K Krypstocken skrev:
Hej

Förutom det som övriga redan har sagt att det är ett "öppet fel" och du tyvärr få fixa det själv så ser det ju ut som att det är fall till golvbrunnen i rummet bredvid.

När du har rensat brunnen(under duschkabinen) och det har torkat upp så kan det vara läge med lite våtrumssilicon läng väggen?

Nu ser det ut som de har slutat precis vid dörrkarmen där det har sugit upp vatten.

Lycka till.

K
Yes mycket bra poäng. Ska verkligen tänka på det.

Som sagt skall göra om tvätt rummet med en byggfirma. Skall göra det mer enhetligt så de får fixa till det ordentligt :)
 
Många bra tips
Manganbangan Manganbangan skrev:
Wow! Snabbt svar!

Rätt ska ju vara rätt men här känns det som att säljaren borde känt till att det var problem med rummet och hen använt det. Frågan är ju vad som är gränsen för vad man kan begära i ersättning. 150kr för 5m foder?

Kanske är läge att förvänta sig mer överraskningar i framtiden..
Skadan på dörrfodret ser ju inte direkt ny ut så nej det är inte bara säljaren som borde ha känt till det. Även för köpare/besiktningsman så borde det ha varit helt uppenbart.

Nu är ju inte detta något dolt fel så ingenting finns att hämta hos säljaren. Det är ju inte ens konstaterat att det är ett fel över huvud taget. (Nej, ludd i vattenlåset är inte ett byggfel, bara dålig städning.

Om vi rent hypotetiskt pratar om dolda fel så handlar ev. ersättning om mellanskillnaden i värdet på huset. Dvs. skillnaden mellan vad köparen betalade och vad köparen hade varit beredd att betala om felet varit känt. Kostnader för några enstaka foder är alltså inte relevant.

I detta fall säger ju TS att han dessutom ändå har för avsikt att riva och renovera. Så skadan är ju 0.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
A
Varför skulle detta va ett dolt fel, varför skall besiktningmannen göras ansvarig.

du som köpare har väl fortfarande undersökningsplikt`sen så som skrivits förstår o vet du mycket väl att de finns avlopp under kabinen.

stå för att du
va lat vid undersökningen istället.
 
  • Gilla
SueCia och 2 till
  • Laddar…
Man betalar väl för en besiktning just för att själv kunna vara 'lat'? Varför finns annars den yrkeskategorin om deras jobb är helt meningslöst?
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Nu vet vi ju inte exakt hur detaljer uttryckts av bes. mannen. Men om det finns en oåtkomlig golvbrunn under en svårflyttad duschkabin, så skall en bes. man påpeka det. Golvbrunnar skall vara rimligt åtkomliga för rensning.

Sedan om vi antar att brunnen behöver rensas, eller en slang sättas tillrätta, så är det ju inte ett fel av sådan dignitet att man rimligen kan kräva ersättning för det från bes. mannen heller.
 
  • Gilla
WhatIF och 1 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Varför skulle detta va ett dolt fel, varför skall besiktningmannen göras ansvarig.

du som köpare har väl fortfarande undersökningsplikt`sen så som skrivits förstår o vet du mycket väl att de finns avlopp under kabinen.

stå för att du
va lat vid undersökningen istället.
Ditt resonemang är inte riktigt relevant då man betalar just för en besiktningsman för att de "vet bättre" och att man kan vara "lat". Vi gick bredvid besiktningsman under besiktningen och han så att "allt ser bra" ut och det behövdes inte kollas under kabinen...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man betalar väl för en besiktning just för att själv kunna vara 'lat'? Varför finns annars den yrkeskategorin om deras jobb är helt meningslöst?
Exakt min mening, helt rätt poäng!
 
Även de som besiktigar är människor..............Det finns såklart bra sådana och dåliga sådana men i det stora hela ger ju en besiktning en totalbild på skicket på ett hus eller vad det nu handlar om. Det är knappast så att ett hus som är besiktigat är felfritt in i minsta skrymsle som vissa verkar tro. Lika med en bil, den kan haverera fullständigt på vägen hem från bilprovningen också fast man fått blankt papper.
En besiktning ger ju vissa indikationer på saker och ting och de flesta fel upptäcks antagligen. Skulle man avskaffa besiktningar av hus så skulle man ju inte få nån indikation från något håll och husköparen får skylla sig själv.
 
useless useless skrev:
Man betalar väl för en besiktning just för att själv kunna vara 'lat'? Varför finns annars den yrkeskategorin om deras jobb är helt meningslöst?
Nä man betalar väl för att få ytterligare en person att kunna skylla på när något går snett ;)
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nä man betalar väl för att få ytterligare en person att kunna skylla på när något går snett ;)
Haha dagens :D
 
Självklart anlitar man en bes. man för att besiktiga. Det som bes. mannen skall undersöka, bör man inte behöva titta på själv. Även en med tummen mitt i handen skall kunna köpa hus.

MEN man bör titta noga på hur bes. mannens uppdragsbeskrivning är utformad. En normal överlåtelsebesiktning täcker inte på långa vägar in allt som du som köpare är skyldig att undersöka. Ex. så brukar inte en besiktning innehålla något om VVS. det brukar ingå en "okulär" kontroll. Vissa bes. män anser sig ha gjort den kontrollen genom att ställa sig i dörren till ett badrum och titta in, troligen helt enligt det avtal du har med bes. firman.

Det brukar också finnas skrivningar om att de inte tittar i blockerade utrymmen, de flyttar inte på möbler eller duschkabiner för att titta bakom.

När det gäller duschkabinen här så borde det påpekats att det inte gick att titta på golvbrunnen. Jag uppfattar att man kan se att där finns en brunn?

Det finns ett fåtal bes, firmor (jag har bara hört talas om en) som erbjuder fullständig jordablaksnbesiktning. Då undersöks allt som normalt behöver undersökas, även pappersmässigt, kolla med kommunen om förelägganden på avlopp, skorstenar osv. kolla tomtgränserna plus en del mer. Dessa besiktningar är också avsevärt dyrare än en vanlig besiktning.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Självklart anlitar man en bes. man för att besiktiga. Det som bes. mannen skall undersöka, bör man inte behöva titta på själv. Även en med tummen mitt i handen skall kunna köpa hus.

MEN man bör titta noga på hur bes. mannens uppdragsbeskrivning är utformad. En normal överlåtelsebesiktning täcker inte på långa vägar in allt som du som köpare är skyldig att undersöka. Ex. så brukar inte en besiktning innehålla något om VVS. det brukar ingå en "okulär" kontroll. Vissa bes. män anser sig ha gjort den kontrollen genom att ställa sig i dörren till ett badrum och titta in, troligen helt enligt det avtal du har med bes. firman.

Det brukar också finnas skrivningar om att de inte tittar i blockerade utrymmen, de flyttar inte på möbler eller duschkabiner för att titta bakom.

När det gäller duschkabinen här så borde det påpekats att det inte gick att titta på golvbrunnen. Jag uppfattar att man kan se att där finns en brunn?

Det finns ett fåtal bes, firmor (jag har bara hört talas om en) som erbjuder fullständig jordablaksnbesiktning. Då undersöks allt som normalt behöver undersökas, även pappersmässigt, kolla med kommunen om förelägganden på avlopp, skorstenar osv. kolla tomtgränserna plus en del mer. Dessa besiktningar är också avsevärt dyrare än en vanlig besiktning.
Tack för ditt utomordentliga svar och förtydligande. Det uppskattas mycket :)

Nja när han gick in i tvättstugan så kollade han inte ens under duschkabinen utan sa bara: "allt ser bra ut" =/
 

Bästa svaret

Till att börja med tycker jag det är tråkigt att så många ska komma med nästan elaka kommentarer och hoppa på TS bara för att han undrar om det kan räknas som dolt fel.Varför inte förklara på ett bra sätt ist och hjälpa TS framåt. Alla har inte samma kunskap och vi alla har varit nya och okunniga någon gång på olika saker.

Det är ju bra att ni ändå ska renovera detta någon gång, för det är ju uppenbart något fel. Som många säger räknas inte detta som dolt fel då man kan på ett "enkelt" sätt kontrollera detta. Det som är konstigt är ju att besiktningsmannen inte noterat att brunnen inte var besiktningsbar eller den uppenbara vattenskadan på dörren.
Vet faktiskt inte om man kan ta det med den firman?

Men som sagt ska ni ändå göra om inom snar framtid är det väl inte så mycket att bråka om.

Men nu när du ser brunnen är det väl relativt enkelt att se vad som händer om man duschar eller kör tvättmaskinen. Det är inte helt lätt att se på bilderna vart tvättmaskins vattnet tar vägen, är det ett rör ner i brunnen?

Men enkelt är ju att spola vatten i kabinen och se om det rinner ner i brunnen eller om det är där stoppen är och den kan behövas rensas. Är väl kanske även en gjutjärnsbrunn som ni ändå behöver byta när ni renoverar.

Jag är igen expert men kom bara med lite synpunkter.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Till att börja med tycker jag det är tråkigt att så många ska komma med nästan elaka kommentarer och hoppa på TS bara för att han undrar om det kan räknas som dolt fel.Varför inte förklara på ett bra sätt ist och hjälpa TS framåt. Alla har inte samma kunskap och vi alla har varit nya och okunniga någon gång på olika saker.

Det är ju bra att ni ändå ska renovera detta någon gång, för det är ju uppenbart något fel. Som många säger räknas inte detta som dolt fel då man kan på ett "enkelt" sätt kontrollera detta. Det som är konstigt är ju att besiktningsmannen inte noterat att brunnen inte var besiktningsbar eller den uppenbara vattenskadan på dörren.
Vet faktiskt inte om man kan ta det med den firman?

Men som sagt ska ni ändå göra om inom snar framtid är det väl inte så mycket att bråka om.

Men nu när du ser brunnen är det väl relativt enkelt att se vad som händer om man duschar eller kör tvättmaskinen. Det är inte helt lätt att se på bilderna vart tvättmaskins vattnet tar vägen, är det ett rör ner i brunnen?

Men enkelt är ju att spola vatten i kabinen och se om det rinner ner i brunnen eller om det är där stoppen är och den kan behövas rensas. Är väl kanske även en gjutjärnsbrunn som ni ändå behöver byta när ni renoverar.

Jag är igen expert men kom bara med lite synpunkter.
Hej vännen,

Exakt min poäng, tack för att någon har förståelse :) Vände mig i första hand till detta forum då det finns folks som besitter en bättre kompetensnivå än mig i just dessa frågor. Därav att jag rådfrågar.

Jag finner det också märkligt att besiktningsfirman inte noterade duschkabinen och att den står rakt ovanför golvbrunnen.

Ja jag håller på att ta in firmor som ska undersöka tvättrummet, göra om och göra rätt, och inkomma med offerter - will be fun, not - haha hoppas bara det blir resonabla priser.

Ja om jag lägger ansikiktet mot golvet så ser man att avloppsröret går ner i golvbrunnen. antagligen är det en gammal gjutjärnsbrunn eller att den inte sväljer vattnet på rätt sätt.

Vill göra dagens tvättstuga mer enhetligt och organiserat :)
 
H
WhatIF WhatIF skrev:
Hej vännen,

Exakt min poäng, tack för att någon har förståelse :) Vände mig i första hand till detta forum då det finns folks som besitter en bättre kompetensnivå än mig i just dessa frågor. Därav att jag rådfrågar.

Jag finner det också märkligt att besiktningsfirman inte noterade duschkabinen och att den står rakt ovanför golvbrunnen.

Ja jag håller på att ta in firmor som ska undersöka tvättrummet, göra om och göra rätt, och inkomma med offerter - will be fun, not - haha hoppas bara det blir resonabla priser.

Ja om jag lägger ansikiktet mot golvet så ser man att avloppsröret går ner i golvbrunnen. antagligen är det en gammal gjutjärnsbrunn eller att den inte sväljer vattnet på rätt sätt.

Vill göra dagens tvättstuga mer enhetligt och organiserat :)
det jag ger dig är tough love. vill att du ska kunna lösa ditt avloppsproblem själv.
du annar inte hur många enkla stopp jag varit på under min tid som servicesnickare.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.