Stänger ni av vattnet efter användning?

  • Antal röster
    587
  • Omröstningen stängd .
Stänger alltid av just nu iallafall. Vi har en gammal kran som läcker om vattnet till tvättstugan inte stängs av. Men vi håller på att renovera nu och efteråt tror jag inte vi kommer stänga av vattnet. Gör det aldrig till diskmaskinen t.ex.
Och då jobbar jag ändå med att sälja kök :p
 
Har man haft översvämning i köket från diskmaskinen mitt i natten när en ventil går sönder i maskinen och översvämningsskyddet inte funkar så stänger man ALLTID vattnet till diskmaskinen efter diskning!
Diskbänksblandaren har ju ett jätteenkelt vred för detta så det är inget stort problem heller.
Har även monterat ballofix-vred i tvättstugan för vattnet till tvättmaskinen.
Har man tryck på trädgårdsslangen så kan man ge sig på att en plastdel ger upp rätt vad det är och MYCKET vatten forsar ut ifall det är olycklig timing. Känner en som fick en väldigt förhöjd vattenräkning pga detta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Att inte stänga av huvudkran för tappvattnet när man åker bort i några dagar är ju så oerhört dumt.

Säg att en koppling på ett kopparrör släpper på övervåningen och du har ett flöde i ett 12 mm kopparrör på ca 0.3l i sekunden vid 7 bar.
0.3×60 så har du 18liter per minut.
18×60 så har du 1080 liter i timmen.
Sen är du borta över helgen säg 48h för enkelhetens skull.

48×1080 ger ungefär 51840 liter i huset så länge ingen upptäcker läckan.
Grattis, du kan nu riva kåken.
 
Dålig på att komma ihåg dock så har jag fixat så att pumpen slår av när larmet är på så är jag inte hemma/vaken så är vattnet av
 
Självklart skall man stänga av vattnet till utrustning som inte är igång. Hur svårt kan det vara???
 
A
Stänger alltid av, har någon form av tick som tvingar mig att alltid innan läggning gå en checkrunda där jag kontrollerar att alla kranar är avstängda, alla dörrar låsta samt kyl och frys ordentligt stängda. Undrar om jag är ensam, frun mobbar mig lite :thinking:
 
  • Gilla
Vatthagen
  • Laddar…
Alltid tvättmaskin och vattenslang men diskmaskin endast om vi ska på långresa, om ens då.
I stugan stängs allt av med kran eller ballofix när vi åker hem, vet nämligen hur det är att mötas av ett vattendränkt kök som fick rivas ut, och sedan krypa runt under huset och riva ut vattendränkt isolering.....aldrig mer
 
Bättre_själv_än_köpa_tjänster
Ja....? Det är ju så jobbigt då slangen springer läck och det slutar rinna när vattentornet är tömt....
 
B Blahabla skrev:
Spännande att de flest röstat nej, men väldigt många av kommentarerna säger ja. :)
Själv stänger vi aldrig av. Hos oss går tvättmaskin och diskmaskin lite för jämnan. Skulle vi inte köra dem på natten och när vi är på jobbet så skulle vi aldrig hinna med. Ska vi åka på semester så blir det nästan alltid att vi får sätta på diskmaskinen det sista vi gör innan vi åker.
Jag har också elektroniska ventiler, men till diskmaskinen har jag en förlängsningsslang av plast fram till den.

Trädgårdsslangen måste däremot stängas av. Har varit med om mer än en gång att jag t.ex. gått och ätit lunch utan att stänga av och kommit tillbaka till en fontän när någon koppling släppt.
Och om slangen går sönder eller lossnar före ventilen, hur mycket vatten kommer ut när du varit på jobbet 8 timmar?
 
Diskmaskinen har aquastop så till den stängs inte kranen av annat än när vi reser bort.
Tvättmaskinens vattenkran stängs alltid efter avslutad tvätt, trädgådskranen stängs alltid av efter användning-
 
Vi stänger inte av maskinerna men har avstängning av vatten vid ytterdörren och stänger av när vi går hemifrån. Som några påpekar fångar det dock inte om man får en läcka när man sover.

Kanske är en förbättring för framtiden att stänga av vattnet remote maskin för maskin. :)
 
Jag är på tok för disträ för att komma ihåg något sånt men jag funderar på att köpa en fuktsensor att lägga under diskmaskinen. Tvättmaskinen står på en golvbrunn. När jag reser bort brukar jag stänga av huvudkranen.
 
i föräldrarnas hus (renoverat av fuskbyggare 91)
där vet inte inte ens om det finns en avstängning till diskmaskinen, jag har nog aldrig sett den under alla år i alla fall. Vi stänger dock inte av strömmen till (knappen står på 1) diskmaskinen så att magnetlåset fungerar.
tvättmaskinen stängde vi tidigare av strömmen till, men inte nu längre. Finns kanske balofixer men dom används aldrig.

i mitt hus brukar vi stänga av vattnet till tvättmaskinen, men känns lite onödigt, tvätmaskinen är en nyare Samsung med säkert väldigt liten risk för läckage, golvbrunn finns någon meter ifrån (i källaren) fruga är nog bättre på att stänga av än mig själv, jag irriterar mig lite på den kranen, brukar glömma att sätta på den.

utomhus vattnet brukar vi alltid stänga av om det inte bara är för ett kortare matuppehåll.
otaliga kopplingar och munstycken har gått sönder genom åren
 
DM ja, TM ja, vattenutkastarna ja.
Inkommande vatten stängs per automatik av varje gång vi larmar på larmet och det gör vi ”alltid” när sista person lämnar huset.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag stänger alltid av allt när jag använt diskmaskin & tvättmaskin.
Oerhört enkelt.
Samma här, hur svårt kan det vara?
Sätter på korken på kaviar- och tandkrämstuben också, efter att jag tagit vad jag vill ha.
Som sagt var, hur svårt kan det vara?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.