Kan någon hjälpa mig med ett förslag till konstruktion av ett plåttak med liten lutning, endast 7-8 grader. Jag vet att det är i minsta laget, men det finns en plåt som ska klara det (Plannja 40 tror jag den heter). Taket hör till en tillbyggnad till ett 30-tals trähus.

Det jag funderar på är inte lutningen utan den inre konstruktionen. Hur dimensionerar och lägger jag bjälkar och reglar för att få ett tak som:
(1) håller för ett fritt avstånd om max 3 m i längdriktningen
(2) har plats med uppåt 40 cm isolering (eller mer?)

Jag antar att vanliga 45x145 (cc 120) reglar inte räcker som bärande element, men hur mycket bör jag gå upp till? (Kan nog bli mycket snö på ett tak med så liten lutning...)

(Jag antar att taket under plåten ser ut ungefär sålunda:
läkt
tjärpapp
råspont
luftspalt
isolering
papp
glespanel
innertak)

Tacksam för alla förslag / länkar.
/ulf
 
Ta bort plåt+läkt, lägg ny fotplåt och papp, det är ingen höjdare med plåt under 14 grader, det är som bäddat för problem! (bandtäckning undantaget)

Lycka till :D
 
Okej- Det här är en viktig fråga för mig också. Tänkte precis starta en ny tråd om saken.

VARFÖR anses det vara icke bra med plåttak på liten takvinkel?

Såhär: Har nu rektangulärt tak ca 12 x 5 m, med vinkel ca 4*. Belagt nu med papp i femtielva lager, inget som är helt bra.

SÅ jag vill lägga nytt med trapetsplåt, därför att det täcker allt, en gång för alla.

Problem: Det rekommenderas inte. Varför? Därför att vatten inte rinner av? (nej, det rinner mycket bättre än på papp) Därför att det inte håller för snö? (men det håller för mig att stå på, vilket ger avsevärt större belastning. Snö väger mer, men snällare, och takkonstruktionen håller redan nu för den belastningen ändå) Därför att vatten kan liksom rinna uppåt under skarvarna? (inte med tätningsband, eller med plåtar som är 5 m långa) Därför att kondens kan bildas? (bättre det än regn) Vad?

Mycket viktig fråga för mig det här, och uppskattar svar. Vi är i görningen vilken dag som helst.

Kiitos, Tum.

PS: har även frågor om ströläkten under, som att ifall det kan skippas, och låta plåten ligga direkt på nuvarande tak.
 
Okej så här e det......
Plåten rör sig för mycket (värme/kyla), då blir så småningom hålen där spik/skruv går igenom för stora och det läcker således. dessutom har man problem vid slagregn, regn vid vissa vindar, snösmältning osv.
jag VET för jag har renoverat X antal sådana taklösningar, visst man kan få in en lyckoträff och det håller tätt, men generellt så är detta fel lösning!

Det är synd att folk resonerar som följer: jamen plåt är ju tätt, det kan ju inte läcka genom plåten!
För det ÄR en problemlösning.
Du skriver att där ligger många lager och inget är riktigt tätt, men det är bara yttersta skiktet som ska vara tätt så satsa på ett riktigt papptak/falsat plåttak så ska problemen vara ur världen för åtminstone 30-40 år!!

Apropå ströläkt så ska man ha den under för att få luftning!
Fråga gärna mera........ ;)
 
Åh gracias, Pappmannen där. Äntligen nån som vet, och vet på rätt sätt.

Och därmed vet även jag.

(fast å andra sidan uppstår nya tankar såsom hur det kan ske olik värmeutvidgning vid olik lutningsvinkel; motsatsen borde uppstå med hjälp av tyngdlagen, eller att takplåtsskruv har väl neoprengummibrickor under skallen, eller blablabla)

Tacksamt att höra från någon som gjort det förr, då jag själv är lite för teknisk av mig (mekanik, verktygsmakeri, finsmide) för att fatta ordentligt.

PALUN, det känns som att jag hijackat din tråd. Sorry.

Jo, plåtfrågan vet vi nu, och angående ditt fria spann om 3 m, ser inte jag bekymret. 3 m är inte så mycket; har själv sett spann om 8 m på tvåtum-tior @ 1200 cc. Så vaddå, tvåtumsexor borde ju räcka o bli över.

Hur man trixar till 400 mm isolering... tjaa... ? Hm. Vetefan.
 
Jag står lite i valet o kvalet när det gäller plåt eller papp. Har skrivit till Plannja bl a. Återkommer när jag får svar. (Hur ofta måste man underhålla ett papptak förresten?)

Men, för att återkomma till min fråga: Vilka dimensioner på bjälkar ska jag välja, och hur bygger jag lämpligen taket under råsponten för att göra plats för uppåt en halvmeter isolering? (Tre lager korslagda 145 reglar, eller bygga något slags fackverk av klenare dimensioner, eller vad..?)

/ulf
 
Tumstocken skrev:
Jo, plåtfrågan vet vi nu, och angående ditt fria spann om 3 m, ser inte jag bekymret. 3 m är inte så mycket; har själv sett spann om 8 m på tvåtum-tior @ 1200 cc. Så vaddå, tvåtumsexor borde ju räcka o bli över.
8 meter! Utan att det hänger på mitten. Ja i så fall har du nog rätt i att mina 145or räcker gott o väl. (Antar att det är ett typiskt amatörproblem det här med att vara rädd för att underdimensionera..)
/ulf
 
  • Gilla
JohannesAxel
  • Laddar…
Jo, 8 m. Men jag borde tillägga snabbt att det var ingen som sa att det skulle vara bra. Dessutom att vi blev så nojiga över det, att vi byggde till en bärande konstruktion under, INNAN det belastades med vemvethurmånga ton. (det gällde en höskulle i en lada) Det fria spannet blev likväl över tre meter. Annars hade det nog blivit lite hängmatta under det hela.

Hursomhelst , 45 x 145 då. Men fackverk, vete fan. Det ska ju ändå hålla upp resten av taket, så den konstruktionen får man ju inte fucka upp. Ett fackverk är oerhört starkt, men inte ifall den är imperfekt. Att lägga tre lager i kors funkar ju men det blir ju lite jobbigt att pula dit isoleringen. (400 mm? Är det till kärnreaktorn?)

Hm. Ja, kanske är fackverk inte så dumt.  Eller kan man inte lägga bjälkarna ovanpå och parallellt med varandra, med ett par tre fyra distansklossar emellan? Säg av 45 x 145 gånger två, och 45 x 120 mellan? Då har du 290 + 120 = 410 mm. Kanske några kortlingar eller kryss högst upp & längst ner för att hålla grejorna på plats liksom. Och distansklossarna får man spika dit så de inte rymmer.

Eller?

Ah, ny ide: Två 45 x 95, ihopahållna och avståndshållna av 2 st plywoodskivor 400 x 3000 mm. Som en macka, liksom. Då får du fullständigt jämn distribution av belastningen ovanifrån över de tva tvåtumfyrorna, såväl som en lätt och luftig konstruktion. Lägger du dessutom en limfog mellan medlemmarna i mackan vill jag inte ens föreställa mig hur stor belastning den kan tåla. Du får ju dessutom en sk skivverkan på membranen. (=homogent fackverk)

Sådärja. Bäst jag tystnar nu innan jag ramlar o slår mig.
 
400 mm isolering på vind är vad man borde ha. Jag borde väl bara tillägga att.... Bara idoter pysslar med vindisolering med skivor... Lösulll....skissa på den..i stort sett samma pris klockrent...kan inte minnas den dagen då jag stod och isolerade ett tak mer än 30 kvm sist... som sagt bara idioter och spargrisar gör det...det kliar det är jiddrigt å få ihop skärningar utan isolerbord osv... Våga spruta.. Nu låyter man som en lösulls försäljare men det är jag inet bara proffesionell...:)
 
Tumstocken skrev:
(fast å andra sidan uppstår nya tankar såsom hur det kan ske olik värmeutvidgning vid olik lutningsvinkel; motsatsen borde uppstå med hjälp av tyngdlagen, eller att takplåtsskruv har väl neoprengummibrickor under skallen, eller blablabla)
Jodu det kan du slå dig i nockbrädan på att jag oxå funderat på men hursomhelst så fungerar det som jag beskrivit (har väl att göra med kapilärkraft, UV-strålning, Vindlaster, Koldioxidutsläpp, Eu-lagar och fan vet allt).
Synd bara att plåttillverkarna e så hånga på å kränga sina prylar.......14 grader thats it. ;)
 
palun skrev:
Jag står lite i valet o kvalet när det gäller plåt eller papp. Har skrivit till Plannja bl a. Återkommer när jag får svar. (Hur ofta måste man underhålla ett papptak förresten?)
Klöste bort ett plannja på 150 kvm på en sommarstuga för något år sedan 7 gr lutning -tätt som ett durkslag, den dubbla kostnaden är nog värst (det tyckte iallafall ägaren!) det hade legat i 6-7 år!!

Takpapp av senare snitt 15 år och nyare ska INTE underhållas alls, endast göras rent nån gång om året.
(tvärtom så åldras faktiskt taket pga lösningsmedlen och mjukgörarna sugs ut till viss del av dom produkter man behandlar med!)
Plåt ska målas ca. vart tionde år. i övrigt även det underhållsfritt.
 
Återgår till taklutning kontra plåttak - fick följande råd från en takläggare:
"Ang plåttak - det kan läggas flackare än de flesta andra tak. Men helst inte under 5 grader p g a vattnets kapillärkraft".

Vad sägs? Någon som vet mer?

 
pappskallen skrev:
Takpapp av senare snitt 15 år och nyare ska INTE underhållas alls, endast göras rent nån gång om året.
Jag antar att det finns ett antal olika papp-fabrikat att välja på... Vilket är bäst? (Finns det någon test el likn?)

(Vad är förresten skillnaden mellan den papp man använder under teglet/plåten och den man använder för rena papptak?)

/ulf (som har börjat tycka att papp nog inte är så dumt ändå...)
 
Vill du ha kvalitetsgrejer, kör med icopal eller mataki/trebolit dom två står i en klass för sig......
det är dom två enda svenska märkena, i annat fall kan man välja någon importpapp finns från alla möjliga länder (belgien, holland, italien, finland......osv.)
Har aldrig hört talas om något test, men tro mig det ÄR skillnad på grejor och grejor ;)
 
palun skrev:
(Vad är förresten skillnaden mellan den papp man använder under teglet/plåten och den man använder för rena papptak?)
Under plå, tegel etc. använder man underlagspapp tex. yap 2200(där 2200 står för gram/kvm.)
Ytpapp är tjockare och skyddsbelagd med skiffer (oftast ca 5500)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.