Om du vill ha den kvar: Kolla med Länsstyrelsen om det är ett träd som ska vara skyddat och därmed inte får fällas hur som helst. Gäller väl främst ekar, men även andra större och ovanligare träd. Lärkträd är "skördemogna" vid ca 80-100 år, men kan bli 400 år, enstaka exemplar på 800 år har hittats
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Persson88 Persson88 skrev:
Alternativen är ju att antingen ta bort trädet helt eller så kan det gå att beskära det(vet dock inte hur snyggt det skulle bli i detta fall)
Att beskära fullvuxna träd för att göra dem mindre fungerar dåligt med deras utseende och fysiologi. Det går i princip alltid röta i dem efter en tid. Så vill man minska volymen föreslår jag fällning.
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
hsd
Är det tillräckligt grovt får det inte tas ner utan tillstånd
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej
Tack för alla svar. Jag har bestämt mig att säga Nej.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Dra till med ett jättebelopp och hoppas på jackpott
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
På webbsidan http://tradvardering.nu/ finns värderingsmodeller man kan använda. Det kan ge ett hum om vad man minst ska begära. I det fall det gäller ett vårdträd eller annat träd som har höga sociala värden och då trädet står på ens egen tomt kan man i detta fall skriva vilket värde man vill. Jag tycker att ditt beslut att säga nej är bra. Det är alldeles för ofta som träd får ge vika för att man är för lat för att anpassa omgivningens utformning. Det borde inte vara så kostsamt att flytta länken istället. Att köpa ett nytt träd och få det etablerat i den storleken kostar mycket tid och pengar.
 
Problemet låter lite som när kommunen skulle ordna med radiolänk där vi har sommarstugan. En mast nyttjades på ett industriområde men det verkar som att skyliften inte räckte hela vägen (alternativt att kabeln blev för dyr eller något) så radiolänken monterades på sådan höjd att flera hushåll inte kunde nyttja den på grund av träden. Masten i sig är dock synlig ovanför trädtopparna.
Så de hushåll som ville nyttja uppkopplingen och inte låg så till, fick istället rikta sina antenner mot grannbyn med alla de begränsningar det innebar.
(På senare år drog man dock in fiber till resten av hushållen så nu är radiolänken bara ett monument över IT-avdelningens dumheter.)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Gissningsvis snålade de nog in på masthyran där också, eller fick helt enkelt inte lov att sätta den högre för mastägaren. Men inte så lyckad projektering i vilket fall som helst.

Och ska vi vara lite noggranna så är en radiolänk en punkt-till-punkt förbindelse och utgörs av två mot varandra riktade antenner eller paraboler. Det du refererar till är en sk. punkt-till-multipunkt och utgörs av en eller flera helt eller delvis runtomstrålande antenn(er) i masten och riktantenner hos abonnenterna.
 
Intressant för det finns inget skrivet om att Ledningsrätt för "fri luftväg" utan följande:
Ledningsrätt kan upplåtas för
  • teleledning
  • starkströmsledning
  • vatten- och avloppsledning
  • fjärrvärmeledning
  • gasledning
  • bredbandsledning
Dessutom kan ledningsrätt upplåtas för vissa tillbehör till ledningen, till exempel transformator, pumpstation, nedstigningsbrunn, stolpar och stag.
Det går också att upprätta ledningsrätt för anordningar som ingår i ett elektroniskt kommunikationsnät men som inte är ledningar. Det kan till exempel vara master, telestationer eller antenner.

Är mycket tveksam till att man kan få Ledningsrätt för "fri luftväg" då det kan lösas på annat sätt t.ex. genom att använda master högre än träden.
 
Håller helt med AndersS.
Att åberopa ledningsrätt för att begränsa höjden på objekt i en villaträdgård lär inte gå. I synnerhet inte till långt under normal trädhöjd och dessutom med önskemål om att träd som stod där låååångt innan radiolänken projekterades skall fällas.
 
Grunden till förfrågan är väl en felaktig projektering av radiolänkförbindelsen och sedan försöka göra en "quick and dirty" lösning.
Kan det vara en "billig" lösning vid utrullning av fibernätet i området och som sedan köpts upp av Telia där man nu ser vissa problem med att kunna erbjuda det vanliga tjänsteutbudet.
 
Det är rimmligt att frågan ställs av Telia. Trädägaren kan ju vilja bli av med träden. Men sätt ett pris som du värderar trädet till. Är det väldigt högt så väljer Telia sannolikt en annan lösning.
 
J jbj74 skrev:
Hej
Tack för alla svar. Jag har bestämt mig att säga Nej.
Hur gick det sedan? Vad fick ni för respons?
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.