Hej!

Jag har en Viking 9990 brännare i en gammal albinpanna.
När pannan ska starta så matar den på pellets men mjukvaran säger "normal eld" trots att det inte brinner. Pannan hinner inte ens påbörja "startförsöken" innan den tror att det redan brinner som det ska.
Jag har bytt ljussensorn men problemet kvarstår. Är det någon som har nån idé på vad det kan vara för fel?

Tacksam för svar, börjar bli dyrt att värma med elpatronen.
 
  • Gilla
arktos
  • Laddar…
S
Troligtvis är det något från sensorn som säger att det brinner , om du tar ut den den och håller den i handen , inget ljus på den , blir det samma sak då
 
S skutten11 skrev:
Troligtvis är det något från sensorn som säger att det brinner , om du tar ut den den och håller den i handen , inget ljus på den , blir det samma sak då
Ja, jag testade med den gamla och det "brann" fast jag gömde den i handen, då trodde jag på kortslutning och bytte därför sensorn... Nu försökte jag driftsätta pannan med ny sensor, dock med samma problem
 
S
Kolla upp anslutningarna hela vägen från sensorn till automatiken så det inte är kortis eller avbrott på vägen , ett enda litet glappis kan ställa till det titta noga så det inte finns blåanlöpta ytor på kontakterna
 
  • Gilla
DeesL
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Kolla upp anslutningarna hela vägen från sensorn till automatiken så det inte är kortis eller avbrott på vägen , ett enda litet glappis kan ställa till det titta noga så det inte finns blåanlöpta ytor på kontakterna
Kollar och återkommer
 
Nu har jag kommit fram till att om jag tar bort eldvakten ur ekvationen så fungerar pannan som den ska (tänder, matar pellets, renblåser osv). Så fort jag kopplar in eldvakten (ny) så får pannan för sig att det brinner. Någon som vet vilken komponent det kan vara fel på?
 
S
Är det rätt värde på den , så den är identisk med den gamla , kan finnas någon inställning i automatikboxen som kan ändras , men har inte skruvat i sådan , det sitter säkert en krets om
känner av att det brinner och den är bara till och från inget mittemellan ,
Nu är det kanske fel på bitarna , så du kan inte höra om det är ett relä som kopplar in för tändning men du säger att det fungerar utan den
Min misstanke är att det är krets ,som ska ha en spänning för att dra ett relä , då givaren
ger som en kortis i den med påföljd att relät drar .
Har du en multimeter kan du kolla funktionen på givaren ,
Troligtvis ska den tala om att nu brinner det och stänga av tändningsfunktionen , paanna ska ju inte försöka tända hela tiden , därav att den fungerar när den är borta , om du tittar på tändaren så kanske den inte slocknar utan ligger till hela tiden , den får ingen signal att nu brinner det
 
Det är tvärtom, pannan tror att det brinner direkt när man startar den med eldvakten inkopplad. Kopplar man bort eldvakten så kör den sitt vanliga startmönster med renblåsning, startdos, tändning mm. Och de tre reläer jag har (fläkt, tändelement, skruv) arbetar som vanligt.
Så fort eldvakten kopplas in (+ och -) så säger styrboxen "normal eld" och börjar mata på pellets som om det brann i koppen.
 
S
Har du manualen för brännaren ,läste lite det är lite dötid i funktionen som ska vara
en funktionscykel för driften , hur lång tid har du väntat för att den ska starta upp
Har försök att hitta el-schema men tji ,
 
Nej, ingen manual.
Med eldvakten inkopplad så säger den "normal eld" direkt. Kopplar man ur den så kör den 30 sek renblåsning och sen tändcykler, men eftersom det i detta fall saknas eldvakt så kör den sina tändcykler i all oändlighet.
 
S
Precis den vet inte att det brinner när det tänt , då ska den stänga av tänddelarna
eftersom den ska reagera på ljuset från elden , finns bara 2 olika funktioner på den antingen till eller ifrån , troligtvis till då pannan tänder utan den , och det blir det inte ,
Kommer du ihåg hur den gamla var kopplad med ev färger på tamparna , du pratar om plus och minus
Kan det vara så att dom är skiftade , då fungerar den nog inte
Hittade en manual men inte mycket i den

http://pelletsteknik.se/guider/Viking9990manual.pdf
 
S skutten11 skrev:
Precis den vet inte att det brinner när det tänt , då ska den stänga av tänddelarna
eftersom den ska reagera på ljuset från elden , finns bara 2 olika funktioner på den antingen till eller ifrån , troligtvis till då pannan tänder utan den , och det blir det inte ,
Kommer du ihåg hur den gamla var kopplad med ev färger på tamparna , du pratar om plus och minus
Kan det vara så att dom är skiftade , då fungerar den nog inte
Hittade en manual men inte mycket i den

[länk]
Jodå, den är rätt kopplad. Har även testat att vända polerna och då beter sig pannan som om den inte är inkopplad
 
S
Kolla in ditt PM
 
@skutten11 , Varför inte svara i tråden så alla får del av svaret?
 
S
I bland är det kommiersiellt och det får det inte vara här , gick lite snabbt i tanken :worried:
Men här kommer till TS

Vet inte om den ska koppla ur eller in , men var sitter den , i närheten av glödspiralen , den kanske ska ge signal att nu glöder den och koppla det andra för driften , om det inte glöder eller tänder så ska nog inte pannan gå i gång

Du kan gå in på "" pellets.info """, det verkar vara lite lurigt med att registrera sig där tar lång tid , men läsa går bra , kanske du kan se något som är matnyttigt där
Sen finns """ skogsforum.se/forum.php """scrolla ner till uppvärmning där finns det en pelletsdel och det är lätt att regga sig och går snabbt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.