M Marcussjogren skrev:
Istället för fogskum så kan jag rekommendera att dreva istället.
Förvisso tar det lite längre tid och drevet finns inte i varje byggvaruhus men man bibehåller husets hygroskopiska funktion och om det hamnar vatten där, så sugs det upp av kringliggande material och torkar istället för att lägga sig som en sjö ovanpå fogskummet.

Förvisso en väldigt liten detalj i en så stor renovering - men så hade jag gjort :)

Ska även tillägga att det finns risk att golvvärmen inte kommer räcka till. Den brukar ge max 50W/m2 med 16mm slang, så släng inte radiatorerna än. Har själv en gammal timmerkåk där tidigare ägare lagt in golvvärme och jag tycker inte att det håller den komfort det borde kunna göra.
Tänk även på att framledningstempen inte bör överstiga 27C yttemp på golvet, förmodligen runt 45-50C i framledningstemp.
Och sista rådet - plugga elementen så dem inte står och rostar invändigt. Antar att dem lär hamna i ladan någonstans ;)

I övrigt måste ja säga att det blir väldigt fint!
Det är bara på ett par ställen fogskum är använt, men skall ha drev i åtanke, är någon form av lin drev du tänker på då?

Golv värmen är 20 mm pex, och har fått öka flödet mer än vad jag tänkt ifrån början. Golvet är 4 cm tjockt men en hel del springor, så värmen kommer ut iaf.

Luft/vatten pumpen fungerar bra och elpatronerna är avstängda. Det finns en luft/ luft som har täckt upp lite när det var neråt -15 grader. Så på det hela taget fungerar värmen bra i huset.

Det var direktels uppvärmning förut och 27000 kwh / år, nu går denna förbrukning neråt...
 
M
Abuquir Abuquir skrev:
Det är bara på ett par ställen fogskum är använt, men skall ha drev i åtanke, är någon form av lin drev du tänker på då?

Golv värmen är 20 mm pex, och har fått öka flödet mer än vad jag tänkt ifrån början. Golvet är 4 cm tjockt men en hel del springor, så värmen kommer ut iaf.

Luft/vatten pumpen fungerar bra och elpatronerna är avstängda. Det finns en luft/ luft som har täckt upp lite när det var neråt -15 grader. Så på det hela taget fungerar värmen bra i huset.

Det var direktels uppvärmning förut och 27000 kwh / år, nu går denna förbrukning neråt...
Ja det är Lindrev man brukar använda, den tål den hårdhänta hanteringen för att få in det mellan stockarna.

Skönt! Funkar det så funkar det, inte mer med det! :D
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Bauhaus har lindrev. Jag köpte förra året.
Har dock inte hunnit använda det än, så jag kan inte säga hur det fungerar i praktiken, men det bara måste vara mkt trevligare och bättre än de små tussar av glasull jag mestadels använt i ekonomiutrymmena bakom taklisterna.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Antagligen, och tack för informationen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.