Summan av faserna och nollan skall vara noll, om inte är det väl jorden som du kan hitta resten i? Eller har jag otur när jag tänker :thinking:
 
Med din lilla uppställning för något stickproppsanslutet som ska kollas har du inte otur. Åtminstone inte om det står vettigt isolerat vid mätningen. Annars är det ju generellt som Slugge skriver man ska mäta med läckströmstång dvs fas(er) och nolla i gapet.

Får du kontakt mellan skyddsjordade delar på det du mäter och annan del med någon jordförbindelse är risken stor för felmätning pga vagabonderande strömmar av diverse slag. Men är man så pass med att man kör din eller LSA princip för mätningen inser man förhoppningsvis de fällorna också.
 
Det problemet jag fick va att det är svårt att köra ugnen när JFB envisas med att bryta när ugnen blev varm. Och då blir det mörkt i hela huset med problem att kunna mäta ev fel i spisen.
 
Hade samma problem på vår Whirlpool som var 5-6år, visade så att undre värmeelementet såg ut så här!
Gick inte heller att montera i ett nytt, då det verkade som att hela botten hade slagit sig!
 
  • Skadat undre värmeelement till en Whirlpool diskmaskin uppvisande sprickbildning och deformation, placerat på en vit stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
För att testa utnyttjat eller tillgängligt utrymme på JFB så finns lite olika metoder.
Finns installationsprovare av olika modeller tex installationstestare i ganska högt prisläge fr 8000 SEK och uppåt där man även kan kolla utlösningstid för JFB samt alla tester som behövs vid installation.
Sen finns det en enkel modell som återfinns i en tidigare tråd här på BH
https://www.byggahus.se/forum/threads/testa-jordfelsbrytaren.25246/#post-733430
Billig men mäter bara tillgängligt/utnyttjat utrymme med en noggrannhet på 5 mA
Jag använder aldrig strömtång för att mäta läckströmmar pga av osäkerhet vid mätningarna.
Och var medveten om att ju billigare instrument som används desto större osäkerhet på mätresultatet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.