Hur högt är det till taket? Det är inte så att när ni duschar då skvätter det vatten upp i taket?
Om det bara är i duschhörnan så känns det inte som att det bara är pga dåligt luftflöde, då borde ju hela rummet drabbas utan mer som om det skvätts vatten i taket.
 
D dthompa skrev:
Hur högt är det till taket? Det är inte så att när ni duschar då skvätter det vatten upp i taket?
Om det bara är i duschhörnan så känns det inte som att det bara är pga dåligt luftflöde, då borde ju hela rummet drabbas utan mer som om det skvätts vatten i taket.
Det är 2,40 till tak. Det var en av målarens tankar led att vi ev stänkt upp schampo i taket men vi duschar från en fast dusch och vi är bara ca 1,70 långa så det stänker inte upp i taket
 
Jag misstänker att det är fel material i takskivan eller i färgen. Kanske han "hoppade" grundfärgen.
 
A ATCAndy skrev:
Hej!
Jag och min sambo flyttade in i ett nybyggt hus 2016-11-29. I höstas (oktober), alltså mindre än ett år i huset så märker vi hur det har blivit bruna fläckar i taket ovanför duschhörnan. (Bild 1)
Jag kontaktar snickaren som byggt huset, och både han och målaren som målat taket har varit här och båda har sagt att de inte har en aning om varför det blir så. Målaren säger att så här kan det se ut i hus som är 30+ år gamla men inte i nya.
De testar om ventilationen funkar som det ska, och det verkar den göra. De kollar om isoleringen i taket ser ok ut vilket den gör. Men de har ingen aning om varför det ser ut som det gör.
Fläckarna är bara på ytan och är lätta att torka bort, men kommer tillbaka efter 2-3 månader.
Efter en 10-minuters dusch ser taket ut som på bild två. Kondensen blir till "vattenpölar" i taket, vilket troligtvis sedan blir till de bruna fläckarna, alltså nån sorts fukt?

Varför blir det så här, vad behöver man göra?
Den där takventilen verkar inte fungera något vidare bra, du kan evakuera fukt med fuktstyrda takfläktar och det rekommenderar jag er att köpa samt att slipa om taket och måla med en bättre fuktbeständig färg än den som målaren säger sig ha använt.
 
  • Gilla
ATCAndy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.