Hej!

Varför inte? Det är så golvtillverkare gör! Det gäller bara och ta reda på hur man skall behandlar trät på bästa sätt. DVS vilken typ av lack etc.

M.V.H

Jörgen
 
Jag har sågat många olika träslag som jag tänkt använda till både golv och snickerier, väldigt breda (i mitt fall 30-35 cm) plank gick inget bra att såga på klinga, svårt att få rätt tjocklek i toppen på skäret, då är bandsåg (ramsåg om man heter Jureit ; ) eller solosåg med långt svärd att föredra !
Furuplanken lyckades jag dock inte torka utan att få "blåröta", riktigt mycket dessutom, så utan ordentlig möjlighet att torka virket så är ju granplank ett betydligt bättre alternativ som jag nog även tycker ser bättre ut !

Jag har torkat allt i ett uthus och avser att med handklinga eller byggsåg såga ett spår för att kunna ha en masoniteremsa som lös not sedan skruva allt på plats och låta det krympa något år och sedan skruva loss golvet, slå ihop det och sedan spika fast det med gammal klippspik !

Ett alternativ jag funderat på är att ströa upp virket i garaget med "tält" av byggplast runt samt en vanlig woods avfuktare i tältet (eventuellt värmekälla också), borde gå att pressa ner fuktkvoten rejält.......

Ett annat akternativ jag hört talas om är att spika/skruva samt limma fast mittersta tiljan, därefter limma ihop golvet med lös not eller fräst spont ut mot bägge väggarna samt regla väggarna så att golvet tillåts att röra sig under väggen, t.ex med liggande 45 mm reglar, stående panel och golvsockel så kan ju golvet krympa ca 2*75 mm utan att det syns.........inget jag tänker testa men säkert genomförbart !

 
Går blåröta att få bort med hjälp av betsning eller kalkning?

mvh
David
 
För inte allt för länge sedan var det väldigt populärt med matbord i laserad blånad fur.....

Eken kostar ca 12-15.000 för en m3, medans teak som jag var inne på kostar 35-40..... inte roligt.

Är det nån som har erfarenhet av att hyvla teak?
Har hört att det sliter fruktansvärt mycket verktyg.
 
Priserna varierar med tjockleken.
20mm amerikansk kantad vitek 8300 +moms
26mm 6320 +m
52mm 10560 +m
65mm 14480 +m

8% fuktighetskvot
 
Såga upp eken och torka utomhus under en sommar då håller virket ca: 20% fuktkvot. Sen måste det torkas lämpligen i en kammartork under några veckor, leta upp något lokalt snickeri eller såg. En avfuktare räcker inte långt, varje kubikmeter innehåller ca: 70 liter vatten och det krävs värme för att något skall hända.

Massiva 20 mm ekgolv säljs i Sthlm för under 600 kr/m2 kolla t.ex. woodia.se. Till ett parkettgolv har man bara ca: 3 mm ek på ytan, det gör att 1 kubikmeter räcker till 250 kvadratmeter golv, då blir kubikmeterpriset 75.000 kr men sen är det ju en massa annat i golvet också lack, furulameller, faner mm. Dessutom har den mesta eken försvunnit under bearbetningen tidigare :)
 
Jag undrar om någon vet var man kan finna ett mindre sågverks om tar sig an enekstock på 3,5 meter och 50 cm i diameter?

Sågverket bör helst ligga en dags bilfärd från Stockholm!


Tacksam för hjälp!

Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.