BigR
G Ganescha skrev:
Självdrag, tyvärr.
Tankar på ett FTX system växer mer för varje år dock. Men tills dess måste det lösas. Ett frånluftsdon i taket är min tanke just nu.
Ska göra en spalt i dörren nästa helg.
Men kan man ha ett feånluftsdon i hans rum?
Prova att köra köksfläkten konstant ett par dygn (om ni inte har en kolfilterfläkt förstås). Ha den på någon lägsta inställning så den inte suger med all effekt. Det borde öka undertrycket i huset och få tilluften att strömma till. Blir luften bättre i grabbens rum har du en fingervisning på att ta tag i ventilationen.
 
  • Gilla
0rbitt
  • Laddar…
Hur kan värmepumpen klaga för att du stänger ETT element?

Protte
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ok. vad står det under meny "finjustering värmekurva" ?
Förutsätter att du har radiatorer överallt och inte golvvärme på nedervåning
den står på 0,1 nu.

Y Yrrol skrev:
Han råkar inte ha en dator som är på mycket och blir en effektiv värmekälla i rummet så att bättre kylning på den skulle göra skillnad även i rummet?
Jo, den står på rätt mycket oxh alstrar en del värme helt klart, bra tips där!

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är inte så att ni är överkänsliga för hans utsöndringar av ferhormoner?
Om det irrar omkring parningsvilliga honor i trädgården, är det nog bäst att släppa in dom, så försvinner lukten av sig själv! Åtminstone till nästa vår.
Haha.. den va bra! :)

BigR BigR skrev:
Prova att köra köksfläkten konstant ett par dygn (om ni inte har en kolfilterfläkt förstås). Ha den på någon lägsta inställning så den inte suger med all effekt. Det borde öka undertrycket i huset och få tilluften att strömma till. Blir luften bättre i grabbens rum har du en fingervisning på att ta tag i ventilationen.
Bra tips, tack, ska prova det ett dygn nästa helg

prototypen prototypen skrev:
Hur kan värmepumpen klaga för att du stänger ETT element?

Protte
Jag vet ej, men jag gjorde så här ikväll att jag stängde av hans element och sänkte kurvan ett snäpp. Har provat detta innan visserligen men nu är det ett par plus grader ute (södra Småland) så får se om den godtycker den inställningen, annars får frugan sänka ett snäpp till och höj på finjusteringen ett snäpp.
 
Y
När jag justerade in nya värmesystemet så lurades jag av att datorn värme upp det rummet rätt mycket. Att man bromsar en radiator borde inte orsaka larm. Inte heller att sänker ett snäpp på kurvan. Du kan inte läsa loggen vad för slags larm som kom?

Takfläkt, sägs ju göra nytta fast jag tänker att det kräver att man får in ny luft och ut den gamla så granska så sonen inte stänger luftventilen och att springan i dörren är generös. Vilket nämnts av andra.
 
G Ganescha skrev:
Jag vet ej, men jag gjorde så här ikväll att jag stängde av hans element och sänkte kurvan ett snäpp. Har provat detta innan visserligen men nu är det ett par plus grader ute (södra Småland) så får se om den godtycker den inställningen, annars får frugan sänka ett snäpp till och höj på finjusteringen ett snäpp.
Du kan även få justera själva kurvan beroende av utetemp. Har en kurva som passar bra vid lite mera plus ute och lägre minus, men där jag "knäckt" kurvan vid 0 gradigt ute så det blir varmare framledningstemp. I vår gamla pump kan jag finjustera kurvan vid +5, 0 och -5 grader som utomhustemperatur.
 
A AndersS skrev:
Du kan även få justera själva kurvan beroende av utetemp. Har en kurva som passar bra vid lite mera plus ute och lägre minus, men där jag "knäckt" kurvan vid 0 gradigt ute så det blir varmare framledningstemp. I vår gamla pump kan jag finjustera kurvan vid +5, 0 och -5 grader som utomhustemperatur.
Just den biten har jag ej förstått mig på. Att knäcka kurvan. Hur mycket skal man höja t ex vis 0 grader? Jag kan som du säger göra dom ändringarna i displayen.
Jag måste få bättre flöde på luften i rummet tror jag först.
 
Y Yrrol skrev:
När jag justerade in nya värmesystemet så lurades jag av att datorn värme upp det rummet rätt mycket. Att man bromsar en radiator borde inte orsaka larm. Inte heller att sänker ett snäpp på kurvan. Du kan inte läsa loggen vad för slags larm som kom?

Takfläkt, sägs ju göra nytta fast jag tänker att det kräver att man får in ny luft och ut den gamla så granska så sonen inte stänger luftventilen och att springan i dörren är generös. Vilket nämnts av andra.
Stänger ventilen gör han ej. Springa får jag såga till i helgen. Men en takfläkt kan ju vara bra ändå tänker jag för att få runt luften lite mer.
 
Till grundfrågan, varför stinker det?
En liten pojke som duschar varje dag luktar väl knappast illa?
Hur är det med kläder, skor, träningskläder osv?
Håller husmor/husfar med den markservice som behövs, så inte t.ex. månadsgamla gymnastikkläder ligger och gror?

Ventilationen: Ställ dörren till pojkrummet på glänt, och ordna ordentlig frånluft i bostaden!
 
OXYD
Y Yrrol skrev:
Han råkar inte ha en dator som är på mycket och blir en effektiv värmekälla i rummet så att bättre kylning på den skulle göra skillnad även i rummet?
Menar du man skall leda ut värmen från datorn utomhus direkt :)
Spännande lösning. bättra att ta hand om värmen i huset.
 
OXYD
BigR BigR skrev:
Prova att köra köksfläkten konstant ett par dygn (om ni inte har en kolfilterfläkt förstås). Ha den på någon lägsta inställning så den inte suger med all effekt. Det borde öka undertrycket i huset och få tilluften att strömma till. Blir luften bättre i grabbens rum har du en fingervisning på att ta tag i ventilationen.
Bra förslag. öppna dörren och tilluftsventilerna i hans rum sen kör köksfläkt på max och se om det hjälper. Är det flera våningar så kanske man får tänka om.
 
Y Yrrol skrev:
Han råkar inte ha en dator som är på mycket och blir en effektiv värmekälla i rummet så att bättre kylning på den skulle göra skillnad även i rummet?
Datorn ger ifrån sig lika många watt värme oavsett hur effektiv kylningen av den är, så det bör inte ge en skillnad om man nu inte kopplar exempelvis fläktutblåset från datorn till ett väggutblås.

Tonårsrum luktar ofta skunk, så sikta på ventilationen. Jag hade övervägt ett nytt hål i väggen och en friskluftsventil, sedan som föreslagits en frånluftsfläkt i närheten i badrum (om möjligt) som går på konstant utflöde.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Ett tonårsrum med grabb, och kraftfull dator ställer höga krav på ventilationen, det behöver komma upp i samma luftflöde som kraven på gym, särskilt om han har besök av kompisar som gärna sitter och lökar i hans rum och dricker energidrinkar.

Lösningen har folk redan varit inne på här, öppna dörren eller sätt in ventilationsgluggar och öka frånluft.
Har ni badrum på övervåningen och hur ser frånluften ut där?
 
  • Gilla
Goelette
  • Laddar…
Jag hade samma problem när jag var yngre. En plasma TV + dator gjorde att mitt rum var 10 grader varmare än alla andras i huset. Mitt tips är att försöka göra er av med datorns värme. T.ex. om ni har en garderob i intilliggande vägg så kan ni ställa in datorn där. Eller skapa ett ventilationshål och ta frånluften från datorn och skicka värmen ut utomhus/rakt upp på vinden.
 
Har du en eller tvåkrets system?
Är alla de andra termostaterna på max?
 
BigR BigR skrev:
Har ni självdragsventilation eller mekanisk frånluft? Kan vara marigt att få omsättning på luften med självdrag. Om dörren är stängd till ett rum bör det finnas en luftspalt över eller under dörren.
Jag har samma erfarenheter att självdrag skapar ett rätt taskigt klimat när du har bra fönster och isolering i övrigt.
I vårt nuvarande hus har vi enkelt frånluftsfläkt utan värmeåtervinning och termostatstyrda frånluftdon överallt utom kök, badrum och klädkammare.
Men det blev ändå lite instängt i vårt sovrum när vi stängde dörren helt.
Lösningen blev att ta upp ett 160 mm hål där egentligen 125 ska räcka och sedan ha en ventil till hallen för att få rotation på luften.
Men du måste ha en frånluftsfläkt tror jag för att få tillräcklig luftväxling!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.