T Thomas_Blekinge skrev:
???
Hur kan det bli mindre bensinpengar när man handlar varje dag istf veckovis?
För att jag går eller cyklar till affären då. Det är väl inte så konstigt?
 
Anna_H Anna_H skrev:
För att jag går eller cyklar till affären då.
Jaha. Stadsbo.
 
Ikeapåsar, rymliga och hållbara. Veckohandlar varje dag (känns det som). Soppåsar på rulle.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jaha. Stadsbo.
Jag är uppvuxen på landsbygden (Öland, ungefär mitt mellan Borgholm och Färjestaden), vi gick/cyklade till/från affären (ca 1km bort).

Nu bor jag på fastlandet, fortfarande på landsbygd (visserligen huvudorten i kommunen), har ca 700m till affären, ca 2km till simhall.


Om vi skulle köpa plastkassar varje gång vi handlar så skulle vi behöva slänga >95% av kassarna, resterande <5% skulle vi använda till sopor.
 
Jag har plastkasse från Ikea som är riktigt bra. Dragkedja i toppen så man kan stänga. Ingen logga och funkar bra till allt. Enda nackdel är att handtaget är lite långt så frugan skrapar i marken ibland, men fungerar bra för mig som är lite längre.
 
Vi har 4st kassar från Lidl. Fyrkantig botten och är nu inne på fjärde året tror jag. Sopor slängs i blåa påsar på rulle. Blir inte så mycket sopor då man plockat bort återvinning och matavfall. Aldrig någon som trott att påsarna inte var medtagna. (Iofs är de från Lidl i Frankrike )
Tom Lidl-kasse med fyrkantig botten och handtag står på trägolv, köksmotiv på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jaha. Stadsbo.
Visst storstan, hela 15 000 invånare i kommunen. Skulle aldrig falla mig in att bosätta mig nånstans där jag inte tar mig till nånting utan bil.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad använder ni som soppåsar?
Vi köper vanliga plastpåsar när vi handlar, absolut bäst som soppåse i mitt tycke.
Avfallspåsar på rulle, 25 st för 10 kr tror jag, =40 öre/st. Mycket tunn plast, håller bara till att bära ut till soptunnan :)
 
BirgitS
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad använder ni som soppåsar?
Vi köper vanliga plastpåsar när vi handlar, absolut bäst som soppåse i mitt tycke.
Påsarna man lägger frukt och grönt i fungerar utmärkt som soppåsar. De är så små att de blir fyllda innan de börjar lukta, vilket jag tycker är ett problem med stora soppåsar nu för tiden när man har alla förpackningar för sig.
 
D
Annars kan du köra med pappkassar från affären och återanvända dem. Det går lätt att använde dem 10-20 gånger om handtagen håller.
Vi kör tygpåse, reklam från någon konferens. Skulle vi köpa påse varje gång skulle vi ha ett stort lager eftersom vi inte slänger sopor i samma omfattning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Själv återanvänder jag plastpåsarna som soppåse. För min del återvinns nog runt 98% av plastpåsarna. Några käkar katten på så då får den bli avfall direkt.
 
Tanken är väl att avfallspåsar man köper på rulle innehåller mindre material än påsen man köper i kassan på mataffären. Därför skulle det i längden vara miljövänligt med en tygpåse även om det går åt 100ggr mer energi att producera en tygpåse
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Skall man använda tygkasse för miljöns skull så får man tänka på att den skall användas uppåt 400 gånger fler än en plastkasse för att göra en miljövinst.
Jag använder mina plastkassar mellan fem och tio gånger, det betyder att om jag skall byta till tygkasse behöver jag använda den upp till 4000 gånger innan det blir en miljövinst. I mitt fall skall den alltså hålla i ungefär 40 år om jag handlar två gånger i veckan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har plastkasse från Ikea som är riktigt bra. Dragkedja i toppen så man kan stänga. Ingen logga och funkar bra till allt. Enda nackdel är att handtaget är lite långt så frugan skrapar i marken ibland, men fungerar bra för mig som är lite längre.
Löses enklast genom att inte ha frugan i Kassen. Eller att slå en knut på handtaget.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J
B Bassrunner skrev:
Löses enklast genom att inte ha frugan i Kassen. Eller att slå en knut på handtaget.
Hade man kunnat trippelgilla så hade jag gjort det här :rofl::rofl::rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.