tommib
Svaret har getts av andra i tidigare trådar. Montera dosorna först. Sätt dit en ångspärrfolie som du gör ett mindre hål i än dosan. Kräng den över dosan. I rören där du går ut med mätkablarna kan du täta med silikon eftersom det aldrig kommer vara aktuellt att dra ut kablarna utan att riva väggen.

Du måste dock montera dina sensorer innan ångspärren.

Bilder, vi vill se bilder ;) Och mätdata, så småningom...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hm. Jo det är klart, dock är det inte inritat någon ångspärr på ritningarna för väggventilationen vad jag kan se. Måste kolla upp det där.

Och ja, det ska bli bilder när jag kommer så långt.
 
M
Men du kanske kan köra med kortare spik då? Du måste ju inte köra 6” rakt igenom väggen :)

Skämt å sido - kopparspik kanske håller bättre även om dem också ärjar?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, kanske - men det finns väl ingen nackdel med att köra på RF? Tänker att jag löder på trådar direkt på spiken och drar kabeln till väggdosa.
 
M
Det är typ så jag ser det framför mig också - som en dold el-installation liksom.

Sen så ska det ju liksom inte regna inne i väggen, så det känns ju inte som att det borde spela någon jättestor roll vilken spik man kör.
Koppar lär ju inte bli dåligt på länge och inte rostfri heller, med tanke på hur länge kopparrör levererar kranvatten utan att bli nämnvärt påverkade.

Löder man på kabeln och sätter krympslang över så måste det ju hålla tio högern längre än vad du själv kommer göra?
Jag tror vi diskuterar en ickefråga så långe du inte använder klen och obehandlad järnspik.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib
Typ så.... Kör med tretumsspik så håller det åtminstone din livslängd. Om det rostar sönder så har du nog sett att du har problem i väggen med fukt ändå.

Apropå olika mätvärden med olika material så spelar väl det inte så stor roll. Du kommer troligen ändå inte kalibrera din mätmetod mot en referens och behöver egentligen inte heller göra det. Det som är intressant är resistens över tid. Sjunkande resistens = mer fukt, stigande = mindre.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Precis, det är ju förändringen som är det intressanta inte det absoluta talet. Det mest intressanta är ju att se förändringarna över lång tid (flera år) och då menar jag att det är viktigt att inte använda ett material till probarna som kan oxidera och därmed påverka mätvärdet.

Tretumsspik brukar väl för övrigt vara galvad och den är svår att löda på ;) :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Intressant tråd!

Hur såg din lösning ut tillslut?

Jag frågar då vi själva just flyttat in i ett souterränghus från '78 med EW-grund. Vi har haft funderingar på att göra en ny dränering för att minska risken för dålig lukt pga EW-konstruktionen, men då det inte är någon lukt idag så avvaktar jag hellre än att lägga ut 100' kr på en dränering och lägger hellre pengar på att mäta husets tillstånd.

Jag skulle gärna sätta upp en liknande lösning som dig, men för mig så räcker det nog initialt med några få mätpunkter i källarväggen, samt någon / några i bottenplattan för att förstå fukthalten. Syftet är att kunna få ett bättre beslutsunderlag för om vi behöver göra en dränering eller inte. Det kanske är overkill att lägga in ett mätsystem men det är kul att skripta / programmera etc. :)

Kalibrering av systemet bör väl gå att göra mot den fukthalten det är då man stoppar in mätarna? Och sen från det följa trenderna därifrån (?).
 
”Till slut” har inte inträffat än :).

Av olika anledningar har både detta och renoveringen av väggarna dragit ut ordentligt på tiden men, mest för att jag inte fått ur tummen. Vi har dock projekterat om ventilationen av källarväggarna iom att JAPE släppte ett smartare sätt att ventilera. Detta innebär att jag planerar att dra kabel från mätpunkterna (som blir färre till antalet) till de två fläktskåp som installeras där jag också sätter en aurdoino som snackar mqtt via wifi till Home Assistant. Har laborerat lite grann men är inte klar på långa vägar än.

Bakgrunden till att jag drar kabel hela vägen i väggen är framförallt eftersom det är extremt viktigt att väggen är tät för ventilationens skull och jag vill inte riskera något genom fler hål i plasten än absolut nödvändigt.

Edit: Noteras skall att vi heller inte har någon dålig lukt utan detta görs i förebyggande syfte då merkostnaden är mindre när man ändå är igång och renoverar.
 
Redigerat:
Ah, en klassiker :)

Angående mätsystemet:
Behöver man mäta fuktkvoten i de tryckimpregnerade stolparna eller kan det räcka med att mäta den relativa fuktigheten inne i isoleringslagret?

- Sen egentligen samma fråga för betongplattan... Vi har grus - betongplatta (160mm) - sand (30mm) - cellplast (60mm) - spånskiva (19mm) - golvmatta. Kan det funka att mäta RF ovanpå betongplattan för att ge en indikation eller behöver man mäta mer "i materialet"? Jag tänkte mig 1 - 2 mätpunkter i bottenplattan.

Jag frågar då vi inte har några planer än för närvarande att renovera det utrymmet, innan vi vet om det behövs. Jag försöker hellre få en så lite invasiv tillståndsmätning som möjligt. Iom det så kommer vi inte öppna upp väggen och jag tror därför att jag kan ha svårt att komma åt stolparna för att slå in en fuktkvotsmätare (spik eller annat). Tanken har istället varit att öppna upp 1-3 hål i golvet så nära väggen som möjligt och sen smyga in en fukt- och temperaturgivare där nere / inne.

Jag kan inte mäta fukten i tryckimpregnerade stolpen direkt då, som du skriver tidigare i tråden, men min förhoppning har varit att det ska vara en tillräcklig indirekt mätmetod för att ge en viss indikation. Sen få de logga mätvärden nu i 1 år t.ex. för att ge oss ett bättre underlag på om dränering etc. behövs. Parallellt så har jag tänkt o åtgärda några mindre problem med stuprören samt marklutning på baksidan för att få bort mer vatten och möjligtvis kanske man ser det på de loggade värdena.

Det tipset vi fick från både besiktningsmannen, och via mäklaren (offert från tidigare sålt objekt med EW), var en fuktutredning från ett bolag här i Östersund. Deras åtgärdsrekommendation vid måttligt förhöjda fuktvärden var att öppna väggen nedtill, ca. knähöjd. Plocka ut all isolering i från golvet upp till knähöjden, borra hål i stolparna längs med väggen, installera ventilationsfläkt, sätt upp gips igen. Sen undertryckssätt väggen därefter nedtill och luften kan flöda genom stolparna längs hela väggen. Projekteringskostnaden var ca. 1 000 kr/löpmeter. Det låter som ett långt mindre ingrepp än det du hade planerat (jag var också inne på något sådant från början innan jag hörde förslaget ovan...).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.