B Beckborg skrev:
Med en bra bergvärmepump lönar sig det inte med en FTX, eftersom FTX-en kräver el, liksom bergvärmepumpen, så den drar ungefär lika mycket el som den återvinner, om värmekällan är bra. FTX kräver även tilluftskanaler, vilket är lite bökigt och ger ofta ger ett svagt susande i sovrummen. Satsa på en bra F(rånlufts) ventilation med takfläkt som du kan styra inifrån, rekommenderar jag. Helst både med timer och manuellt. Sug ut luften i första hand i badrummen. Samt installera överluftsdon mellan rummen. Det kan göras med ljudfällor för att pöjken ska kunna vara ifred också.
Där ser man, trodde det bara va guld och gröna skogar med ett FTX system :)

B buzz_lightyear skrev:
Om datorn har chassi av "tornmodell" så lär den ha fläktar som suger in friskluft framtill och blåser ut varmluften baktill. Det kan även finnas dammfilter framför insugsfläktarna. Dessa är bra att hålla rena, annars ökar temperaturen inne i chassit.
Är processorkylaren av tornmodell, med eller utan fläkt, lär det sitta damm där med. Är den full med damm kyler den inte processorn lika effektivt, vilket skapar mer värme (som blåser ut baktill). Sätt handen vid ett av utblåsen så känner du hur varmt det är...

Har själv en tonåring med speldator av ovan beskriven typ, och om han har suttit och spelat en hel dag, så har det ökat temperaturen i rummet med åtminstone några grader.
Jag brukar öppna datorn en handfull ggr per år för rengöring.
Han har av tornmodell, fläkt fram för tilluft och en bak för frånluft, inga filter dock.
Ska rengöra fläkten till processorn. Tack för tipset!
B brajt skrev:
Självdrag ska ju vara i kombination med en "varm" skorsten. Har du några mekaniska fläktar i huset som är på konstant idag?? I vilka rum sitter dina utsugsventiler och vad är de kopplade till??

Varm elektronik avger ju en del farliga flamskyddsmedel som inte är fel att ventilera ut. Är datorn på så kan en fläkt starta som går ut ur huset.

En filt över elementet var ju en smart idé men det bygger på att han spelar dygnet runt..... :)
Det sitter bara en i badrummet, PAX calima, den går konstant men i olika hastigheter beroende på hur fuktigt det är. Badrummet ligger vägg i vägg med hans rum, en del av det i alla fall.
Han har en ventil ovanför fönstret. Jag har rengjort och dubbel kollat den.
Sen sitter det en ventil i taket i hans rum, det är där jag tänkte man skulle haft en fläkt som drog ut luften. Men detta är ingen bra idé har jag nu förstått.

På nedervåningen tycker vi att det är bra luft, ingen som har klagat, dock är det värre på övervåningen. Inte bara i hans rum utan i ett rum till motsatt sida till hans. Där i mellan ligger badrummet med den mekaniska fläkten.
 
V Värmeinjusterare skrev:
För att få huset att fungera bra med värme och ventilation och värme, skall man nog fundera på hur det skall fungera. Är huset mellan 60-70 talet så är bristen på ventilation ganska dålig tänker då framför allt på tilluften. Har nya moderna fönster monterats skulle jag rekommendera att sätta in riktiga tilluftsventiler typ fresh tl 100 de i varje rum och sätt frånluftfläkt som du kopplar in i ett vbx- aggregat till värmepumpen.
Ta dit en kille som ställer in ventilationen så du får flöde i rummen. När det gäller värmepumpen skall man egentligen för att få en optimalt system göra en inställning på varje radiator för att få värmen dit den behövs. Hade gärna hjälpt dig om du hade bott i närheten av Borås
Tack för erbjudandet! Hade varit underbart med lite hjälp på plats i hemmet men synd att det är en bit i mellan oss.
Huset är byggt 1956, nya fönster är det med ventiler ovanför. Det kan absolut vara dåligt med ventiler överlag i huset men känner att jag behöver nog ta hem en kunnig person som tittar över husets ventiler och vad jag kan göra för att förbättra.
 
Om värmepumpen klagar när ett element stryps är något fel i systemet. Vad får du för fel? För högt mottryck eller något annat?

Är alla andra termostater helt öppna? Är de varma i normala fall samt även när du sänker i sovrummet?
 
Det finns (nästan) alltid hål från in till utsida av innervägg bakom dörrfodret, ovan dörrkarmen. Ta bort dörrfodrets överliggare och sätt dit ett ventilerat sådant (frästa spår på fodrets "baksida") på båda sidor. Du kan ju testa först utan foderöverdel för att se om det blir bättre ventilation.
 
P petersv skrev:
Om värmepumpen klagar när ett element stryps är något fel i systemet. Vad får du för fel? För högt mottryck eller något annat?

Är alla andra termostater helt öppna? Är de varma i normala fall samt även när du sänker i sovrummet?
Pressostat hög och sen ett annat fel meddelande som också slutade på hög men kommer tyvärr ej ihåg hela, kan kolla när jag kommer hem på torsdag.
Alla termostater är fullt öppna och ger bra med värme i elementen.

K Karldanaxel skrev:
Det finns (nästan) alltid hål från in till utsida av innervägg bakom dörrfodret, ovan dörrkarmen. Ta bort dörrfodrets överliggare och sätt dit ett ventilerat sådant (frästa spår på fodrets "baksida") på båda sidor. Du kan ju testa först utan foderöverdel för att se om det blir bättre ventilation.
Bra tips, ska kolla detta. Tackar.
 
Men vad gör man om det går ut luft genom friskluftsventilerna, istället för in? Skorstenseffekten i huset gör att ingen frisk luft kommer in på övervåningen, där trycker det snarare ut. Badrum (nedervåningen) har konstant frånluft. Obs, inte TS som frågar men liknande problem.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Men vad gör man om det går ut luft genom friskluftsventilerna, istället för in? Skorstenseffekten i huset gör att ingen frisk luft kommer in på övervåningen, där trycker det snarare ut. Badrum (nedervåningen) har konstant frånluft. Obs, inte TS som frågar men liknande problem.
Ooooh bra fråga, det har jag inte ens tänkt på, att luften går ut i stället. Tänk om det är så för mig med?
 
BirgitS
G Ganescha skrev:
Huset är byggt 1956, nya fönster är det med ventiler ovanför.
Då bör det nog vara springa i underkanten av dörren så luftflödet går diagonalt genom rummet och inte bara längs taket.
 
BirgitS
BiFuel BiFuel skrev:
Men vad gör man om det går ut luft genom friskluftsventilerna, istället för in? Skorstenseffekten i huset gör att ingen frisk luft kommer in på övervåningen, där trycker det snarare ut. Badrum (nedervåningen) har konstant frånluft. Obs, inte TS som frågar men liknande problem.
Du behöver nog en frånluftsfläkt på övervåningen. Om det inte finns någon toalett där uppe finns det kanske en klädkammare eller i tredje hand i övre hallen/allrum som kan få en frånluftsfläkt.
 
Fläkten min i badrummet går hela tiden, jag har springa i den dörren och den är oftast öppen när ingen brukar duschen eller toaletten men tänk om den ej gör nytta? Kan jag på något finurligt sätt kolla det? Fläkten sitter för långt in eller dylikt. Den fungerar mycket bra för ändamålet men den kanske inte kan flytta luften utanför?
 
T tanker skrev:
Du har ju ett överskott på varm, fuktig (svettig) luft.
Den vill du ha UT, inte IN i resten av huset, (då förpestas ju hela huset på sikt :).
Om övriga huset har bra luft så kommer det fungera väl.
Helt rätt. Frånluft installerar man i rum med hård belastning, klassiskt är det kök och badrum. Här har vi ytterligare ett rum som alstrar dålig luft så därför bör det vara ett frånluftsdon (med kanalfläkt) här. Boverket som rekommenderar tilluft i sovrum kan tydligen inget om tonårsgrabbar.
 
  • Gilla
tanker och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Helt rätt. Frånluft installerar man i rum med hård belastning, klassiskt är det kök och badrum. Här har vi ytterligare ett rum som alstrar dålig luft så därför bör det vara ett frånluftsdon (med kanalfläkt) här. Boverket som rekommenderar tilluft i sovrum kan tydligen inget om tonårsgrabbar.
Boverket tycker nog att även tonårsgrabbar ska andas frisk luft och inte luft som kommer från andra personers sovrum etc.

G Ganescha skrev:
Fläkten min i badrummet går hela tiden, jag har springa i den dörren och den är oftast öppen när ingen brukar duschen eller toaletten men tänk om den ej gör nytta? Kan jag på något finurligt sätt kolla det? Fläkten sitter för långt in eller dylikt. Den fungerar mycket bra för ändamålet men den kanske inte kan flytta luften utanför?
En fläkt ska kunna suga fast ett papper.
Du kan också stänga dörren och föra ett mycket tunt och lätt papper vid springan och se om pappret böjs i det som borde vara riktningen på luftflödet, alternativt ett stearinljus.

G Ganescha skrev:
Sen sitter det en ventil i taket i hans rum
Öppen eller stängd?
Vad är det på andra sidan ventilen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Boverket tycker nog att även tonårsgrabbar ska andas frisk luft och inte luft som kommer från andra personers sovrum etc.


En fläkt ska kunna suga fast ett papper.
Du kan också stänga dörren och föra ett mycket tunt och lätt papper vid springan och se om pappret böjs i det som borde vara riktningen på luftflödet, alternativt ett stearinljus.


Öppen eller stängd?
Vad är det på andra sidan ventilen?
Tänker mer på luften från de andra rummen, om man kan se att fläkten i badrummet verkligen tar den luften också, eller det står helt stilla.
Den är öppen, det är en takventil för självdraget antar jag. Bakom är det ett fyrkantigt rör som går till skorstenen (tror jag) det går ej att följa den då murstocken är ivägen för den delen av vinden. Det går inte komma dit. Kanske det behövs rensas? Kan man göra det? Tittar jag upp i den så ser man ingenting direkt, fast å andra sidan ser man inte så långt då den böjer av ganska snabbt.
 
Man ska inte underskatta förmågan av ett levande ljus att indikera luftströmmarnas riktning och fart.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Man ska inte underskatta förmågan av ett levande ljus att indikera luftströmmarnas riktning och fart.
Ska prova detta!
Jäklar va mycket tips och ider jag fått, jag tackar verkligen alla för detta engagemanget jag fått från Er. Ska försöka göra en lista av alla tips och köra på i helgen. Bugar och bockar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.