Hej, jag startade en tråd "För liten duschhörna i nybyggd bostadsrätt", där jag sökte råd. Nu har jag kommit fram till att jag måste byta ut en 80x80 cm rundad duschhörna till en 90x90 cm rundad duschhörna. Eftersom det är garanti som löper och "5-årsbesiktningen" skall göras i slutet av 2018, efterlyste jag våtrumsintyget från styrelsen. Kakelreparationen (6 hål måste lagas) måste utföras av det företag som gjort kaklingen (A) och utfärdat våtrumsintyget. Det företaget vill inte! De skriver: "Vi har tyvärr väldigt mycket just nu. Kan inte hjälpa er innan semestern. Kan rekommendera att ni hör med X eller Y (2 andra kakelfirmor)". Efter kontakt med dem förstår jag att A inte vill göra det och att de (X eller Y) inte kan gå in och utföra arbetet. A måste göra det. När jag vädjar kommer ytterligare svaret: "Förstår erat problem, men vi har fortfarande för mycket att göra just nu. Sen när det kommer till garanti så är detta ett problem som i sådana fall skall stås för av byggfirman (B). Vi har bara monterat kakel- inte duschväggar. Duschväggarna skall demonteras och monteras av B. Jag kan hjälpa er med detta men inte just nu, har ett kraftigt manfall tyvärr."
Nu undrar jag vad som gäller? Måste jag vända mig till B och beställa ett helt jobb med kakel och duschhörnearbete? Då måste ju B beställa A till kakelarbetet, eller hur? I gamla tråden framgår ju att vi anser att B levererat fel från början. Finns det något sätt att slingra sig ur detta?
Vi har blivit gamla och fått hjälpmedel från vårdcentralen att använda i duschen och då räcker inte 80x80! Kan jag undvika bråk?
 
Njaaa..

För det första så beror det ju på HUR kaklet skall repareras. Om du menar att de skall knacka bort 6 plattor och sätta nya, då måste det göras av en kakelfirma. Men man kan väl tänka sig den lite enklare lösningen att spackla igen hålen med fogmassa, givetvis skall då hålen tätas med silikon, som man brukar täta hål. En sådan metod bör kanske kollas mot BKR reglerna, man gör ju så när skruven skall sättas, därmed inte sagt att metoden är godkänd för "tomma skruvhål".

Men om du anlitar byggfirma B för att göra bytet, så kan de ta in vilken underentreprenör de vill för att utföra arbetet. Så länge entreprenören har certifikat.

Visserligen kan det då bli tjafs mellan B och A och de nya underentreprenörerna om det någonsin blir ett garantiärende på ditt badrum, men B är helt ansvarig mot dig och föreningen oavsett vilken av de andra entreprenörerna som ev. har gjort fel.
 
Nu ska ni få veta hur det utvecklat sig:
Jag fick fram kakelsättningsföretaget via våtrumsintyget, som fanns i original i en pärm hos föreningen.
När jag bad dem att komma och justera kaklet, så jag sedan kunde få en 90x90 cm duschhörna inmonterad.hänvisade de till att de hade så mycket att göra, så till hösten kanske hade de tid. De föreslog att jag skulle kontakta två andra kakelföretag istället. Jag visste redan att det var inte en framkomlig väg, då det nya kakelföretaget då skulle bli ansvarigt för hela våtrummet och det går inte. När jag hört med dem var det ju så. Då jag träffade en arbetsledare från byggfirman ondgjorde jag mig över att kakelfirman inte ville (min tolkning). Han skulle försöka hjälpa till och återkom med det fantastiska att kakelfirman kunde komma vecka 15! Dessutom kunde han erbjuda hjälp med att demontera den befintliga duschhörnan! Skicka hit honom bad jag. Snickare kom 2 stycken och tog ner gamla hörnan, som vi lade på vår uteplats i ett paket. Kakelkillen kom och menade att det var fel från början och att "detta ska du inte betala något för". Även den nya hörnan fixade arbetsledaren fram! Snickarna kom och monterade den nya. På min fråga hur de skulle gjort kom svaret "jag vet hur jag skulle gjort". Då bestämde jag mig och lät snickarna ta med sig den gamla hörnan. Skulle det komma någon faktura skulle jag bestrida!
Det kom en faktura och jag bestred, det kom en påminnelse och jag bestred igen och sedan dess har det varit tyst.
Sista ordet är väl inte sagt ännu, men jag har på fötterna så det räcker!
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.