För cirka ett år sedan köpte vi ett 1-planshus med källare byggt 1967. I källaren finns en gillestuga med uppreglat golv och här finns en "viss mikrobiell lukt". Problemen med konstruktionen var kända vid köp och golvet kommer rivas ut till våren. I resten av källaren är det dock målat cementgolv och putsade och målade/tapetserade väggar. För övrigt fanns en bastu där en sidan var uppreglad och isolerad mot yttervägg men denna är nu utriven. Några små putssläpp finns på källarväggarna men i det stora hela ser det bra ut med min erfarenhet bedömt.

I gillestuga köper jag att det luktar men varför luktar det i övriga rum. Lukten har en karaktär av att inte kännas när man är i källaren men o man tar upp något som stått i källaren så känns lukten tydligt. Jag skulle beskriva den som sötaktig, jordig.

I det rum som upplevs som värst finns inte en träregel, målade väggar. Det finns till-luft men ingen från-luft. Hela källaren är förövrigt uppvärmd till 17-19 grader.

Har pratat med Anticimex om att göra en fukt/luktutredning som skulle kosta cirka 10 000kr men spontant trodde dom det fanns något impregnerat virke någonstans.

Min tanke har varit att gräva upp runt huset och isolera väggarna utvändigt samt lägga ny dränering får att få en varmare och torrare källare och därefter hoppas på att lukten försvinner. Detta kostar ju en del och tankarna som börjat snurra nu är om det inte skulle hjälpa..

Vad säger ni, luktar fukt? Eller är det något annat? För tätt färg på väggar golv? För dålig ventilation...
 
Putssläpp brukar ju vara lite tecken på fukt utifrån men behöver inte vara det.
Har ni full koll på golvkonstruktionen? tryckimpregnerade syllar på plattan? Sådant kan både lukta, göra folk sjuka och vara farligt.
Färgen på väggarna, vad vet du om den? då det inte är så bra att använda vilken färg som helst på källarväggar.
Helt klart så behöver du komma till botten med problemet, om det inte är så att källaren verkligen är en källare i ordets riktiga bemärkelse, för då får man räkna med att det kan lukta lite källare vilket det kan göra i äldre hus.
 
Redigerat:
Tryckimpregnerade syllar i plattan? Hur menar du då? Att det skulle vara trä under cementen? :rolleyes:

Kanske missade att skriva att källarväggarna består av betonghålsten som är putsat och målat. Är inte syllarna det som ligger nederst mot plattan vid platta på mark?

När det gäller färgen så har jag ingen aning men kan tänka mig att det är nån form av ganska tät färg. De få ställen där putsen har släppt så håller färgen uppe putsen så det ser ut som blåsor.
 
Redigerat:
B bobman skrev:
Tryckimpregnerade syllar i plattan? Hur menar du då? Att det skulle vara trä under cementen? :rolleyes:

Kanske missade att skriva att källarväggarna består av betonghålsten som är putsat och målat. Är inte syllarna det som ligger nederst mot plattan vid platta på mark?

När det gäller färgen så har jag ingen aning men kan tänka mig att det är nån form av ganska tät färg. De få ställen där putsen har släppt så håller färgen uppe putsen så det ser ut som blåsor.

Om huset har byggts med reglar direkt mot betongplattan i äldre hus så kan det var tryckimpregnerade syllar t.ex eller när man har krypgrunder, så det kan vara värt att kolla hur huset är byggt eller att man tar prover, och dräneringen kan ju vara värt att kolla upp om det behöver åtgärdas,
 
Jag förstår nog hur du menar men i mitt fall är betonghålstenen uppmurad på en grundsula och därefter är golvet gjutet antar jag. Förstår inte riktigt varför man skulle ha något trä där.
Bifogar några bilder...
 
  • Tvättstuga med uppmurad betonghålsten, gjutet golv, tvättbalja och torkande kläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med upphängda kläder ovanför en radiator, intill en nymålat blått golv och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med vitmålade väggar och ett grönt betonggolv utan träelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara tapeterna kvar då som kan lukta? Eller att lukten ändå sprider sig från övriga rum?

Det luktar i vår källare också och vi river ut allt nu i slutet av mars. I vårt fall är det främst mellanväggar byggda på 70-talet med hjälp av tryckimpregnerat virke som luktar.
 
Det får väl bli att Isolera/dränera samt slipa rent väggar och golv från färg och sedan måla med rätt färg samt klinkra golven.

Men man undrar ju ändå om det kan lukta bara för att det är fuktigt?
 
Förstår jag det rätt att ni har tilluft men ingen frånluft i tvättstugan? Du säger att i det rum där det luktar värst finns tilluft men ingen frånluft. Då borde det vara därför det luktar. Dålig luft vandrar dit från de andra rummen och har ingenstans att ta sig ut.
 
I tvättstugan finns både tilluft och frånluft. Vi har testat att stänga ventilationen och köra med avfuktare med upplevde att det blev värre.

I rummet som luktar värst (det känns ingen direkt lukt i rummet men saker som förvarats där luktar) finns tilluft. Såvida det inte är övertryck i källaren så borde luft komma in i källaren genom detta rum, förorenad luft borde väl inte spridas mot luftströmmen?
 
B bobman skrev:
Jag förstår nog hur du menar men i mitt fall är betonghålstenen uppmurad på en grundsula och därefter är golvet gjutet antar jag. Förstår inte riktigt varför man skulle ha något trä där.
Bifogar några bilder...

Håller med, tveksamt att det finns syllar när det är byggt så.
Ventilation är ju alltid viktigt så att rummen byter luft, annars blir det ju en unken stillastående doft speciellt i källare.
 
B bobman skrev:
Jag förstår nog hur du menar men i mitt fall är betonghålstenen uppmurad på en grundsula och därefter är golvet gjutet antar jag. Förstår inte riktigt varför man skulle ha något trä där.
Bifogar några bilder...
På bilderna ser det ut som vanliga dräneringsskador, dvs att fukten har gått igenom väggen och färgen har börjat släppa, när väggfärgen bubblar och skrapar man lite så faller inte bara färgen bort utan även del av innerväggen.

Så ni har förmodligen fukt i väggarna, lösningen är att gräva bort på yttersidan och dränera bort fukten.
 
Jo, det kanske är så men jag har bott i källarhus med mkt värre putssläpp än vad det är i detta, utan att något har luktat. Luktar fuktiga väggar?
 
Jag tycker från dina bilder att källaren ser fint ut. Har du bott i andra hus med källare tidigare? Kan du jämföra med andra källare?
Jag tycker det är inte helt ovanligt att saker som har förvarats i källare tar lite lukt. Detta i sig är inget tecken på fel. Källare på 60-talet byggdes nog inte som förvaring för linne, möbler, böcker mm. Det var pannrum, oljetank, verkstad, på sin höjd tvättstuga, allt ganska okänslig.
Jag har i min källare "öppen planlösning" på 80 m2, inga mellanväggar alltså. I varje hörn finns en tallriksventil utåt eller två. Det känns som bra luftutbyte, ingen lukt alls varken där nere eller på upphämtade grejer. Ändå är det tillskott av externt vatten vid snösmältning.
 
  • Gilla
bobman
  • Laddar…
B bobman skrev:
Jo, det kanske är så men jag har bott i källarhus med mkt värre putssläpp än vad det är i detta, utan att något har luktat. Luktar fuktiga väggar?
De luktar källare/matkällare/jordkällare, jag bodde i ett fint hus som där källarvåningen luktade jordkällare (150kvm) och på den våningen fanns det 4 sovrum, en bastu, ett wc, men lukten försvann inte efter en dränering, det var Platon-matta och jag bodde inte kvar så länge så jag vet inte om det fungerade, men den lukten av jordkällare är inte trevlig.
 
F Fdriver skrev:
De luktar källare/matkällare/jordkällare, jag bodde i ett fint hus som där källarvåningen luktade jordkällare (150kvm) och på den våningen fanns det 4 sovrum, en bastu, ett wc, men lukten försvann inte efter en dränering, det var Platon-matta och jag bodde inte kvar så länge så jag vet inte om det fungerade, men den lukten av jordkällare är inte trevlig.
Ja, det är väl typ jordkällarlukt som vi känner, kanske något sötare lukt. Man får väl hoppas att det blir bättre efter en dränering/isolering av källarväggarna då.

När jag rev ut den uppreglade ytterväggen i bastun så pratar vi en helt annan lukt. Stickande frän lukt och det är väl mögel antar jag. Bifogar en bild på hur det såg ut där..
 
  • Ett hörn av en bastu med uppreglad yttervägg som visar tecken på fuktskador och möjlig mögeltillväxt på den betongliknande ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett hörn av en källarbastu med nakna betongväggar och träpanel, indikationer på fukt och mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avtäckt bastuvägg med synlig isolering och spånskivor, plastöverdrag vid sidan som indikerar renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.