D Daniel 109 skrev:
792,34millimeter är 79234000skäggsekunder. Det är med andra ord drygt 2,5år sedan han rakade sig.
Fasen, jag räknade fel på skäggsekunderna. Det är gillette hänt att man räknar fel där.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tyvärr finns det flera definitioner på skäggsekund.
 
Pratar vi metriska eller imperiella skäggsekunder?
 
Metrisk
 
6/10 säger ingenting om mina möbelsnickarkunskaper. Bara att jag är bra på att fundera ut rimliga svar... Och chansa.
 
Ola C Ola C skrev:
Efter 10,41 sekunder fastnar Daniel med skägget i matarverket.
Alla vet ju hur säkerhetsmedveten Daniel är och förstår ju därmed att detta är en kuggfråga. Daniel skulle naturligtvis aldrig starta fräsen utan korrekt monterad "Beard Guard". Frågan går därmed inte att besvara.
 
  • Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
Du menar ett featherbeard?
 
Haha, har ej fastnat i matarverket. Än. :)


Här är länkar om hårdhet i trä. Som nämnts varierar hårdheten såklart, ibland tom märkbart i samma bräda. Som synes skiljer sig talen mellanlänkarna (mest seriöst är väl egentligen att ge ett intervall för varje träslag). Egentligen borde testerna också skilja på ändträ, längsträ m liggande årsringar o längsträ m stående årsringar. Men det ger en fingervisning åtminstone! Och samtliga har det gemensamt att lönn är hårdare än bok!

https://www.google.se/amp/s/blogg.svenskfast.se/boende/vilket-traslag-ar-hardast/amp/

https://www.lgbtimmerhus.se/kvalit--beskrivning

http://www.aprobo.com/sites/all/files/art-traslag.pdf

http://www.triken.se/diverse/hardhet_i_tra.htm
 
Fast jag vet ju att du har koll Vectrex så jag googlade lite till. Och då hittade jag att europeisk lönn kan vara mindre hård än bok: https://np.netpublicator.com/np/n25529772/Teknisk-broschyr-16sid_SV.pdf

Så det ger jag dig delvis rätt i. Men du får fortfarande fel på frågan, för de två alternativen där bok var hårdare än lönn inbegrep också att valnöt skulle vara hårdare än merbau, vilket det inye finns det minsta tvekan om är fel.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Mikael_L
*ett pip från skämshörnan*

Det här var ju inte ett quiz på min planhalva direkt.
Efter ha rågissat 10/10 blev resultatet 2/10 :oops: :surprised: :cry:

Tusan, det är ju t.o.m sämre än slumpen. Ett gäng apor hade i genomsnitt slagit mig rejält. :oops:
Och ändå försökte jag tänka logiskt när det kom till fräsfrågorna, och använda allt jag trodde jag visste om trä i de frågorna (det visade sig ju att jag inte visste något alls om trä, jag vet bara att helt raka reglar är lika ovanliga som bra handöverfräsar på Rusta)

Nåja, jag har ju inte lika fint skägg som Daniel, jag ska börja spara, som 2,5 år kommer ni få se mina bidrag i stora skryttråden. :)
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Fast jag vet ju att du har koll Vectrex så jag googlade lite till. Och då hittade jag att europeisk lönn kan vara mindre hård än bok: [länk]

Så det ger jag dig delvis rätt i. Men du får fortfarande fel på frågan, för de två alternativen där bok var hårdare än lönn inbegrep också att valnöt skulle vara hårdare än merbau, vilket det inye finns det minsta tvekan om är fel.
Jag brukar ju läsa the Wood database och där tror jag european beech och european maple listas som lika hårda.

Men som sagt tidigare, jag svarade rätt på frågan då jag visste att Merbau var i särklass hårdast. Det var frågorna om lims omfång och öppentid som jag felade på. Samt fräsning med kopieringar. Så 7/10.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
*ett pip från skämshörnan*

Det här var ju inte ett quiz på min planhalva direkt.
Efter ha rågissat 10/10 blev resultatet 2/10 :oops: :surprised: :cry:

Tusan, det är ju t.o.m sämre än slumpen. Ett gäng apor hade i genomsnitt slagit mig rejält. :oops:
Och ändå försökte jag tänka logiskt när det kom till fräsfrågorna, och använda allt jag trodde jag visste om trä i de frågorna (det visade sig ju att jag inte visste något alls om trä, jag vet bara att helt raka reglar är lika ovanliga som bra handöverfräsar på Rusta)

Nåja, jag har ju inte lika fint skägg som Daniel, jag ska börja spara, som 2,5 år kommer ni få se mina bidrag i stora skryttråden. :)
Välkommen. Jag kände mig så erbarmerligt ensam i hörnan så nu kanske vi kan sitta här tillsammans med skammen...
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Borde vi kanske starta en handöverfräs-och-kopierrings-studiecirkel? Dessutom gratis för de som fick färre poäng än slumpen? ;)
 
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Borde vi kanske starta en handöverfräs-och-kopierrings-studiecirkel? Dessutom gratis för de som fick färre poäng än slumpen? ;)
Jag är med!!!!!!
 
Ola C Ola C skrev:
Jag ritade upp det för att klura ut svaret, kanske till nån hjälp. K är kopierhylsdiameter och D är frässtålsdiameter. Bit 3 ska passa bit 1.

Edit. Kan förenklas till K1+D1=K2-D2

[bild]
Då frågan poppar upp i formen "av x mm på si och y mm på så , i omgång #1 och z mm på stålet etc " så tryckte jag bara på ett av alternativen utan att bry mig djupare ( jag visste på förhand att jag inte skulle klara av att räkna ut det i huvudet) Skulle jag ge mig på att försöka svara rätt så skulle jag ritat en motsvarande Ola's skiss .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.