Bästa svaret

Ja, Riktiga plattsättare knäcker plattorna över knäet och sätter upp dem på frihand...
 
  • Gilla
Macke-S4 och 20 till
  • Laddar…
Vad är det för fel att använda kryss? Är inte bara det ett annat alternativ till snöre eller frihand?

"Jag har jobbat så länge så jag behöver inget vattenpass eller tumstock"
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Kryssen ger ingen justermöjlighet. Jag såg också kryss, eller liknande för de där stora plattorna i husdrömmar.

Jag kan tänka mig att dels så är plattorna troligen precisionsskurna med laser, vilket minskar behovet att justera. Dels är plattorna så tunga att det kanske behövs något stumt som ett kryss. Kakelsnören ger ju med sig lite vid belastning.

Jag har sett förut att plattsättare använder små kilar istället för snöre på stora plattor, med de har int varit så här stora.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Man måste ju inte sätta kryssen mellan fyra plattor, jag använder kryss ibland men använder då bara en del av krysset som sätts mellan 2 plattor
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Att använda kryss är en smakfråga och om det används så är det oftast bättre att resa dom.
Problemet med kryss är att det inte finns justeringsmån som kan vara nödvändig då plattorna inte är exakt lika stora.
Sista jag hade plattsättaren hemma så la han på fri hand enligt trappan men det är en barndoms vän som jobbat med plattsättning.
Angående tätskiktet så kan ingen svara utan att undersöka tätskiktet, men det är inte bra att det inte finns något helt skydd ovan tätskiktet.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Det finns extremt många fördelar med kryss, som inte finns med snöre. Den största är väl att du i princip inte kan göra fel med kryss. Allt blir rakt och snyggt om du köpt bra plattor. Annars justerar du enkelt genom att ta bort ett kryss och flytta plattan. Andra fördelar är att fogen kan rengöras på ett helt annat sätt.
 
  • Gilla
Patrick Svensson och 2 till
  • Laddar…
Föredrar plastkilar vid storformat, det kan bli tungt för fixet att hänga kvar plattan på sin plats.
Finns dock riktigt bra hängfix från Ardex som i princip klistrar fast vadsomhelst.

Annars är det kilar som gäller för min del. De är mycket spetsiga och ger enorma justeringsmöjligheter, perfekt om man ska ha typ 1 mm fog.
Även laserskurna kan diffa i storlek om än mindre än vanlig platta.

Normalstorlek på typ 15x15 klarar man sig utan kil eller kryss med nästan vilken fix som helst.

Men anledningen till att jag aldrig använder kryss är att de är inte ens exakta, ta ett skjutmått och mät dina kryss så ska du se att det varierar även i samma batch.

Även om tätskiktet ser skitig ut betyder det inte att det tagit skada, men skräp och smuts gör det svårt att hitta eventuella skador. Bara dumt.
Städa noga och gå igenom hela tätskiktet innan plattsättningen påbörjas.
 
  • Högen av blå plastkilar som används för justering vid plattsättning på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kgc har en halvrund kil som går från 0 till 5-8mm bara att vrida den tills man får rätt tjocklek.
Stora plattor typ 30x60 så brukar jag väga in nedre varvet och sätta det sen är det bara att mata på med fix plattor och snöre nackdelen är att man kladdar fix på det man satt, vanligtvis börjar jag 1m upp och sätter överdelen först sen nederdelen då slabbar man inget fix på det man redan satt
 
  • Gilla
MB27
  • Laddar…
Snailman
Hjälper väl inte här men så här gjorde jag.

1 duk på väggarna och sex, sju cm in på golvet för överläppen.
2 kakla väggarna runtom börja näst nedersta raden runtom fortsätt till taket
3 lägg duk på golvet ( se till att ha skyddat överläppen tidigare så den inte blivit smutsig)
4 lägg klinker på golvet, låt den gå in under kaklet på väggarna, då kanten inte blir synlig kan man använda vinkelslip på frihandel till hårt klinker
5 kakla nedersta raden på väggen, kapa exakt efter golvet i kakellister

Jag använde en sida av kakelkryssen, då kaklet jag använde hade sluttande kanter, så kunde jag genom att dra ut dem lite vid behov justera kakelplattan

Använde krysslaser som jag höjde för varje kakelrad
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
H henkop skrev:
Det finns extremt många fördelar med kryss, som inte finns med snöre. Den största är väl att du i princip inte kan göra fel med kryss. Allt blir rakt och snyggt om du köpt bra plattor. Annars justerar du enkelt genom att ta bort ett kryss och flytta plattan. Andra fördelar är att fogen kan rengöras på ett helt annat sätt.
Hur kan det bli fel med snöre?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.