Vi funderar på att flytta vår tvättmaskin längre från golvbrunnen. Idag står den precis bredvid. Det nya avståndet från golvbrunnen skulle bli ca 2 meter. Men finns det någon max avstånd som det måste vara mellan golvbrunn och tvättmaskin? Tvättmaskinen står direkt på betonggolvet i källaren och det lutar mot golvbrunnen.
 
Hur tänker du då? Tänker du lägga ut slang på golvet?

Sätt upp vita avloppsrör som leder till brunnen, och en tillhörande tratt, som tvättmaskinen får tömma i. Sådana kan du troligen lägga 20m minst.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Så här ser det ut nu.
Tvättmaskin och torktumlare i tvättstuga med avloppsrör och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20 meter låter betryggande. Då behöver jag inte oroa mig för 2 meter.
 
Mikael_L
Ja det borde gå bra, men du måste naturligtvis dra lite vita avloppsrör med fall fram till golvbrunnen, annars blir det ju en trist lösning.
Se gärna till att det blir hyggligt fall på den "vågräta" sträckan, gärna 2-3 cm per meter, så har ni minimal risk att behöva rensa stopp.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vad menar ni med ”vita avloppsrör”? Vårt befintliga avloppsrör är ljusgrått och mörkgrått.
 
Mikael_L
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi har nog närmare 6m till golvbrunnen. Det är inga problem. Det sitter just den typen av vita rör längs väggarna.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ok, tack alla. Då har vi ytterligare inredningsalternativ att ta ställning till. Toppen! :D:thinking:
 
Krilleman
Vita rör finns nu även i 50mm, men 40 bör räcka fint.

Avlopp klammas med samma som diametern i centimeter.

40mm rör = 40cm mellan klammer på liggandes ledning.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
OK, 6 st rörhållare på den horisontella 2-metersdragningen då.;)
 
Montera den med lite fall.
 
Om vi bestämmer oss för att slå på stort och investera i två tvättmaskiner, borde vi inte då kunna parkoppla och använda ett och samma rör till båda maskinerna? Om ja, bör vi då satsa på 50-rör isf 40-rör utifall båda maskinerna mot förmodan skulle tömma samtidigt?
 
  • Gilla
Carjea
  • Laddar…
Staffans2000
Visst kan du skicka ner två slangar i samma tratt. Eller ha två trattar på samma rör. Eftersom du inte ännu köpt rören säger jag -gå på 50mm. Hade du redan haft 40mm-rör skulle jag sagt -det går säkert bra.

Staffan
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Och frågar man Krilleman, inget under 75 mm..............

En eller två maskiner, hur sannolikt är det att de spolar ut samtidigt, ungefär som Harrisburg.
40 mm slukar mycket.

Protte
 
Mikael_L
prototypen prototypen skrev:
Och frågar man Krilleman, inget under 75 mm..............
För ingjutning ... ;)

Men det var väl bara ironi egentligen ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.