Vi vill ha skjutdörrar in till allrummet (då vi för det mesta kommer att ha öppet in dit) och funderar nu på att ha det till andra rum också.
Ni som har installerat skjutdörrar, vad har ni för erfarenhet om dem (förutom priset)? Låter de mycket (när man öppnar stänger) ? Andra för eller nackdelar ?
 
Vi har skjutdörrar (Elfa) i garderoben i vindfånget. De låter inte mycket. Speciellt då de är stilla ;)
 
Vi har skjutdörr till tvättstugan och datorrummet. De Låter inte speciellt mycket, visst stänger du en vanlig dörr tystare men jag har aldrig funderat över att de låter innan jag läste din fråga! Våra dörrar kommer från Kungsäter/Dooria och heter Addera.
 
Egentligen borde man bara ha skjutdörrar ... men jag har bara gamla sådana och de är helt underbara. Man sparar otroligt mycket möbelplats och det är lätt att reglera öppningen - om man vill. Det finns väl inga nackdelar med skjutdörrar?
 
De kräver som regel en tjockare vägg och installationen tar lite mera tid och kan kräva en del ommålning/tapetsering.
Förutsätter så klart att de inte är utanpåliggande.

Jag har en gamal skjutdörr som fungerar kanon, dörrar står ju för det mesta öppna och tar väggyta i anspråk.
 
Det låter ju bra !
Har ni era skjutdörrar hängande i en skena i överkant eller en skena i golvet ? Ni som har skena i överkant, har ni tröskel eller ej ?
 
Pasi, bra fråga! :)

Jag har tänkt mycket på just detta, för det samlas ju en del sk-t i skenor i golvet och sen får man inte ångra sig och ta bort dem, för då blir det jättefult! ;)

Eller hur?

Helena med
Sverige Stugan
 
Gammal skjutdörr med skena i taket och spår i nederkant på dörren som styrs av rulle i väggen. Ingen tröskel.
 
Skena inbyggd i överkant av dörrkarmen och "styrtapp" inne i väggen. Inte vanlig tröskel men en slät variant.
 
Vi har 2 dörrar från köket, en till hallen och den andra till matsalen.

Det är en metallkassett inbyggd i väggen, dörren hänger från en skena i överkant.

Mellan hallen och köket har vi ingen tröskel, det är samma klinkers.

Mellan köket och matsalen har vi en slät "ek-tröskel" mera för att det ska bli en snygg övergång mellan klinkers.
 
Vi har nyligen byggt nytt och har satt skjutdörrar på alla ställen, det låter inte mycket, allt är relativt.
Vi är mycket nöjda, en nackdel dock är ju att det inte blir isolerat där kassetten sitter, det är en sak att tänka på med tanke på ljudnivå från dush och tvätt
 
Tänk på att hjul för skenan finns i olika modeller. De billigaste har endast glidlager. Lägg några hundringar extra så får ni kullager och en mer solid konstruktion av upphängningen - det är en avsevärd skillnad i rullkomfort.

 
Vad föreslår ni för fabrikat vid nybygge? Personligen kommer jag inte vara priskänslig för just skjutdörrar (skippar hellre en dyr köksutrustning ;)) eftersom dörrarna skall leva med huset fram till dess det är rivningsfärdigt 8).
 
Funderar på att själv tillverka 3 st hängande isolerade skjutdörrar - pardörrar med höjd 220 cm och bredd ca 135 - 150 cm (varav 2 st i väggen mot ett inglasat uterum - därför isolering).

Det blir ju inte samma precisionskrav på dessa som på dörrar med dörrkarmar och lås etc. Det borde inte vara så svårt att tillverka hängande "gammaldags" allmogedörrar ( princip: dekorbrädor - skiva + ram med isolering + skiva - dekorbrädor ) jag vill ha med dagens maskiner.

Har någon annan här gjort detta och i så fall:
Hur byggde ni "häng- och skjutmekanismen" resp var köpte ni dessa komponenter :)
 
Hittade en lösning på Jula med 1st skena 3 m och 4 st hängrullar för två dörrar blir SEK 1 500 SEK per pardörr max 150 cm bredd (tänkt för garageportar, klarar 250 kg) :D.
Plus fyra st enkla stödhjul i väggen längst ned för totalt en hundring :D .

Materialkostnaden för en sådan egentillverkad skjutdörr, helt i trä på gammaldags vis, kan ju inte bli högre än ca 2 500 SEK, och det kan ju inte ta särskilt många timmar att fixa till den.

Nu vet jag ett sätt att bygga en billig, bra dörr på !

Eller finns det ännu bättre sätt ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.