G
Hej.
Är i planerna att flytta till Oskarshamn/Kalmar län.
Har tittat lite på olika hus runt 400k - 1000k i utgångspris.
Den som jag har kollat mest på ligger ute för 695k. Den har legat ute sedan Feb-18.

När jag har räknat på ett lån typ 900k (för lånelöfte tänkt).
Med min lön idag på cirka 31k före skatt så kan jag ha ett sådant lån, totala månadskostnaden blir lägre än vad jag har med min hyreslägenhet i stockholm.

Nackdelen är att jag inte haft möjlighet att spara till handpenning o.dyl. då jag har haft dåliga lån med hög ränta, där jag nu under senaste 1-1.5 året jobbat mig ner till runt 6% ränta istället för 14-16% som jag började med, och summan ligger på runt 550k i blancolån (=ung & dum-kategorin).

Sedan fr.o.m 1 April så har min avdelning på mitt företag köpts upp av ett annat företag, anställningstid o.dyl. följer med, och jag har varit fast anställt sedan Aug 2012. vid övergången så får vi minst samma lön vi har idag (Sedan också med påslag för årets lönerevision)

Finns något sätt att få ihop detta till en bank att samla mina blanco-lån till ett med mindre ränta hos dem, plus de 15% som behövs för handpenningen.

Jag får tillbaka minst 18000 på skatten i år, så den lilla summan kan användas till handpeningen.

Sedan tror jag inte att huset kommer bli såld för 695k+ och funderade på att kanske ge ett bud på 450-500k (efter jag kollat in huset)


I samband med byta av företag, så tänkte jag eventuellt be om att bli förflyttad till det nya företagets kontor antingen i Oskarshamn eller Kalmar, där av kollen på hus.

Några tanka och/eller idéer angående detta?
Jag antar lagfart o.dyl hamnar utanför priset på huset?
 
Du hade säkert fått lån på över 1,8 miljoner bara du hade handpenningen. Dock så måste du nog ha handpenningen för att få ett lån, bara att spara.
 
Prata med en lokal bank med riktigt kontor. Det låter ju inte som ett optimalt läge direkt. Men det kan nog vara värt ett försök att prata med banken.
 
Fairlane
Några spontana tankar.

Du har 550' i gamla usla blankolån till 6% ränta. De tror jag inte du får ner särskilt mycket mer. Tyvärr är det ju i samma storleksordning som hus du funderar på, dvs en rätt saftig skuld.
Det som säkert är intressant för banken om de ska våga ge dig ett lån är varifrån dessa skulder kommer. Om det är mängder med krogbesök så är det nog värre än om du köpte en värstingbil för pengar du inte hade. Särskilt om bilen finns kvar och kan avyttras. Det är nog också intressant för banken att titta på när dessa skulder uppkom. Om det ar 5 år sen och du därefter visat att du jobbat ner dessa skulder och slutat ta nya lån så är det såklart många resor bättre än om du tog senaste SMS-lånet förra veckan på fyllan. Ligger skulderna i festande så är det inte så lyckat att komma till banken och lukta sprit när det är dags för möte.

Ett hus som legat ute sen februari 2018 kan väl kanske gå att pruta på, men det kanske lika gärna kan gå till utsatt pris eller mer. februari 2018 är ju två veckor sen bara, så det huset ser jag som färskt.

När du räknar att det blir billigare än din hyresrätt har du då räknat med samtliga kostnader för att driva ett hus?
  • Ränta och amortering
  • Fastighetsavgift (borde inte vara så hög, men ändå)
  • Uppvärmningskostnad (klart dyrare än än hyresrätt)
  • El (klart dyrare än en lägenhet)
  • Försäkring (dyrare än för hyresrätten)
  • Vatten och avlopp (sånt betalar man ju inte på hyresrätten)
  • Sophämtning (samma som ovan)
  • Nya pantbrev kanske behövs?
  • Lagfarten
  • Underhåll (lägger kylskåpet av så finns ingen hyresvärd att ringa)
Jag nämner inte det ovan för att vara negativ, utan för att jag tror att om du ska ha en chans hos banken så bör du kunna visa en budget där du tagit med de sakerna. Om du kan presentera det och visa att du jobbat ner de andra lånen och att du inte tar så tror jag möjligheten finns.
 
Du skriver att du lyckats få ned räntan från 14 - 16% till 6%. Det bör ju ge ett visst sparutrymme, eller har du fått tuffa amorteringskrav på blancolånet?

I princip har bankerna stenhårda krav på 15% kontantinsats. Skulle du lyckas köpa ett hus för typ 0,5 milj. Så blir det ju inte en jättestor kontantinsats.

Vad banker framförallt vill se är en sparförmåga, i ditt fall vill de troligen se att du kan amortera av din ungdomssynd i hög takt. Å andra sidan, om vi antar att din räntesänkning på 10% ligger i ett år, så har du ju sparat in över 50 000 där, tillsammans med din skatteåterbäring så är det inte så mycket som saknas.

Och det är din förmåga att spara som banken vill se. Lyckas du visa det, och dina ungdomssynder ligger rimligt lång bak i tiden, så tror jag en rimligt snäll bank kan ordna det hela.

När vi skulle sälja vårt förra hus 1998. Så var det en spekulant som var klar, han skulle köpa. Men banken sade nej, trots att han hade ca 25% cash i ärvda pengar.

Skälet var att när banken intervjuade honom, så hävdade han att han utöver sin vanliga skapliga lön dessutom jobbade svart, och tjänade lika mycket på svartjobbet som på sitt vita jobb. Och hade nu ärvt 300 000.

Banken pekade på att han hade ett förlustlån på 200 000 efter katastrofala bostadsaffärer under bankrisen i början på 90 talet.

OM du nu tjänar dubbelt mot vad du uppger, och dessutom har ärvt 300 000. Varför har du då inte amorterat ett öre på förlustlånet under 5 år? Han fick nej av alla storbankerna, blev ingen affär.

Detta fick jag veta av mäklaren som hade otillbörliga insider kontakter på den lokala banken.
 
G
Hej. Tack för alla svar.

Boendekostnaden är baserat på en kalkyl jag gjorde på länsförsäkringar sida, där jag bland annat skrev in lite högre pris på huset än vad den ligger ute för, och lite högre driftkostnader som angivits i annonsen (skriver strax under 19000 per år)
Även angivit min studieskuld samt de sämre lånen.
Inga av lånen är fylle lån/smslån, dock konsumtionslån från när jag var i 20-årsåldern (nu 37).
Nya lån har dock tagits för att samla ihop flera smålån och få lägre ränta.

Huset i sig, på de bilder som visas, ser relativt nyfixad ut
Villor runt omkring kalmar/oskarshamn, med 20+ minuters bilresa, som jag har kollat på via hemnet, så har ganska många lega ute månader efter månader, få hus verkar ha aktiv budgivning.

Vet inte om banker beaktar fast anställning hos samma företag över 5 år, dvs hoppar inte mellan olika jobb.
De äldre lånen var oftast på 15 år, och de omlagda ligger nu på 12 år, vilket blir lite högre betalningstakt, så månadsvis så har det varit +/- 0 i betalning, med en viss lutning mot plussidan.

Har frågat mäklaren per mail om när renoveringar har skett senast, när taket lades o.dyl.


I annonsen:
Driftskostnad med 3 personer i hushållet
Uppvärmning: 5 420 kr/år
VA: 5 064 kr/år
Renhållning: 2 200 kr/år
Försäkring: 5 780 kr/år
Totalt: 18 464 kr/år
 
Tycker att driftkostnaden ser väldigt lågt räknad ut. Moderna hus har nästan inte ens sån driftkostnad. Räkna på 3500-4000kr per månad så blir du inte besviken sen så kostar underhåll också.
 
Uppvärmingskostnaden låter misstänkt låg. Om det inte bygger på att elda egen gratis ved.
 
G
H hempularen skrev:
Uppvärmingskostnaden låter misstänkt låg. Om det inte bygger på att elda egen gratis ved.
Byggnaden
Byggnadstyp:1½-plansvilla med källare
Byggnadsår:1938
Grundläggning:Källare
Grundmur:Betong
Stomme:Trä
Fasad:Trä
Fönster:3-glas
Bjälklag:Trä
Tak:Betongpannor
Uppvärmning:Värmepump(luft/luft)+braskamin+oljefyllda el-element
Typ av ventilation:Självdrag
Övrigt:-Fiber är installerat.
 
Att du har fast anställning är oftast ett krav för att överhuvudtaget få låna, oavsett hur hög lön du har på ev. vikariat och liknande. Så det är inte ett plus, det är en förutsättning.
 
Den där värmeangivelsen, tror jag bygger på rätt mycket eldande i kaminen.

Vi har ett hus från -31, två plan och källare. Stort hus. Innan vi satte in bergvärme förbrukade vi ca 50 000 kwh per år, dvs avsevärt mer än 10ggr den kostnad du har fått angiven.

Nu ligger vi på ca 18 000 kwh, total elanvändning.
 
Tror uppvärmningskostnaden osv blir betydligt dyrare än angivet. Har stenhus från 1963 på 110kvm+110kvm källare med fjärrvärme. Ligger runt 3000-4000 beroende på årstid allt som allt.
 
Med tanke på pris och åldern kan man misstänka att det finns en del underhåll/reparationer att utföra. Är du skicklig och tycker om det så är det inget problem för dig men har du inga möjligheter att göra en del själv så kommer det att kosta en hel del framöver.
Hoppas ändå att det löser sig!
 
500 spänn i månaden i uppvärmning? Det tror jag alla inser är helt orimligt. (om huset inte ligger på betydligt varmare breddgrader)

Tyvärr så är min erfarenhet att banker bryr sig ringa om vad din månadskostnad blir, om det är billigare eller inte ... De bryr sig om en sak, risk kontra förtjänst. Och jag tror att dina blanco-lån gör att din risk ökar betydligt. När jag själv letade bank för att ta över mitt hus hade jag två blanco-lån på totalt ca 50 k som jag, i min argumentation med flertalet banker, menade kompenserades av att jag hade en bil (som jag inte är beroende av) med ett värde på 35-40 k, och ett sparkonto på ca 45 k. Det struntade man blankt i. När jag betalat av lånet (det ena med sparpengar, och det andra med lånade pengar av en släkting, så de inte syndes i UC) så gick det bättre ...
 
G GargamelSE skrev:
Byggnaden
Byggnadstyp:1½-plansvilla med källare
Byggnadsår:1938
Grundläggning:Källare
Grundmur:Betong
Stomme:Trä
Fasad:Trä
Fönster:3-glas
Bjälklag:Trä
Tak:Betongpannor
Uppvärmning:Värmepump(luft/luft)+braskamin+oljefyllda el-element
Typ av ventilation:Självdrag
Övrigt:-Fiber är installerat.
Ser ut som ett fint litet hus! Håller med de andra om värmekostnad, men eftersom det är nyligen tilläggsisolerat och litet behöver de inte vara 10 gr dyrare som någon föreslår om man eldar kaminen när man är hemma. Beror på om de som bott där tidigare haft gratis ved. Blev nyfiken eftersom jag har rötter i Oskarshamn och tyckte priset var lågt. Lycka till att lösa hela pusslet med byte av arbetsplats, banklån och köp av hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.