Hej!

Jag har precis bytt fönster i min blåbetong-kåk. Gamla fönster var typ 135/135, så vi har breddat hålet och satt in 140/140 fönster. De gamla smygarna var putsade och sedan målade, men nu är de väck.

Jag funderar därför på att sätta upp spottar i fönstersmygen när jag ändå har betongen ren. Det skulle vara en enkel sak att gröpa ur ett spår i den (typ som nedan), innan jag sen spacklar och sätter dit nya smygar!

fc2f6de6-91ea-4362-8751-a37d39757977 Urgröpt spår i betong för installationsarbete vid en väggyta, markerad med en svart linje för att illustrera planerad ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spåret skulle exempelvis kunna gå likt detta:

Nytt fönster i betongvägg med utsikt över snöig trädgård, markerat för belysningsspotar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det lämpligt att göra på detta sättet?

Jag kommer inte under några förutsättningar dra vare sig slang eller el själv, men jag tänker göra hål för spottarna och gropa ur för slangen för det känns onödigt att betala en fackman dyra pengar för att stå med en kniv och skrapa i 2 timmar :)

Funderar även på om man ska sätta ett enkeluttag i sidan på smygen för lampor osv.
 
S
Du tänker dig 230V spottar då , om inte då behövs ett drivdon att gömma , hur har du tänk att tända och släcka
 
S skutten11 skrev:
Du tänker dig 230V spottar då , om inte då behövs ett drivdon att gömma , hur har du tänk att tända och släcka
230 hade varit att föredra. Tända / släcka via brytare som placeras på den nya dosan som tillkommer för matningen till smygen. Antar att man kan fixa hål för dubbeldosa och ha drivare i ena och knappen i andra.
Lämpligt?
 

Bästa svaret

S
Det fungerar nog bra med dosa , ta då en dubbeldosa så får du ett vägguttag samtidigt som en
en brytare eller dimmers i det andra hålet , dimmer pucken får plats bakom brytaren
En sak till 230 spottar brukar vara lite större än 12V och fodrar större plats
Tar du en 3 facksdosa finns det leddrivers som får plats i det 3 facket , blir lite lättare då med plats för armaturen , blir då två rör , en till varje armatur ner till den översta dosanslutningen

Finns led som får plats i ett 20rör , bara sluta med ett rör kant i kant och peta upp den i röret
Tänk på att inte har för skarpa ledarmaturer , dom bländar rätt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.