Intressant, samma problem för oss. Får man fråga vilken husleverantör? Vi byggde med Eksjöhus, huset står i Östergötland.
 
N Nangilingo skrev:
Hej,

Jag har nyligen byggt hus på totalentreprenad med hustillverkare X. Efter 6 månaders boende flyttade vi villaförsäkringen X bjöd på till vårt eget försäkringsbolag Y. Huset projekterades 2015, och vi flyttade in 2016.

Y skickade då en besiktningsman som sa att "Rörgenomföring finns i golv, utförandet är inte gjort enligt branschregler” i tvättstugan där bergvärmepumpen, golvvärmerören och inkommande vattenledn. sitter (se bild). Branschreglerna som åsyftas är Säker Vatten (som rörentreprenören var certifierad hos). I samma rum sitter även en separat klack med vatten in/ut för tvättstället, vilket inte var ok enligt branschreglerna sen 2005.

Då 2-års garantin för huset fortfarande gäller kontaktade jag direkt X, och fick svar från deras tekniske chef som lyder:



Besiktningsmannen hävdar att smalrör ska sitta i apparatskåp sen 2011. Sen 2016 kan man även använda speciella genomföringshylsor givet vissa avstånd, släta rör etc.

I besiktningsprotokollet står det:


Kan tilläggas att både X och Y är stora och väletablerade företag inom sina branscher.

Vad ska jag göra? Jag måste ju kunna kräva att kunna försäkra mitt nya hus utan restriktioner hos försäkringsbolagen? Det här sänker ju andrahandsvärdet.

Mvh,
Magnus


Tillägg: Försäkringsbolag Z som X använder sig av (och som ingår 1 år f.o.m. att stommen reses) accepterar inte heller våtrum som inte följer branschregler.

Gammal tråd men är nyfiken på hur det gick? Hur löste ni problemet?

Vi har lite samma problem men med en husleverantör som är samarbetsvillig. Oklart i dagsläget dock hur vi ska lösa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.