Hej.
Jag har lite frågor ang importera olika byggvaror.
Är det fortfarande billigare att åka till polen för att köpa kakel och klinkers?
Var ska man isåfall åka och vad ska man tänka på?

Har kollat lite på att beställa kranar till badrum samt kök från kina, dom har mycket finaare där än vi har och MYCKET billigare. Men för det första, passa deras kranar hos oss? tänker på rördimensioner kan det skilja sig i gängorna eller något annat? hur verkar det med tullavgifter och liknande vid egen import från kina?

Tack för era svar och infalls vinklar (y)
 
Hej,
Vet att denna tråd är sedan länge inaktuell, men bara för nöjes skull skriver jag ändå, då frågan aldrig fick svar.

Problemet är väl att vi utgår från att produkterna ska vara CE-märkta, vilket är en europeisk standard. Finns det dock något som inte behöver en sådan kvallitetsstämpel så kan man säkert spara en slant, bara man importerar ett lass stort nog. Jag och min fru drev en liten pizzeria, mest som rent experiment i Kina. Byggde en pizzaugn, som kostade oss ca en tusenlapp+ i material och arbete. Teglet gick väl på en 3 kr per sten eftersom det var värmebeständigt, men vanligt rött tegel går på ca 30 öre per sten. Dessvärre är ju tegel väl tungt att importera. Halvrolig sak jag insett i efterhand är att den värmebeständiga isoleringen vi hade i ugnen förmodligen var asbest :/. Strömmen i Kina är vanligtvis 230V, men kontakter på apparater är vanligen amerikanska. En liten sak vi har i vårt kök från Kina är en portabel induktionshäll, en platta, som väl gick på ca 300 kr. Säljs även av sämre kvalité för sådär en 150 kr. Fick skruva på en Europeisk kontakt på den.

När det gäller rördetaljer så skulle jag inte våga lita på Kinesisk kvalité. De bygger inte i trä och behöver därför inte samma säkerhet som vi, men oj så billigt det kan vara. För ca 700 spänn skulle vi få vattenrör draget från ovan till undervåningen i vår pizzeria, toalett installerad (inklusive uppbrytning av det gamla betonggolvet för att passa in den, och nytt kakel). Dess värre blev min svärfar milt upprörd när han hörde vilket högt pris vi förhandlat till oss och krävde att vi avbeställde och lät hans kompis komma och göra det istället. Vilket med bjuda på restaurang tack och material, blev ungefär detsamma i slutändan i alla fall ;). Minns också att vi kunde hitta rörböjar, ca 30 mm, stål, för ca 4 kr. Dock skulle jag aldrig våga dra sådana här i Sverige, om det ens var tillåtet.

Med andra ord är det nog Polen man ska satsa på om man vill hitta billiga byggvaror. Kina, möjligen för vissa apparater, men allt annat lär bli väl krångligt, såtillvida man inte är ett stort företag som kan få produkterna undersökta och CE-märkta, för att sedan importera stora lass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.