De grunder som är standard och ingår i priset från Älvsbyhus är s.k. krypgrund. I arbetet ingår schaktning för plintar samt montage av grundbalkar. El- och vatteninstallation ingår.
 
Detta ämne har utretts(?) ett flertal gånger här.
Slutsatsen verkar bli att en isolerad platta på mark med golvvärme i är det bästa.
 
Älvsbyhus har utvecklat sina krypgrunder och den krypgrund det bygger idag är bättre än den var för ett par år sedan samt krypgrunder i allmänhet.

Det har varit mycket skriverier om krypgrunder och anledningen till att många husföretag fortfarande bygger dessa är att det faktiskt är en bra grund. Tyvärr är den då inte helt underhållsfri man måste hålla den fri från organiskt material som kan skapa mögel samt se till att fuktigheten hålls på en begränsad nivå.

Älvsbyhus grund är sedan ett par år tillbaka försedd med avfuktare och igensatta ventiler som standard. De problem som funnits med krypgrunder och då även Älvsbyhus har alla varit i hus utan avfuktare i grunden mig veteligen.
 
Det är säkert så att en avfuktare löser problemet.

Finns det någon som har en sådan installerad och har mätt fukthalten i luften?
 
Avfuktaren ställs in på en lagom nivå, kring 70%. När denna gräns passeras startar avfuktaren. Dessutom installeras en separat givare som mäter fuktigheten i grunden, värdet finns att avläsa på en display i huset.

I normalfallet skall avfuktaren alltså inte vara i drift utan endast när yttre omständigheter bidrar till en ökat funkltighet i grunden.
 
Har den där displayen någon varningslampa eller liknande om fuktigheten blir för hög? Tänkte på vad som händer när avfuktaren går sönder. Får man en tydlig varningssignal eller måste man läsa av displayen då och då?
 
Ja det finns en larmfunktion som man själv anger nivåerna för. Går avfuktaren sönder eller fungerar dåligt skall larmet utlösas då uppsatt fuktighetsnivå överskrids.
 
Hmm, ytterligare en pryl att hålla reda på.

För mig tyder detta på problem. Du har en konstruktion (krypgrund) Detta är det inga problem med! Du kan mycket väl bygga en krypgrund som fungerar perfekt. Men när du tvingas till att ha en avfuktare, då är min starka övertygelse, då har man en i grunden (hmm) felaktig konstruktion.
 
Nja, jag ser det mer som en säkerhetslösning om fuktighetsnivåerna överträdes. Precis som för många andra lösningar där du har någon form av ventil om olika förhållanden uppstår.

Det går ju räkna upp massor av konstruktioner som kräver någon form av säkerhetspryl att hålla reda på, detta behöver ju inte tyda på en felkonstruktion.
 
Till Nybyggare:

Det är lätt att göra en halvbra lösning, men det krävs mer arbete för att göra en bra lösning.

Det bra är ofta det enkla. I detta fall tycker jag att man har gjort en halvbra lösning.
 
Helen P,
Beträffande luckar har vi pendlat mellan gröna allmoge och lackde ekluckor. Har sett båda live och fastnade för dem men har svårt att bestämma oss. Kakel sätter vi dit själva i köket och klinkers i hallen.

Badrummet avvaktar vi med och väljer istället plastmattor.

Vi bygger Höner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.