Letar efter en nock-krok, ett tillbehör som fästs på stegen som håller stegen på plats genom en krok över nocken. Blir lättare och säkrare att röra sig på taket...

Någon som sett var man kan hitta någonstans?

Eller har ni någon annan ide för att säkert kunna jobba på ett tak med bra lutning?
 
Någon som har tips på nockkrok, takbåge eller vad det nu kan heta? hittar ju flera varianter men ganska knapphändiga fakta..

Har ju en stege som ligger och "skräpar". Ska upp på ett plåttak och är inte sugen på att skruva fast den, dock ska sotaren våga klättra.
 
S
Hst gjort det lite enkelt och billigare för mig , en enkel skiss på mitt , kan ge dig någon ide
 
  • Enkel handritad skiss som visar konstruktion av tak med plåt, inklusive detaljer som nockplåt och fast steg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Listigt!

Men jag är lite sugen på att ha en mobil rackare. Har två tunga galvade som ligger vid dom befintliga skorstenarna, nu tänker jag mej att ta en alu-stege och konvertera den till takstege...
 
S
Min som går upp är alu men bara en skorsten och fast ligger det ett gångplan mellan dina uppe på taket då
Varför en mobil ?
 
Har två hus...och nu är det tänkt att det ska bli en skorsten till på det ena.

En hyfsat mobil vore bra då det finns vissa byggprojekt som kan involvera att man ska upp på taket...
 
S
Då är jag ute , mobilt mellan mark och tak kan du , på taket mobilt har jag ingen lösning på
och tror att sotarn inte godkänner något som kan ligga löst , utan det måste enligt regelboken
sitta fast på något sätt
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Två rejäla vinklar som du bultar fast i stegen så du kan hänga den över nocken. Kan ju kläs med exempelvis rörisolering för skydda taket
 
M
Jag tror du behöver en rejälare båge om den ska vara mobil. Tror inte att nock-pannorna (om du nu har tegel) kommer gilla belastningen. Tror därför att du behöver något som går som en båge över nocken och sedan något som ligger platt i dalen mot pannorna på andra sidan, ska se om jag kan rita vad jag menar :)
 
M
Nu är jag inte jättestolt över den här teckningen, men feta fingrar ger inte bättre resultat på en telefon

Svart är tak, grönt är steganordning.

Tror jag har sett något liknande på Internet någon gång.
 
  • 999BC930-9A58-496E-A21B-E7A8683FDA3F.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fällebyggarn och 1 till
  • Laddar…
Enklast är att spika en stege i trä istället.
Då är den varken skadlig mot plåt eller takpannor. Längst upp gör du naturligtvis en hake med snedstag så den hakar i över nock.
 
Jag har löst likadant problem med 2 st snabbtvigar av metall som jag har fäst (klämt) fast i stegens överkant, och lindad om med en handduk för att inte skada mitt plåttak.
Håller utan problem för en 100 kg gubbe + en 80 kg son. /Bosse

QUOTE="MattiasBj, post: 815850, member: 66840"]Letar efter en nock-krok, ett tillbehör som fästs på stegen som håller stegen på plats genom en krok över nocken. Blir lättare och säkrare att röra sig på taket...

Någon som sett var man kan hitta någonstans?

Eller har ni någon annan ide för att säkert kunna jobba på ett tak med bra lutning?[/QUOTE]
 
Ska det va till sotaren ska det vara en godtjänd fast monterad stege allt annat är fel och ska underkännas av sotaren.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.