B Byggdjuret skrev:
Läser man då artikeln du hänvisar till så inser man att det blir en väldigt långsam laddning av bilen samt att det juridiska är för tillfället ett hinder. Men just den biten tror jag är ett mindre problem. Jag tror därför inte att det är något egentligt alternativ även om det lät bra. Kanske ett komplement?

Som det ser ut just nu på de beräkningar som görs så måste det till förändringar för att nätet ska klara av topparna.
Eftersom de flesta kommer hem ungefär samma tid och sätter bilen på laddning och sedan börjar laga mat så blir förbrukningen ett problem. Så forskarnas lösning var att man laddade bilen på natten istället. Själv så vill jag nog ladda bilen direkt när man kommer hem. ifall man ska ge sig iväg senare. En elbil är dessutom så mycket mer beroende av att man laddar den.
Just laddning via lyktstolpar blir nog antagligen bara ett av flera komplement. De allra flesta bilar står stilla minst 8-10 tim varje natt och då krävs väldigt sällan någon snabbladdning direkt man kommer hem för att batteriet ska vara helt laddat till nästa morgon.

På energiforetagen finns lite mer info om laddning och de verkar inte uppfatta det som du beskriver som problem för det svenska elnätet. Viss utbyggnad krävs men med lite smart teknik som inte laddar alla bilar på en gång så verkar det inte vara något större problem.

https://www.energiforetagen.se/sa-fungerar-det/el/elfordon/vanliga-fragor/

Om alla personbilar gick på el, räcker elen i Sverige då?

Hela transportsektorn använder drygt 100 TWh årligen, varav personbilarna ca 45 TWh. Om alla personbilar i Sverige (ca 4,4 miljoner) ersattes med laddhybrider och elbilar, så skulle det krävas ca 13 TWh, alltså en avsevärd energieffektivisering. Hela årliga svenska elanvändningen uppgår till ca 140 TWh/år.

Det är inte sannolikt att ett sådant massivt teknikskifte sker de närmaste åren.

Utfasningen av den vanliga glödlampan spar cirka 2 TWh el årligen. Den elen räcker till ungefär 670 000 elfordons årliga körning.

(I räkneexemplet beräknas bilarna dra 2 kWh/mil och körs ca 1500 mil/år.)"

Klarar elnätet en massintroduktion av elbilar:

Ja, det svenska elnätet är i grunden mycket väl utbyggt. Vid större utbyggnader av laddmöjligheter kan man dock behöva förstärka elnäten lokalt.

Med intelligent teknik kan på sikt också dygnsladdning styras att ske lite senare på kvällen och på natten när elanvändningen är lägre. På så vis kan överbelastning av elnätet i form av effekttoppar undvikas.
 
K Krille4 skrev:
Om man ska använda lyktstolpar för laddning ser man naturligtvis både juridiskt och tekniskt till att det går att ladda även om lampan inte lyser. Läs gärna mer på t ex:

[länk]
Man kan ju ha en solcell på taket och parkera under gatlyktan... (y)


Undrar hur man ska bli beskattad för det? Eller räknas det som olovlig kraftavledning?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Just laddning via lyktstolpar blir nog antagligen bara ett av flera komplement. De allra flesta bilar står stilla minst 8-10 tim varje natt och då krävs väldigt sällan någon snabbladdning direkt man kommer hem för att batteriet ska vara helt laddat till nästa morgon.

På energiforetagen finns lite mer info om laddning och de verkar inte uppfatta det som du beskriver som problem för det svenska elnätet. Viss utbyggnad krävs men med lite smart teknik som inte laddar alla bilar på en gång så verkar det inte vara något större problem.

[länk]

Om alla personbilar gick på el, räcker elen i Sverige då?

Hela transportsektorn använder drygt 100 TWh årligen, varav personbilarna ca 45 TWh. Om alla personbilar i Sverige (ca 4,4 miljoner) ersattes med laddhybrider och elbilar, så skulle det krävas ca 13 TWh, alltså en avsevärd energieffektivisering. Hela årliga svenska elanvändningen uppgår till ca 140 TWh/år.

Det är inte sannolikt att ett sådant massivt teknikskifte sker de närmaste åren.

Utfasningen av den vanliga glödlampan spar cirka 2 TWh el årligen. Den elen räcker till ungefär 670 000 elfordons årliga körning.

(I räkneexemplet beräknas bilarna dra 2 kWh/mil och körs ca 1500 mil/år.)"

Klarar elnätet en massintroduktion av elbilar:

Ja, det svenska elnätet är i grunden mycket väl utbyggt. Vid större utbyggnader av laddmöjligheter kan man dock behöva förstärka elnäten lokalt.

Med intelligent teknik kan på sikt också dygnsladdning styras att ske lite senare på kvällen och på natten när elanvändningen är lägre. På så vis kan överbelastning av elnätet i form av effekttoppar undvikas.
Där skriver du själv det jag skrev. Även om man inte skriver ut det så klarar inte elnätet det helt som det ser ut idag. Utan det krävs någon form av smart laddning. De formulerar det väldigt vackert och fint. Men det som står är att det lokalt kommer krävas en del ombyggnationer av elnätet. Snarare ganska ordentliga ombyggnationer. Men skriver man det så vackert så tror folk att det är så enkelt. Det roliga är att förbrukningen är ganska låg på kvällarna. Men det räcker alltså inte. Någon form smart styrning skulle alltså krävas. Undra om den tekniken finns idag? Hur skulle den fungera?
Testa att läs mellan raderna så inser du att det inte är så enkelt.
Det krävs en hel del investeringar för elbilens skull. Då har vi ändå kvar problemet med räckvidden. Jag tror inte att elbilen kommer att fungera helt ensam. Det kommer krävas någon form av hybrid. Där kan inte bensin eller diesel i framtiden vara ett alternativ.
Jag tror på vätgas.
 
useless useless skrev:
Man kan ju ha en solcell på taket och parkera under gatlyktan... (y)


Undrar hur man ska bli beskattad för det? Eller räknas det som olovlig kraftavledning?
Måste vara det.:)
 
B Byggdjuret skrev:
Där skriver du själv det jag skrev. Även om man inte skriver ut det så klarar inte elnätet det helt som det ser ut idag. Utan det krävs någon form av smart laddning. De formulerar det väldigt vackert och fint. Men det som står är att det lokalt kommer krävas en del ombyggnationer av elnätet. Snarare ganska ordentliga ombyggnationer. Men skriver man det så vackert så tror folk att det är så enkelt. Det roliga är att förbrukningen är ganska låg på kvällarna. Men det räcker alltså inte. Någon form smart styrning skulle alltså krävas. Undra om den tekniken finns idag? Hur skulle den fungera?
Testa att läs mellan raderna så inser du att det inte är så enkelt.
Det krävs en hel del investeringar för elbilens skull. Då har vi ändå kvar problemet med räckvidden. Jag tror inte att elbilen kommer att fungera helt ensam. Det kommer krävas någon form av hybrid. Där kan inte bensin eller diesel i framtiden vara ett alternativ.
Jag tror på vätgas.
Det är naturligtvis fritt att tro vad man vill men i och med att elbranschen själva inte ser det som ett problem är jag nog benägen att tro mer på dem. Du får gärna ange någon källa som belyser den problematik som du läser mellan raderna?

Redan idag kan man t ex i de allra flesta elbilarna och hybriderna styra när man vill ladda bilen. Kombinerar man det med en genomtänkt prissättning av elen så har man antagligen redan där löst större delen av ett eventuellt problem.

/Krille
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det är naturligtvis fritt att tro vad man vill men i och med att elbranschen själva inte ser det som ett problem är jag nog benägen att tro mer på dem. Du får gärna ange någon källa som belyser den problematik som du läser mellan raderna?

Redan idag kan man t ex i de allra flesta elbilarna och hybriderna styra när man vill ladda bilen. Kombinerar man det med en genomtänkt prissättning av elen så har man antagligen redan där löst större delen av ett eventuellt problem.

/Krille
Tja det står dig fritt att tolka! Det är väl bra att du ser det positivt! Dock tycker jag att det egentligen är ganska självklart så som jag tolkar det. De säger rakt ut att det kommer att uppstå vissa problem. Men varför denna källhysteri? Men du vill veta min källa på min egna tolkning. Det är https://www.energiforetagen.se/sa-fungerar-det/el/elfordon/vanliga-fragor/

Jo även om tekniken finns idag till en viss del. Så är det nog ännu mer avancerat system som de vill ha.
Men det är kul att du inte kan se att det finns ett problem idag med kapaciteten.
 
L
B Byggdjuret skrev:
Efter en snabb koll på teslas hemsida så kostar deras billigaste bil bara nästan 1 miljon. Detta var förvisso deras lagerbilar.

Att inte jobba inom miljözonen är kanske inte något vidare alternativ...
Dock kan jag hålla med dig mer i de andra punkterna. Frågan är som du skriver blir det så mycket dyrare per år?
Jag skrev Tesla 3. Det kan inte vara så svårt att söka på, så får du länkar som visar priset 35 000 dollar. Det är massa om och men. Jo, jag pratade om vad hemsidan säger.
 
L
MultiMan MultiManOriginal skrev:
20% inga gigantiska siffror? 2016 producerades 152TWh el totalt, 20% av det är således drygt 30TWh. Det är mer än samtliga fyra reaktorer i Ringhals producerar och då är kärnkraften ändå en riktig storproducent. Räkna på vad det skulle kosta att bygga 30TWh ny produktion, det är inte att leka med. Dessutom måste distributionsnäten byggas ut. ett ännu större arbete.

Vilket energislag tänker du ska klara en sådan utbyggnad och finnas tillgänglig 24/7? Fordonen måste rulla varje dag och inte bara när solen skiner eller vinden blåser.

Personligen är jag en stor gillare av kärnkraft men jag tvivlar tyvärr på att det är genomförbart politiskt med alla miljö"vänner" i regering och riksdag.
DU har helt fel. 20% är inte gigantiska siffror. De är inte små, de är relativt stora, men inte gigantiska. Det är hanterbart, med tanke på dagens nät och produktion. Utbyggnad kommer behövas, ja. Ingen gigantisk men ändå.
Jag tycker du låter som teknik pessimist, om du tror att vi inte kan fixa 20% mera energi. Sedan hur det ska ske blir en annan femma. Men som det är nu med ny vind och sol, så tillkommer nu dessa energislag, utöver det vi redan har. Detta samtidigt som vi energieffektiviserar varje dag i form av isolering och ventilation. Det kanske t o m är möjligt att spara bort 7% av förbrukningen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Lolight skrev:
...Jag tycker du låter som teknik pessimist, om du tror att vi inte kan fixa 20% mera energi....
Ringhals 2 stängs 2019
Ringhals 1 stängs 2020
Känns inte som en bra början.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
L
M MagHam skrev:
Ringhals 2 stängs 2019
Ringhals 1 stängs 2020
Känns inte som en bra början.
Frågan är om det går att fixa. Och nästa fråga är vad de beslutar göra. Personligen tror jag de avvecklar dessa så de kan få upp elpriset på elbörsen. Just nu verkar deras "problem" varit att nya energislag som vind och sol, ökar utbudet av energi och det sänker priset på elbörsen. Skapar man då en brist på el kommer priserna öka.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Vilket energislag tänker du ska klara en sådan utbyggnad och finnas tillgänglig 24/7? Fordonen måste rulla varje dag och inte bara när solen skiner eller vinden blåser.
Fast tvärtom då. Om vi tänker oss att de flesta långsamladdar skulle variabel laddtakt snarast vara en tillgång med avseende på reglerförmåga i nätet. Bilarna har trots allt batterier.
 
L Lolight skrev:
Jag skrev Tesla 3. Det kan inte vara så svårt att söka på, så får du länkar som visar priset 35 000 dollar. Det är massa om och men. Jo, jag pratade om vad hemsidan säger.
På svenska tesla forum spekuleras det vad model 3 kommer att kosta i Sverige. En kvalificerad gissning där är 350 000 kr + 5 % tull + 25% moms + 70000 frakt, dvs norr om en halv miljon. Utöver det metallic 11000, utrustningspaketen ca 50 000 per styck. Tesla 3 kommer inte säljas ny för 350000 kr. Leverans i Sverige förväntas 2019.
De har baserat spekulationerna på hur model S har prissatts .
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag undrar var skatten ska tas på, när alla har elbilar och ingen köper diesel och bensin.
Stålarna ska ju in... kilometerskatt? batteriskatt?

/ATW
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nja, energiskatten är ju delvis miljöstyrande och kan kvittas bort mot subventionerna över tid. Men visst, ju färre fossilbilar, desto större andel måste övriga stå för. Om nu just vägtrafiken ska fortsätta överbeskattas.
 
L Lolight skrev:
Jag skrev Tesla 3. Det kan inte vara så svårt att söka på, så får du länkar som visar priset 35 000 dollar. Det är massa om och men. Jo, jag pratade om vad hemsidan säger.
Tja... Jag kollade också på deras hemsida och pratade om lagerbilar. Där är priset knappt miljonen. Vad Tesla 3 kommer att kosta när det har premiär det får vi se då. Det priset som nämns lär väl dessutom vara grundutrustad, dvs du får ett plåtskal... Där allt kommer kosta extra. Det är så bilindustrin fungerar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.