Hej

Jag tecknade Tele2 unlimired för att använda som bredband i Spanien. Fungerar med mobilen men när jag försöker koppla till routern jag köpt (Tplink MR200) så fungerar det inte. Jag aktiverat roaming. Har någon en idé om vad det kan bero På? Det kommer ett utropstecken vid wifisymbolen på mobilen.
 
Har du ett surfkort till routern ? Om du har det så måste du öppna det för roaming. Detta gör du enklast själv på "Mitt Tele2".

Testa även med 3G, kan hända att Tele2 inte har roamingavtal för 4G.

Tänk även på att det bara är 30 GB / månad utanför Sverige.
 
A
Det är väl inte fri roaming med mobila bredband, bara för telefoner.
 
J
Tr
Erik_Hansson skrev:
Det är väl inte fri roaming med mobila bredband, bara för telefoner.
Tror också detta är orsaken. Bättre då att köpa ett spanskt simkort. Gissar att Tele2 inte är så intresserade att betala roaming för en uppkoppling av den karaktären en längre tid. Det är ren förlust för operatörerna.
 
Det ingår 30gb roaming. Har läst att det kan ha med APN att göra men vet inte riktigt.
 
Låter för mig som en inställningsfråga om det fungerar att stopp kortet i en mobil men inte i en router på samma geografiska plats.
 
Om du vill koppla in andra enheter än mobilen kan du ju använda din mobil som router. Heter "Mobil hotspot" på min (Android).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Danii KD skrev:
Har läst att det kan ha med APN att göra men vet inte riktigt.
Internet brukar gå på default APN, medan MMS etc är nätunikt och måste konfigureras för respektive operatör.
 
Tydligen ska det modemet ha APN satt till 4g.tele2.se , se länk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.