C cpalm skrev:
Blir det inga förluster av att dra runt förbränningsmotorn då när inte denna används?
Om du ser på bilden finns en hydraulisk koppling, så motorn är inte igång förän den behövs, du kan köra i stan och några mil innan motorn behöver startas.
Kopplingen innehåller också en momentomvandlare så man kan starta motorn med stillastående bil precis som en automatväxlad bil och köra i väg, skillnaden är att kopplingen vid låg belastning kan sluta vid 40 km/h då vid princip tomgång 800 rpm på motorn.

Tack vare elmotorerna som har högst moment vid stillastående och låg varv är axet stort även vid låga hastigheter, vid 100 km/h är motorn i sitt bästa arbetsområde och laddar batteriet till nästa omkörning.

Originalbilen REGERA axar 0-400 km/h på 20 sec! Snabbast i världen.
 
Redigerat:
L Lolight skrev:
Toyota Prius finns med solceller i taket. Väntar du tillräckligt länge kommer de även ladda batteriet. Visserligen var tanken att dessa solceller skulle driva en AC när bilen står i solen hela dagen.
Det är ett missförstånd. Solcellerna har inte kapasitet att driva bilens AC. De skulle driva fläkten. Mer effekt än så kan man inte räkna med.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig kört Toyotas Hybrid Synergy Drive (e-cvt) men tror stenhårt på iden.
Jag har faktiskt inte ens tittat särskillt mycket på bränsleförbrukning på de bilar som nyttjat systemet i ca 10års tid.
Det är mer den geniala iden som lockar.
Snabbt förklarat är det en bensin/dieselmotor kopplad till en diffrentialväxel. Tänk en vanlig bil där man skruvar av ena drivhjulet. Starta motorn och lägg i högsta växel.
Då snurrar bara hjulnavet, det andra hjulet driver inte alls. Sätt på en elmotor/generator på navet som du bromsar navet med. Nu kommer drivhjulet att börja snurra. Kraften man tar ut vid navet kan ladda ett batteri eller driva elmotor/generator nr2 som sitter på drivhjulet.
Elektrisk steglös utväxling!
Och man kan växla/ladda/bromsa/starta förbränningsmotorn/köra eldrift genom olika kombinationer av dessa 2 generator/elmotorer.
Och en del av kraften går mekaniskt genom transmissionen så då blir elmotorerna mindre.
Genialt.
 
L
Toyota Prius har det systemet, ja. Det gör att bensinmotorn kan gå lite olika varvtal när som. Det blir ingen naturligt varvtal sammankopplat med hastigheten.
Ioniq hybrid har dock inte det systemet utan en vanlig växellåda. Men jag tror det är någon form av paddlar för växlingen också.
 
Vätgasbilar tycker jag är billiga! Hyundai säljer sin lilla suv, inte den senaste modellen, denna kostar 600’, ska man åka elbil med samma räckvidd så är det Tesla, men denna är lite mer mot lyxbil/sportbil, men kostar 1300’ och uppåt, ändå är det batterierna, vem skulle vilja köpa en 6-7år gammal Tesla? Är inte bara att lyfta locket och åka på Biltema..

Ja precis, Dieselmotorn byggdes som ”alloljebrännare”, rapsolja funkar, många bussbolag kör på detta till 100%, alt HVO dieseln, 100% fossilfritt.

Har med undrat varför man inte bygger en laddhybrid som typ Volvo fast med en liten snål diesel, samt mindre tank, och mer batterier, så man klarar 10-12mil på el..
 
Men nio kronor milen för vätgas blir samma pris som för diesel. Och bara en handfull tankställen i Sverige än så länge. På sikt kanske kan bli bättre utbyggt.
 
P Pin skrev:
Men nio kronor milen för vätgas blir samma pris som för diesel. Och bara en handfull tankställen i Sverige än så länge. På sikt kanske kan bli bättre utbyggt.
Det är nog inte kostnadsbesparingen som är den största vinsten med vätgas.
Att den endast släpper ut diväteoxid jämfört med de hundratals ohälsosamma partiklar som en diesel gör känns viktigare.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är nog inte kostnadsbesparingen som är den största vinsten med vätgas.
Att den endast släpper ut diväteoxid jämfört med de hundratals ohälsosamma partiklar som en diesel gör känns viktigare.
Håller med om miljövinsten. Men tankställen som bara tillåter i princip körning sthlm - Göteborg eller i dessa städers närområde håller inte. Sådana resor kan göras med el redan med x2000 eller tbana respektive spårvagn. Jo jag vet jag raljerar lite nu, men lösningen är inte nödvändigtvis två ton på fyra hjul.
 
Vätgas alla ggr bättre än elbil, men alldels för nytt än, elen är ganska utbyggd..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Som sagt, vätgas är väldigt nytt som drivmedel. Att då klaga på att det inte finns några tankställen känns fel.

Tekniken att framställa vätgas utvecklas och blir bättre hela tiden.
30-40 % av energin går förlorad vid en elektrolys för att få vägas.

Men det känns bättre att tillverka vätgas för att ladda batteriet än att ladda batterierna direkt med el.


Kom på att min källa kanske inte är perfekt men det ger en ledtråd...
Myfuelcell.se
 
MultiMan
Väldigt nytt är det ju inte, som jag bl a länkade till. Det har forskats och körts med vätgas i 40 år eller mer.
 
Igår var jag på en bilfirma i norra Sthlm. Det var otrolig många Disel bilar till salu. Nån av säljarna sa att de har sänkt priserna ner till 40 procent och fortfarande inte hittar intressenter Blocket är ännu värre där är det översvämning av dieselbilar
De som är äldre än Euro norm 5 kan man glöma. Frågan är om tekniken klarar av nya krav.
Hörde att Volvo har lagt ner forskning och utvecklingsdelen för diselbilar. Det säger mycket om diselsbilars framtid.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Väldigt nytt är det ju inte, som jag bl a länkade till. Det har forskats och körts med vätgas i 40 år eller mer.
Gasen är inte så ny den heller :)

Vätgas är nog värt att utreda och forska mer i. Ihop med batterier så kan det nog bli riktigt bra.
 
I den här jämförelsen från
Transport & Enviroment så ser det inte
så lyckat ut med vätgas.
Diagram som visar effektiviteten hos elbilar jämfört med vätgas- och konventionella bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, det är svårt att komma upp i bättre verkningsgrad på instoppad el än när man använder el för att driva bilen. Men poängen är ju att om man använder ren och förnybar energi så spelar det inte så stor roll för miljöns skull om det blir förluster på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.