Hej!

Håller på med ett bastubygge och ska installera ett Tylö Sense Elite bastuaggregat.

Måste införskaffa bastustenar (20 kg.) och såg att Byggmax dels hade Tylös egna (https://www.byggmax.se/bastu/bastutillbehör/bastusten-tylö-p6740036) för 285:- och dels no-name (https://www.byggmax.se/bastu/bastutillbehör/bastusten-p6713004) för 119:-.

Priset är ju ingen större skillnad MEN spelar det någon roll vilken storlek stenarna har? Tylös är 3-5 cm och no-name är lite större, 5-10 cm.

Eftersom stenarna tydligens ka staplas luftigt, är det inte bättre med lite större stenar? Eller?
 
n0ir n0ir skrev:
Hej!

Håller på med ett bastubygge och ska installera ett Tylö Sense Elite bastuaggregat.

Måste införskaffa bastustenar (20 kg.) och såg att Byggmax dels hade Tylös egna ([länk]) för 285:- och dels no-name ([länk]) för 119:-.

Priset är ju ingen större skillnad MEN spelar det någon roll vilken storlek stenarna har? Tylös är 3-5 cm och no-name är lite större, 5-10 cm.

Eftersom stenarna tydligens ka staplas luftigt, är det inte bättre med lite större stenar? Eller?
Oavsett tillverkare så kommer stenar i olika storlek för att passa olika aggregat. Stenarna vittrar med tiden och ska bytas 1 ggr/år om du bastar ca 2 ggr i veckan. Det är enligt instruktion från Harvia som jag använder. Byte regelbundet eller inte, du kan ju plocka upp stenarna i halvlek och klämma känna på dom. Med den approachen är väl enklast att börja med de billigaste? Kan du alltid byta upp för att få extra added value. Eller så funkar det bra med de billigare.
 
Detta gäller väl främst om man hystar vatten på stenarna. Jag bastar ca varannan dag (liten Tylö med originalstenar) och bastar "torrt". Stenarna tycks intakta även efter 14 år
 
Gick inte att beställa från Byggmax om man köpte för mindre än 300:- så det blev Tylös stenar plus ett handtag till bastudörren... Vi får se om det spelar någon roll men det kan ju inte skada att köra de stenar som tillverkaren av bastuaggregatet rekommenderar.
 
Stenarna måste ju vara så stora/små att de passar in mellan värmeelementen. Samtidigt ska det vara glest packat så att elementen inte överhettas. Originalstenarna blir säkert utmärkta men när de vittrat ner efter ett par(?) år kan jag rekommendera gratis sten i närmsta vägskärning. Där brukar det finnas sprängsten i olika fraktioner och stensorter. De vittrar kanske snabbare än olivin osv men de är ju gratis.
 
Enligt vad jag läste mig till när jag köpte bastuaggregat så skulle dom större stenarna vara till vedeldade bastukaminer.
Dom mindre för elbastu.
Menbdet spelar nog ingen roll.
Närmast elementen ska det vara luftigt (lättare ed större stenar) samtidigt mot yttre ska det vara.tätt, helst så tätt att man inte ser elementen alls lysa där inne och då är det lättare men mindre stenar
 
yonna yonna skrev:
Detta gäller väl främst om man hystar vatten på stenarna. Jag bastar ca varannan dag (liten Tylö med originalstenar) och bastar "torrt". Stenarna tycks intakta även efter 14 år
Jag spinner vidare på mitt eget inlägg: tycker det börjar lukta från aggregatet. Stenarna har jag tydligen använt för länge och borde byta. Innan jag gör detta - kan det funka med att tvätta dem med högtryckstvätten? De ser fina ut bortsett från ett par enstaka. Tänkte dammsuga botten av kistan samtidigt. Misstänker att lukten kommer från mångårigt damm.
 
Min bastu är typ fem år nu och jag har aldrig bytt stenar eller stuvat om dem. Jag har inte märkt av några problem.
 
Intressant med BH, alltid lär man sig något nytt. Byta sten???, aldrig hört, aldrig reflekterat över. Får väl ta en titt och se om dom spruckit sen 2005, kaminen byttes då och stenarna återanvändes, rent spontant tror jag inte något behöver göras.
 
tttomten TomasJor skrev:
Intressant med BH, alltid lär man sig något nytt. Byta sten???, aldrig hört, aldrig reflekterat över. Får väl ta en titt och se om dom spruckit sen 2005, kaminen byttes då och stenarna återanvändes, rent spontant tror jag inte något behöver göras.
Mina såg OK ut när jag plockade ut dem. Två små stenar kasserades eftersom de hade missfärgats. Bastu varannan/vartredje dag i 14 år ...

Men jag ska fixa nya när jag kommer in till storstan.
 
Jag har lärt mig att det skall vara sten som är väldigt kompakt för att då lagras värmen bättre. Diabas är tydligen en bra sort.
Stora stenar läggs i botten o mindre högre upp. Mycket luft mellan stenarna.
 
  • Gilla
Moltaz1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.