Stänger ni av vattnet efter användning?

  • Antal röster
    587
  • Omröstningen stängd .
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Samma här, hur svårt kan det vara?
Man har väl annat för sig än att sitta och vänta på att diskmaskinen ska bli klar?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man har väl annat för sig än att sitta och vänta på att diskmaskinen ska bli klar?
Som vad då :rofl:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Surfa byggahus?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Surfa byggahus?
Men då kan man väl stänga av det mesta, utan el- och ölkranen :geek:
 
Disk och tvätt nej. Slår på disken när det är läggdags och har ofta en tvätt på timer för att stå klar på morgonen. Åker vi bort längre än en dag så stänger vi DM om vi inte glömmer. Trädgårdsutkastaren stängs efter användning. Har gamla kopplingar och slangar och de trillar ofta isär.
 
Får man en vattenskada av diskmaskin eller tvättmaskin och vattnet stått på när maskinerna inte använts så kan försäkringsbolagen hävda "oaktsamhet" och påverka ersättning och självrisk. Så stäng av vattnet för tusan, =)
 
Stänger av trädgårdsslang och DM, den senare främst för att det är enkelt och mest om jag passerar köket och märker att den står på utan att maskinen är igång. TM står i en grovkällare med golvbrunn så riskerna där är inte så stora.
Trots allt så var jag med om en incident som kunde blivit ödesdiger. I förra bostaden sprack anslutningsslangen till duschkabinen (alltså på baksidan av kabinen), dåligt fall och låg tröskel gjorde att det kunna sluta illa om vi inte varit hemma. Anslutningsslangen var av en modell där böjarna in till kabinen var i hårdplast (en modell som jag fortfarande kan se i handeln) - har ni anslutningsslangar med plastböjar till kabin eller annat byt till sådana med böjar i metall!
 
Eftersom att de flesta av oss svarat nej på frågan, hur stora är riskerna och är avstängning av dessa maskiner det bästa sättet att hantera problemet?

För egen del stänger jag aldrig av vattnet inne hemma, men stänger av såväl till DM som TM på landet. Dock inte dagligen, utan bara när det är dags att åka därifrån. Att stänga av huvudkranen har aldrig slagit mig.

Hur många disk- och tvättmaskiner springer läck när de inte är i bruk, och hur ofta är det då totalhaveri kontra att det börjar droppa (upp till någon dl i timmen eller vad vet jag)?

Och slutligen, finns det några bra automatskydd som stoppar vattnet vid ett lågt konstant flöde över tid och/eller efter ett totalflöde överstigande x liter på en timme (eller nåt)?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kunde googla själv. Vattenfelsbrytare kallas det visst och verkar gå att få för 500–10.000 plus arbete. Viss variation i funktionssätt då... Men är det något som folk har, eller bara nästa lager i uppsättningen hängslen och livremmar som någon försöker sälja på oss?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi kör med vattenfelsbrytare, men vi behöver montera ett litet expansionskärl på varmvattenledningen så vi slipper falsklarmen som blir pga att vi har plattvärmeväxlare för varmvattnet (fjärrvärme).
När det varma vattnet i växlaren och rören svalnar så sugs det in kallvatten och trycket i kall- & varmvattensystemet sjunker, om det sjunker för mycket larmar vattenfelsbrytaren när den är stängd.

Sedan har vi även fuktband liggande under DM och i diskbänksskåpet. Om någon av dom blir fuktiga/blöta så larmar & stänger vattenfelsbrytaren.

Om vi hade valt en annan modell (tillverkare) av vattenfelsbrytare så hade det kanske inte blivit ovan nämnda falsklarm.
 
Trädgårdskranen stänger jag givetvis av, och tar in slangen. Men tvätt- och diskmaskin står vattnet på, skulle vara alldeles för krångligt annars.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hemma - stänger inte av DM och TM.
I Fritidshuset - stänger alltid av DM och TM.
Logiken med det? Finns ingen, bara en konstig (o)vana. :thinking:
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man har väl annat för sig än att sitta och vänta på att diskmaskinen ska bli klar?
Naturligtvis så sitter vi inte och väntar på att diskmaskinen gått klar för att stänga av vattnet. Men när man går förbi i köket och den är klar så stänger man av vattnet (exv. när man plockar ur den, eller när man märker att torkprogrammet gått igång). Om det är på morgonen, när man diskat på natten så får det väl bli då, då.

Samma med tvättmaskinerna, när man hängt upp sista tvätten så stänger man av.

Inget av dessa tar någon egentlig extra tid, eller är jobbigt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
B Blahabla skrev:
Spännande att de flest röstat nej, men väldigt många av kommentarerna säger ja. :)
Själv stänger vi aldrig av. Hos oss går tvättmaskin och diskmaskin lite för jämnan. Skulle vi inte köra dem på natten och när vi är på jobbet så skulle vi aldrig hinna med. Ska vi åka på semester så blir det nästan alltid att vi får sätta på diskmaskinen det sista vi gör innan vi åker.
Jag har också elektroniska ventiler, men till diskmaskinen har jag en förlängsningsslang av plast fram till den.

Trädgårdsslangen måste däremot stängas av. Har varit med om mer än en gång att jag t.ex. gått och ätit lunch utan att stänga av och kommit tillbaka till en fontän när någon koppling släppt.
Ser inget konstigt i att de flesta som svarat ja kommenterar då dessa inser faran med att inte ha kontroll. Ännu mer spännande att man anser ditt svar som bästa svaret. Då råden är att vattnet ska stängas av.

Hoppas bara att det inte drabbar någon granne. Vilket jag fick lida av för att grannen inte stängde av sin nyinstallerade diskmaskin som läckte i 10 månader. Men jag slapp betala självrisk 1500 kr och fick 18 månaders problem med försäkringsbolag och slarvande hantverkare. På köpet hade vi nyrenoverat samtidigt som grannens diskmaskin installerades. Vi fick beskedet när vi var på semester att man ville gå in och se hur mycket skada vi fått så det blev några samtal innan det var dags att flyga hem. Har även varit med om 5 veckors evakuering pg .a. vattenskada så vi har kontroll och är inte slarviga med vattnet. Jag hoppas med dessa rader att några av de som säger nej tänker om.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
En kollega installerade aquastop vilken började läcka i matande ände...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.