Jag äger ett hus från -63 med en gjuten betongplatta på mark. Det gnisslas lite hemmavid att det är kyligt på golvet och då vi idag värmer till 95% med luft/luft så är det ju svårt att värma bort golvkylan.

Går det att tilläggsisolera grunden på utsidan och på så sätt slippa llite av kylan som kommer från golvet? Tänker att man gräver ner någon halvmeter runt hela huset och lägger någon form av isolerplattor. Det skulle säkert må bra av att riva upp alla golv och byta ut befintlig isolering men det kommer inte ske.

Så; Går det isolera en befintlig grund? :)
 
Ja absolut! Det blir som att göra en dränering.

Grundmur-cellplast-platon-grus-geotextil är en metod.

Hur tjock isolering blir lite av en utseendefråga och den bör vara skyddad från solljus och regn uppifrån.
 
Jag anade att det skulle vara genomförbart. Jag tänker ju att all ny isolering är bättre än inget liksom.

Idag är det en träfasad med ett ytterligare "skal" av sån faketegel (Coloroc) så bör kunna lägga på 50 mm isolering utan att det sticker utanför. I värsta fall får man väl muta kompisen som är plåtis att knäcka till lite dropplister man skruvar ovanför.
 
Går att använda pir/pur också som isolerar bättre. Misstänker att det inte är speciellt mycket isolering i golvet heller om änns någon?

Platon på plattan och isolering ovanför skulle i så fall kunna vara ett alternativ
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Platon på plattan och isolering ovanför skulle i så fall kunna vara ett alternativ
Eftersom jag är en idiot och inte passade på att göra detta vid förra årets köksrenovering och inte heller vill förstöra den jättefina originalparketten så är det tyvärr inte ett alternativ. :(
 
Har för mig att jag sett lösningar där man injekterar skum under en bef. platta. Tror att tanken egentligen är att räta upp sättningsskador, som alternativ till pålning. Men det borde ge en viss isolering också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.