Hej

Tyvärr är utrymmet begränsat men jag vill få ut så mycket som möjligt av min bastu. Ett önskemål är att kunna ligga i bastun men skall jag ha den 2 m lång åt ena hållet får jag max 160 cm åt det andra hållet.
Räcker 160 cm till två lavar?

Om inte, är det bättre med en kort och tjock bastu?

/Zeb
 
lavar brukar vara ~60 cm djupa.. bara o skissa.. :)
 
Kolla på Tylös färdiga basturum så får du lite känsla för proportioner. De finns bla på http://www.sigro.se (under avdelningen Bastu), jag tycker ritningarna är lättare att hitta där än hos Tylö.

Helt spontant tycker jag det låter som att du har gott om plats. Lavar brukar rekommenderas 40-60 cm djupa, oftast blir undre laven 40 och övre 60 och då skulle du fortfarande ha 60 cm framför lavarna att röra dig på (städning etc). Sittbredden per person rekommenderas till 60 cm, då har man utrymme att svettas i fred.

/ama
 
Håller med ovanstående talare om att storleken bör räcka. Är du säker på att du vill kunna ligga å basta? Själv föredrar jag helt klart att sitta.

Eller ska du ha bastun som potentiellt gästrum? Grannen hade gjort en sån lösning där han kan lyfta ner övre laven så att det blir en dubbelsäng. Lätt klaustrofobiskt kanske :)
 
Jag hade också lite problem med storleken på bastun, mått ca 225cm*180cm.

Lavar måste inte vara 60 cm djupa. Kolla på en köksstol hemma så får du se sittdjupet. För att kunna ligga på en lave så funkar det bra med 50cm tycker jag.

Jag byggde 2 lavar med 50 cm djup och monterade underlaven 10cm "omlott" mot överlaven. Lavarna bygger alltså 90cm och då finns det plats för agg. utan problem!
 
Snackade med en bastuguru som sa att golvyta är helt ovesäntligt i bastu. Han tyckte att det i princip räcker med minimalt utrymme på golvet. Du promenerar ju inte runt i en bast direkt. Dina måtte måste räcka mer än väl.
 
Jag har en bast som är 2.30m x 1.70m och där finns mer plats än vad som behövs. Tyckte det såg så litet ut då jag skissade bastun, men när jag byggt den klar så blev den riktigtr stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.