Tänkte bygga en fristående köksö med Ikea bänkskåpstommar. Längd ca. 2m.

För att få plats till ett popup strömuttag i skivan tänkte jag att man skulle montera bänkskåpen med kanske 10cm mellanrum och då få en köksö på 130cm istället för 120c. Det kanske även kan underlätta för vatten+avlopp till diskho.

Någon med tips på hur jag bäst fäster bänskåpen? Skall man bygga en regelstomme att fästa dem i? Eller finns det något annat smart sätt?
 
Vad ska ni ha för bänkskiva? Det är inte helt lätt att hitta så djupa bänkskivor, jag gissar att ni vill slippa skarv i mitten.

Köksö monteras normalt på stödben. Beroende på storlek, överhäng bänkskiva mm kan man behöva fästa den i golvet.
 
  • Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…
E Enannananna skrev:
Vad ska ni ha för bänkskiva? Det är inte helt lätt att hitta så djupa bänkskivor, jag gissar att ni vill slippa skarv i mitten.

Köksö monteras normalt på stödben. Beroende på storlek, överhäng bänkskiva mm kan man behöva fästa den i golvet.
Ah - så normalt fäster man alltså ändå inte skåpen i varandra utan de står fritt på benen bara. Ja då borde det ju vara enkelt och bara låta där vara mellanrum då helt enkelt.

Angående skivan så är vi inne på någon kompositvariant. Corian är väl det vi allra helst hade velat ha.

Tack för tipset!
 
A ArtonVolt skrev:
Ah - så normalt fäster man alltså ändå inte skåpen i varandra utan de står fritt på benen bara. Ja då borde det ju vara enkelt och bara låta där vara mellanrum då helt enkelt.
För bästa stabilitet är det bra att fästa ihop skåpen i varandra.
 
  • Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…
Fäst skåpen i bredd med varandra och fixera dom två radena med täcksidan. Bänkskivan ser också till att det blir stabilt.
Själv skulle jag inte använda medföljande plastben utan investera i metall dito.
 
  • Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…
K Kane skrev:
För bästa stabilitet är det bra att fästa ihop skåpen i varandra.
Ja det var det jag initialt antog att man gjorde. Jag trodde dock att man gjorde det även baksida mot baksida men det blir ju svårt om de inte står ihop. Men i sidled + uppåt bäkskivan borde ju räcka.
 
Mazen Mazen skrev:
investera i metall dito.
Tips på var man kan köpa det?
 
A ArtonVolt skrev:
Tips på var man kan köpa det?
IKEA har.
 
  • Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…
Du lär väl inte behöva hela djupet på skåpen för elen, vatten och avlopp? Kläm in ett 20 cm brett flaskställ/hylla mellan skåpen, om du kan öka bredden marginellt, så kan du skruva skåpen i den och då dessa är grundare får du plats med det övriga bakom.
 
Sen finns det kortare lådor du kan montera de går alltså inte så djupt. Du får då plats med det du vill bakom lådorna. Prata med personalen då det blir rätt.
 
Du har inte funderat på en Bachmann Twist istället för en popup? Då slipper du mecka med mellanrum mellan stommar etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.