Fairlane
En risk som banken lär se är tung är att du har blankolån på 500'k plus, lånar i princip så mycket det går på huset, samt går omkring plus/minus noll varje månad. Vad gör du när du upptäcker att taket måste läggas om eller liknande?
Det finns i det läget ingen möjlighet att öka lånet.
Jag tror du behöver tänka igenom de sakerna innan diskussionen med banken så att du har bra svar på frågorna så att det visar sig att du tänkt till.
Det är ett plus att skulderna är gamla.
 
Fast om det är sant att månadshyran på nuvarande boende är högre än vad totalkostnaden skulle bli per månad med huset, så finns ju en balans. Men det behöver finnas en buffert. Man får alltid oväntade kostnader med hus.
 
Banken vill ju att kalkylen går ihop även med en ränta på 6%. Eller något sådant.
 
Fairlane
En annan sak som slog mig. Om du nu bor i hyresrätt i Stockholm kanske du åker kollektivt till jobbet? Om du köper hus en bit utanför staden dit flytten går så kanske du är i behov av bil vilket försämrar ekonomin.
 
Man bör också göra klart för sig vad syftet med flytten är. Om det är rent ekonomisk, få ett billigare boende. Eller om det finns andra skäl, komma närmare familj etc.

Tar man det rent ekonomiskt, så kanske man skall reflektera över varför det går att köpa ett hus för 500 000 på orten, som skulle kosta 5 milj. och uppåt i storstaden, och det skulle troligen kosta 3 -4 milj. att bygga nytt på den här platsen.

Det betyder att detta är en avfolkningsbyggd, fler flyttar bort än dit. Vad får mig att tro att jag skall lyckas bättre på den här orten, än alla som flyttar därifrån?

Hur ser arbetsmarknaden ut, vad händer om det här jobbet försvinner. Får jag nytt jobb lika lätt där som i Stockholm (om det är där du bor nu).
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att någon bank ger dig några lån alls förrän de 550K i lån du redan har är betalt.

Jag tror inte de är väldigt pigga på att ge någon som är ensamstående blancolån för kontantinsatsen på ett hus, i synnerhet inte om det dessutom behöver lånas för lagfart och pantbrev. Din ekonomi blir alldeles för skör då.

Jag tror däremot inte att det är några som helst problem att få låna pengar om man är skuldfri och har 20-25% av köpeskillingen sparad. Då räcker det bra till 15% kontantinsats plus lagfart och pantbrev, och det finns några kronor kvar om frysen, tvättmaskinen eller något annat ger upp dagen efter.
 
Swetrot Swetrot skrev:
Jag tror inte att någon bank ger dig några lån alls förrän de 550K i lån du redan har är betalt.

Jag tror inte de är väldigt pigga på att ge någon som är ensamstående blancolån för kontantinsatsen på ett hus, i synnerhet inte om det dessutom behöver lånas för lagfart och pantbrev. Din ekonomi blir alldeles för skör då.

Jag tror däremot inte att det är några som helst problem att få låna pengar om man är skuldfri och har 20-25% av köpeskillingen sparad. Då räcker det bra till 15% kontantinsats plus lagfart och pantbrev, och det finns några kronor kvar om frysen, tvättmaskinen eller något annat ger upp dagen efter.
Jag tror samma.
Men vad ska han göra?
Det är klart: fort som fan betala av de gamla dåliga lån. Men även om han amortera 10% om året blir det ju 10 år.Med ett annuitetslån kan ju amorteringen ökar så att månadsbelastningen förblir konstant och amorteringen går snabbare vid slutet.

Utan att känna till TS omständigheter tror jag att en mycket rigid besparing i utgifter är nödvändig. Varje sketen hundralapp som kan stoppas i amorteringen medför lägre räntekostnad (vid 6% är det inte att förakta) och därmed mer utrymme för mer amortering.
Bort med dyra mobilabonnemang, bort med coffee-to-go, bort med lunchrestaurang.
Se det som en sport. Där andra tränar bort kilon eller kollar sina löptider så kan du spara bort dina lån.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror samma.
Men vad ska han göra?
Jag tror ungefär som du. Minska utgifter, öka inkomster och amorteringar och köra på så några år. Det är ju rätt sent påtänkt när man börjar fundera över hur man ska lösa detta just när man hittat ett hus man vill ha, men det är inte för sent. Den bästa tiden att börja spara är när man precis börjat jobba, men den näst bästa tiden är nu.

Om TS verkligen vill köpa hus så kanske det behövs en 5-10-årsplan för att få ordning på ekonomin.
 
Jag är inte fullt lika pessimistisk över möjligheterna som alla andra här.

OM en person med dåliga "skräplån", visar att man mognat ifrån det, och sköter en tuff avbetalningsplan. Och OM denna person kan visa att det går att få ned sin boendekostnad genom ett köp, till lågt pris som det skulle handla om här.

Då tror jag inte att en bank nödvändigtvis ställer sig negativ. Så länge man visar att de gamla synderna hanteras, och hanteringen av det inte försämras genom köpet. Och då måste det givetvis vara så att "omsvängningen" inte var förra veckan, utan att man visar på en uthållighet i att hantera de dåliga lånen.

Jag tror också att det då gör stor skillnad om man har skött de dåliga lånen även när de var riktigt dåliga, eller om man dragit på sig kreditanmärkningar.
 
Men, jag är inte övertygad om att en bank skulle se det här köpet som ett "kostnadssänkande" köp.

Det är möjligt att boendekostnaden blir lägre än dagens hyra, om man räknar på dagens onaturligt låga ränta. Men banken kalkylerar med en ränta i storleksordningen 6 - 7%, och så en obligatorisk amortering på 2 - 3 % på det.
 
H hempularen skrev:
Jag är inte fullt lika pessimistisk över möjligheterna som alla andra här.

OM en person med dåliga "skräplån", visar att man mognat ifrån det, och sköter en tuff avbetalningsplan. Och OM denna person kan visa att det går att få ned sin boendekostnad genom ett köp, till lågt pris som det skulle handla om här.

Då tror jag inte att en bank nödvändigtvis ställer sig negativ. Så länge man visar att de gamla synderna hanteras, och hanteringen av det inte försämras genom köpet. Och då måste det givetvis vara så att "omsvängningen" inte var förra veckan, utan att man visar på en uthållighet i att hantera de dåliga lånen.

Jag tror också att det då gör stor skillnad om man har skött de dåliga lånen även när de var riktigt dåliga, eller om man dragit på sig kreditanmärkningar.
Menar du att de skulle ge ut ett till blancolån på 100tkr för handpenningen när man redan håller på och betalar av blancolån på 5ggr det?

Det kanske de gör? Jag tycker det låter märkligt.
 
G
För att svara på lite.

Jag har bil idag, förmånsbil via företaget, då jag behöver åka till och från våra kunder, just nu veckopendlar jag stockholm/oskarshamn, åka tåg och buss är inte att tänka på, för då skulle minst en och en halv arbetsdag i veckan gå åt att bara sitta på ett tåg eller en buss.

Har inte en endaste betalningsanmärkning, och har alltid betalat på lånen i tid, när jag fått skatteåterbäring, så har jag betalar in lite mer på dem, men p.g.a. det mycket högre % i det tidigare lånen, så ökade skulden ganska mycket över åren. Har hållt på mellan 12 och 18 månader att få ner räntan, vilket jag tycker lyckats ganska bra att få bort 10%-enheter.

Ställde lite frågot angående skicket på huset och fick detta som svar (vilket jag inte fattade så mycket av egentlige)

Det är driftskostnaderna som jag har fått av säljarna, däremot så tillkommer det kostnad för ved till kaminen som de för närvarande har tillgång till gratis. Hon är hemma mammaledig just nu så de kan elda under dagen för att hålla upp värmen.

Jag har fått till mig att huset var i väldigt dåligt skick när föregående ägare tog över huset för ca. 6 år sedan. Allt som står skrivet i annonsen är utbytt eller renoverat sedan dess.
Den tidigare ägaren har renoverat det mesta själv tror jag.
Jag har även sett hus ligga ute 60-90 och även över 120 dagar utan ett bud på i regionen, så jag tror inte många hus säljs just nu.

Tanken med flytten är bland annat få billigare boende, få några meter till nästa granne istället för ha 5 st vägg-i-vägg som med hyreslägenhet. Sedan vill jag kunna "pula lite" och göra saker som jag vill ha det utan att behöva gå genom bostadsbolaget som i stort sett bara höjer hyran som mest arbete de gör i lägenhetern.
Bolaget som köpt upp mitt företag har många kunder i hela norden, så brist på arbete oavsett var jag flyttar eller bor kvar i stockholm, så finns det arbete att utföra.
 
G GargamelSE skrev:
Jag har bil idag, förmånsbil via företaget
Vet du vad du betalar i skatt för en förmånsbil? det är mycket billigare att äga en gammal bil själv.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Fairlane
Det kan vara billigare med en äldre bil, särskilt om man kan fixa själv. Haken är dock att man då kanske måste ta ett nytt lån och om något större går sönder så har man inte råd att fixa, vilket kan vara problematiskt om man behöver bil i jobbet. Det stora problemet är nog att ta ett lån till bilen. Det underlättar nog inte.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan vara billigare med en äldre bil, särskilt om man kan fixa själv. Haken är dock att man då kanske måste ta ett nytt lån och om något större går sönder så har man inte råd att fixa, vilket kan vara problematiskt om man behöver bil i jobbet.
Är det verkligen så?
När jag hade tjänstebil/förmånsbil var det väldig skönt att vet att om något hände med drivlinan, så var det bara att lämna in bilen och få den tillbaka den lagad, eller få en ny.
Bara den lilla skattepengen för förmånen att betala alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.