Har haft tonårsgrabb hemma, så förstår precis hur det är, mina tips är:
1: Inte äta mat på rummet, lämna absolut inga tallrikar o bestick.
2: Inte ha gamla kläder på rummet
3: Tvätta alla kläder ofta, glöm inte hoodies mm. ( tydligen bra att spraya dessa med deo oxå)
4: Duscha varje dag
5: Bra deo, inget jäkla spray-axe, kör med tex aco roll on
6: Datorn i viloläge snabbt, eller ventilera datorn i sig på något sätt, fundera på datorbyte om det går.
7: Står ut, snart flyttar grabben.. :)

Elementens termostat borde väl begränsa värmen själv, det lär vara datorn som är problemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Sätt in badrumsfläktar som du kan ha grundventilation på (eller låt dem gå för fullt om det krävs) så ni får vettig frånluft och se som sagt till att det finns överluft från killens rum till badrummen.
 
Y Yrrol skrev:
Han råkar inte ha en dator som är på mycket och blir en effektiv värmekälla i rummet så att bättre kylning på den skulle göra skillnad även i rummet?
Så vida inte spillvärmen från datorn blåses ut ur rummet spelar det ju ingen roll hur datorn kyls.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
ett lite konstigt och små jobbigt problem. Min son är 13 år och svettas rätt mycket i sitt rum. Det blir väldigt varm på hans rum, har försökt strypa på elementen men då klagar bergvärmepumpen osv.
Har kört med fönster öppet men då blir det kallt i resten av huset.
Sen är han ju puberteten ;-)
Men hur ska jag få bort lukten? Har funderat på en fläkt i taket som drar ut luften, mekaniskt.
Kanske en lämpligt luftrenare?
Vad tror ni om en sån här jonisator:
[länk]

Är dom effektiva?
Tips mottages! Ja, han duschat varje dag oxh sköter sin hygien, hyfsat i alla fall :)
Deo med antiperspirant, typ roll-on?
 
Hmm - Ett omtag är nog på sin plats - Skulle kalla ut en firma som är hemma på ditt märke av värmepump, be dem serva anläggningen och kolla alla termostater på elementen samt trimma in allt.
Fick göra det hemma och dels sjönk kostnaden, men miljön blev skönare (jämn temp).
Kan tilläggas att de hittade en ventil som inte gjorde som den skulle och i efter hand har jag låtit montera en yttertempgivare vilket förbättrat ytterligare.

Din sons dofter, det går över på ett år eller så... ;) - Skämt åsido, ozon är inte feltänkt men han bör stänga av den (trots låg produktion) och helst vädra i 5-10 minuter.
Då kan den stå på när han är ute å så...
 
För att tipsa lite utanför byggområdet som verkar ganska uttömt med "mer tilluft på rummet och mer frånluft i kök/våtrum"

Minns med bävan min ömma moders reaktion när jag i tonåren hade spenderat eftermiddagen på rummet med 3 kompisar. Redan i dörren höll hon på att trilla baklänges när 4 par svettiga gympaskor hälsade henne välkommen hem med en odör som hade fått en grisbonde att rynka på näsan.

Tyvärr är det så att ibland kvittar det vad man gör för att försöka hålla lukten borta, snarare kan det bli ännu värre om man försöker tvätta sig oftare och dölja det med diverse kemikalier.

Om man dock kan isolera källan till någon slags svettning så finns lösningen i form av merino-ull! Den innehåller någon slags bakteriedödande ämne som gör att det inte luktar. Har man fotsvett så rekommenderar jag att testa merinoullstrumpor ett tag, det är verkligen magiskt! Finns förstås även t-shirts och kalsonger. Det är inte svetten som luktar, det är bakterier som frodas i den fuktiga miljön.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Blanda inte ihop värme och ventilation, det är två helt olika saker och ingen av dom kan kompensera den andra. Du måste ha tilluft i sovrummet, luftspalt i dörren och frånluft från badrummen. Det skall vara så pass drag att all luft i rummet byts på 2 timmar, alternativt 8 liter/minut om jag minns rätt. Det blir det INTE utan fläkt och rejäl spal i dörren. Sen har du nog problem med värmepumpen också vad det låter. Om den bråkar för att den stryps saknas någon form av "bypass", den skall ALLTID kunna pumpa runt vatten. Ett element, lämpligtvis det i kallaste rummet måste vara helt öppet, övriga kan ha termostat. Sen justerar du värmekurvan så det blir lagom i kallaste rummet, det med det öppna elementet. Men fixa ventilationen först, annars ändras alltihop.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
fresve fresve skrev:
Har haft tonårsgrabb hemma, så förstår precis hur det är, mina tips är:
1: Inte äta mat på rummet, lämna absolut inga tallrikar o bestick.
2: Inte ha gamla kläder på rummet
3: Tvätta alla kläder ofta, glöm inte hoodies mm. ( tydligen bra att spraya dessa med deo oxå)
4: Duscha varje dag
5: Bra deo, inget jäkla spray-axe, kör med tex aco roll on
6: Datorn i viloläge snabbt, eller ventilera datorn i sig på något sätt, fundera på datorbyte om det går.
7: Står ut, snart flyttar grabben.. :)

Elementens termostat borde väl begränsa värmen själv, det lär vara datorn som är problemet.
Haha.. här är en som känner till exakt vad det är vi snackar om!
*Äter på rummet gör han
*Kläder överallt, tror ej han vet vad som är rent oxh smutsigt
*hoodies har han som jacka, även vintern
*axe deo använder han
*datorn står på hela tiden, typ

mexitegel mexitegel skrev:
Sätt in badrumsfläktar som du kan ha grundventilation på (eller låt dem gå för fullt om det krävs) så ni får vettig frånluft och se som sagt till att det finns överluft från killens rum till badrummen.
Ja, jag är sugen på att prova detta. Men börjar med en glipa i dörren.

L LargoGabriel skrev:
Hmm - Ett omtag är nog på sin plats - Skulle kalla ut en firma som är hemma på ditt märke av värmepump, be dem serva anläggningen och kolla alla termostater på elementen samt trimma in allt.
Fick göra det hemma och dels sjönk kostnaden, men miljön blev skönare (jämn temp).
Kan tilläggas att de hittade en ventil som inte gjorde som den skulle och i efter hand har jag låtit montera en yttertempgivare vilket förbättrat ytterligare.

Din sons dofter, det går över på ett år eller så... ;) - Skämt åsido, ozon är inte feltänkt men han bör stänga av den (trots låg produktion) och helst vädra i 5-10 minuter.
Då kan den stå på när han är ute å så...
Ja, jag har haft en del bekymmer med den och nog är en service på plats. Jag ringde en gång och frågade om man behöver göra en service. Han sa nej, utan man rensar bara filtrena, har sen gått på den linjen, tyvärr kanske nu i efterhand.
 
vad finns det för intilliggande rum? kan ni inte bara sätta en frisklufts ventil i en innervägg (ut till en korridor?) (kanske tom. sätta en fläkt som suger ut från pojkrummet?)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hej. Prova dessa produkter:
Bio Fresher från Norden Olje AB. Spruta i skor, träningsväskor etc. Fungerar dessutom på ryggsäckar som luktar mopedavgaser.
De har också en luktborttagare som kan fungera som heter Odour Absorb.
Proffsprodukter som är dyra men fungerar!!
 
C Christoffer L skrev:
vad finns det för intilliggande rum? kan ni inte bara sätta en frisklufts ventil i en innervägg (ut till en korridor?) (kanske tom. sätta en fläkt som suger ut från pojkrummet?)
Jo faktiskt, jag kan sätta en intill dörren och ut i en korridor, det kan funka också, det ska jag genast kolla vidare på. Annars ang. Springan i dörren, ska den vara uppe eller nere på dörren?
 
B Bac1 skrev:
Hej. Prova dessa produkter:
Bio Fresher från Norden Olje AB. Spruta i skor, träningsväskor etc. Fungerar dessutom på ryggsäckar som luktar mopedavgaser.
De har också en luktborttagare som kan fungera som heter Odour Absorb.
Proffsprodukter som är dyra men fungerar!!
Googlade lite snabbt på den men hittade inget pris eller var man köper? Eller är det direkt från deras hemsida kanske?
 
G Ganescha skrev:
Jo faktiskt, jag kan sätta en intill dörren och ut i en korridor, det kan funka också, det ska jag genast kolla vidare på. Annars ang. Springan i dörren, ska den vara uppe eller nere på dörren?
Varm luft stiger uppåt, så jag skulle pröva sätta springan upptill.
 
Fruktsallad
S johd01 skrev:
Ett tonårsrum med grabb, och kraftfull dator ställer höga krav på ventilationen, det behöver komma upp i samma luftflöde som kraven på gym, särskilt om han har besök av kompisar som gärna sitter och lökar i hans rum och dricker energidrinkar.
Ha ha ha ha! Jag dör vad roligt! Men sant! Lökande tonårskillar stinker apa!

En bra början är att hålla rent i rummet, tvätta sängkläder varje vecka minst. Inga smutskläder, skor eller träningskläder/väskor på rummet och dusch varje kväll (och klädbyte) innan han ska sova om han nu är morgontrött. Som en akutåtgärd kan dörren vara öppen och datorn flyttas till ett mer ventilerat rum medan ni kollar om ovanstående åtgärder hjälper. Sen är det ju viktigt att veta om han svettas för han är tonåring och inte gillar att duscha/ byta kläder varje dag, eller för att värmen är på i hans rum så det faktiskt är en bastu där.
 
G Ganescha skrev:
Googlade lite snabbt på den men hittade inget pris eller var man köper? Eller är det direkt från deras hemsida kanske?
Ursäkta! Det beror lite på var du bor. Jag jobbar med dessa produkter men vi får inte sälja till privatpersoner direkt. Kan finnas någon bra VVS butik som kan hjälpa dig. Var bor du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.