Hade idag byggsamråd och fick mig en rejäl känga i baken....

Vårt förslag på kvalitetsansvarig var inte ens nära att gå igenom trots att denne varit ansvarig i ett antal byggen de senaste åren.

Han bara skakade på huvudet....

Kan tillägga att det är en bekant till oss som skulle hjälpa oss kostnadsfritt.

Kruxet enligt kommunen är att han inte har den kompetens ang brandskyddsregler som var ett av kraven. Konstigt tyckte jag eftersom han tidigare hade blivit godkänd senast för 2 månader sedan vid ett liknande bygge (dock av en annan person).

Men nu till det konstiga i det hela...

Enligt kommunen kräver man att hela bygget ska anpassas till funktionshindrade personer. Dvs hela huset ska anpassas så att kommunen i framtiden slipper att betala för förändringar som behövs göras om en funktionshindrad flyttar till huset.

Ärligt talat så kan väl detta inte vara mitt ansvar? Ska jag verkligen behöva ändra mina ritningar vilket kommer att kosta mig en del pengar bara för att kommunen i framtiden ska slippa detta?

Kan tillägga att det handlar om ett fritidshus för permanent boende....

Någon som kan reglerna som kan ge mig ett svar på om detta verkligen är vårat ansvar.

Det här kommer att kosta en del pengar för oss så jag är glad om någon kan hjälpa mig att slippa undan....
 
Det är ditt ansvar. Har byggt handikappanpassat på hus som jag själv har haft problem att ta mig upp till. ;)Välkommen till kolchosen.

mvh
David
 
Kan bara instämma men det finns ett sätt att kringå....rita in hcp-anpassningen på ritningen och bygg något annat. T ex en ramp för rullstol vid nivåskillnad.

Det skall mycket till att någon upptäcker ditt lilla brott!
 
Om du inte har en nitisk KA vill säga. Vi har en men jag skulle inte vilja byta ut honom mot allt smör i småland. (Lustigt uttryck förresten. Småland är väl inte kända för att ha mycket smör).

mvh
David
 
Vad gäller kvalitetsansvarig är min enda kommentar att kommunen tycks ha fria händer att bestämam vad de vill utan egentliga grunder - att ha konsekventa och väl grundade argument är inte av så stor betydelse. Vi driver ett ärende med vår kommun och när vi påpekar inkonsekvenser säger de bara att de bestämmer själva från fall till fall. Att grannen fått bygga saker vi inte får bygga bekymrar dem inte nämvärt. Det beror lite på handläggarens humör, ens relation till handläggaren och (börjar vi misstänka) ett visst mått av pengar under bordet.

Kan du inte överklaga detta precis som man kan överklaga allt annat vad gäller bygglov?

 
Handikappanpassningen går knappast att överklaga då det inte är kommunen som hittat på detta. Om du går in på www.boverket.se kan du leta dig fram till de krav som finns. Det kan vara värt att lägga lite tid där då alla kommuner inte verkar ha exakt koll på vad som står där.

Att de nekade till den KA ni vill kan väl däremot vara värt att kämpa för, jag vet inte hur kraven på en KA ser ut.
 
I min kommun står jag själv som KA trots avsaknad av utbildning inom området!!
Jag är alltså både byggherre och KA, slå det den som kan!
;)
 
Så vitt jag förstår så finns det ett certifieringssystem för de kvalitétsanvariga. I olika nivåer för olika komplicerade fall. Egentligen så får man inte vara KA om man inte innehar en certifiering. Men kommunen gör undantag framförallt om det handlar om något väldigt enkelt som ex en Carport. Vid utbyggnad av bostadshus så skall det inte gå att vara KA själv. Fast jag har hört talas om de som lyckats bli godkända.

En del av den kunskap som KA skall ha utöver ren byggteknik är att han förväntas kunna PBL, (och det har sagts mig att om man kan PBL, så vet man att man ex. måste ha handikapp anpassad toa).

 
hempularen skrev:
Vid utbyggnad av bostadshus så skall det inte gå att vara KA själv.
8) Det går alldeles utmärkt att som byggherre vara KA. Stadsarkitekten tyckte i mitt fall att jag var kvalificerad. :D
 
Jag anses som sakt också vara kvalificerad ::)
Huset är dessutom i flera våningar, något som gör att jag kanske inte borde vara KA, men friskt vågat hälften vunnet! :D
 
lindansare skrev:
Vad gäller kvalitetsansvarig är min enda kommentar att kommunen tycks ha fria händer att bestämam vad de vill utan egentliga grunder - att ha konsekventa och väl grundade argument är inte av så stor betydelse. Vi driver ett ärende med vår kommun och när vi påpekar inkonsekvenser säger de bara att de bestämmer själva från fall till fall. Att grannen fått bygga saker vi inte får bygga bekymrar dem inte nämvärt. Det beror lite på handläggarens humör, ens relation till handläggaren och (börjar vi misstänka) ett visst mått av pengar under bordet.

Kan du inte överklaga detta precis som man kan överklaga allt annat vad gäller bygglov?
Lider med dig men det är så det svenska systemet fungerar. Toppstyre av skitsaker kan inte leda någon annanstans än till inkompetenta beslut. Jag vill inte att en kommunalanställd ska besluta över hur mitt hus ska byggas men det kan jag inte säga till honom/henne för då får denne bara en anledning att jävlas vilket bara ger ännu mer problem.

mvh
David
 
Om jag blir invalidiserad så kan jag kräva att kommunen betalar en handikappanpassning av min bostad. Då har jag viss förståelse att kommunen vill att jag vid bygget vidtar åtgärder för att göra det (eventuella) framtida jobbet så enkelt och billigt som möjligt. Tycker kraven (de jag känner till i.a.f.) är ganska rimliga, och jag ser inget konstigt med det. Sparar ju pengar åt skattebetalarna.

Sedan kan ju detta naturligtvis drivas till absurdum. Som att behöva handikappanpassa ett hus längst uppe på en klippa där det inte finns en chans i världen att någon med rullstol skall kunna ta sig upp. Väljer man ett sådant boende får man nog räkna med att flytta om det blir aktuellt.
 
Vid vår kommande ombyggnad så kommer vi att riva ett badrum i entréplanet på ca 2 kvm (med badkar och toa). Vi skall bygga ett nytt badrum i anslutning till en ny tambur, hade tänkt bygga det obetydligt större men med dusch.

Arkitekten tog upp att vi antagligen skulle tvingas att göra den handikappsanpassad, då är det absolut minsta tillåtna måttet 170 X 190. Vi tycker att kravet är ganska rimligt, dessutom så kan det ju vara bra om man skulle bli tillfälligt invalid (permanent så tror jag på en flytt).
 
Om man vänder på det. Varför ska kommunen vara tvungen att handikappanpassa ditt hus om du skulle blivit handikappad? Det är väl bara flytta till ett lämpligare ställe eller bekosta anpassningen själv.

mvh
David
 
David skrev:
Om man vänder på det. Varför ska kommunen vara tvungen att handikappanpassa ditt hus om du skulle blivit handikappad? Det är väl bara flytta till ett lämpligare ställe eller bekosta anpassningen själv.

mvh
David
Därför att en majoritet i landet (även många bland de borgerliga väljarna, skulle jag tro) tycker att det är en av de sakerna skattepengarna skall gå till. Gillar du inte det är det väl bara att flytta till ett lämpligare land. Eller göra din röst hörd vid nästa val, hålla tummarna och hoppas på det bästa. ::) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.