Hej forumet,

Vi bor idag i en enplansvilla med optimala förutsättningar för solel - kraftig taklutning, stort tak, söder/väst-läge helt utan hinder (åkermark). Jag har därför börjat titta på att installera solpaneler som tillskott till vår frånluftsvärmepump (Nibe 750).

Tre orsaker till detta egentligen - jag gillar tanken på att producera egen el, jag har ett kapitalöverskott idag med låg eller ingen avkastning och kan således se solpanelerna som "avkastning" i form av reducerade löpande kostnader. Slutligen, givetvis miljön som är viktig.

Så, jag började i den änden jag antar de flesta börjar i, det vill säga - räkna på det. Döm av min förvåning när jag inser att 75% av våra totala elkostnader utgörs av den fasta nätavgiften (vi har 20A säkring). Kommer denna nätavgift vara helt påverkad av och om jag installerar solceller eller får man en reducerad avgift? Om den avgiften jag har nu ligger kvar är det ju nästan menlöst för oss att installera solel. Då agerar ju den höga fasta kostnaden en rejäl bromskloss till utvecklingen av solel och jag kan tycka det är rent utsagt märkligt med tanke på att man förespråkar detta från regeringens håll.

Vad gäller här egentligen? Och vet någon om denna fråga kring nätavgifter i kombination med egenproducerad el är en pågående politisk diskussion? Jag kan ju inte tänka mig att jag är den enda som reflekterat över faktumet att en hög nätavgift kraftigt *bromsar* utvecklingen av solel?

Vol
 
  • Gilla
Silver Flowers
  • Laddar…
A
Säljer man ström så går det ju på eget,så det läses av särskilt.,så det har inget med hur stort El abonnemang man har,
 
roland50 skrev:
Säljer man ström så går det ju på eget,så det läses av särskilt.,så det har inget med hur stort El abonnemang man har,
Nu vet jag inte riktigt om jag förstod ditt svar. Vad har detta med den fasta nätavgiften att göra?
 
Om man förbrukar tillräckligt lite kanske man kan gå ner på fritidshusnivå?
 
Den fasta nätavgiften blir tyvärr oförändrad vid installation av solceller.

Det man får (om än väldigt lite) är nätnytta för att elen distribueras lokalt med betydligt mindre förluster. Ersättning sker även från elhandlaren (försäljningen) och i form av en skattereduktion från staten. Sen går det även att sälja elcertifikat men det kräver en större mängd administration.
 
Redigerat:
volatylö,

Du nämner inte vad ni har för årsförbrukning av el, kWh. Det är intressant i samband med diskussion om solcellsinstallation eller ej. Är inte 20 A mätarsäkringar mycket om det är ett ganska nybyggt enfamiljshus? Man betalar ju ofta elabonnemang till elnätsbolaget beroende på hur hög mätarsäkring man vill ha. Kanske klarar ni er på 16A, vilket är det lägsta?

20 A mätarsäkring tyder på att ni har hög årlig elförbrukning, kanske kring 15000 kWh.

Värt att nämna är att sedan 1 jan 2018 är solcellstödet till privatpersoner ökat från 20 till 30 % av investeringen, inkl. moms. Alltså 50 % bättre än tidigare.

Spendera verkar ha fått om bakfoten.(men han kanske inte har någon egen solcellsanläggning och vet inte så bra). Det är elhandelsbolaget som betalar solcellsägaren ersättning för den solström solcellsägaren matar in på allmänna elnätet och sålt. Man får idag mars 2018 ca 0,60 kr/kWh såld solström, och får 0,60 kr/kWh i direkt avdrag på skatten för såld solström.
Nätnyttoersättningen som elnätsbolaget betalar till solcellsägaren per såld kWh solström är blygsam, kanske som högst ca 0,10 öre/kWh. Men beror mycket på elnätsbolaget och deras inställning till miljövänlig elproduktion. Elcertifikaten för såld solström får man tyvärr inte mycket för nu, inte mer än ca 0,10 kr/kWh. För 2 à 3 år sedan fick man ca 0,30 kr/kWh. Vi travar våra på hög på elcertifikatskontot Cesar hos Energimyndigheten och hoppas att de bli mer värda framöver.
 
Redigerat:
Vad har du för fast kostnad på ditt abonnemang?
Här i Göteborg kostar ett elnätsabonnemang upp till 63A, 135:-/månad.
För oss är den fasta avgiften ca 7% av våra totala elkostnader.
Att det skulle vara 75% för er låter märkligt.
 
Klantigt av mig att inte nämna vår förbrukning, vi ligger på cirka 7000kwh/år. Jag har funderat på 16A länge men flera har avrådit mig med tanke på att jag har induktion samt en Nibe 750 (dock alltid elpatron manuellt avstängd) och att det således i peak om jag lagar mkt i köket kan ligga på för hög effekt på "en fas", och detta skulle då vara anledningen till 20A-säkring.

Elnätsavgiften för 20A är 6050kr, så det är med andra ord en riktigt stor portion av vår totala årskostnad, lägg därtill elöverföringsavgiften och det faktum att det troligen inte stannar på 6050kr/år utan det har höjts med i snitt över 10% per år sedan vi flyttade in 2014 - i den takten så är snart den fasta avgiften som vi inte "kommer ifrån" något som kommer vara ännu större total av vår elräkning än vad den redan är.

Hur kan 63A kosta 135/mån? Det låter helt otroligt.

EDIT: 16A ligger på 4400 per år, så det är egentligen samma problematik där - den fasta elnätsavgiften kommer vara majoriteten av kostnaden även med 16A (och lär växa ytterligare med 10% prishöjning per år)

Vol
 
Om 6050kr är 75%, så betalar du alltså 8066 totalt per år, med ett kwh pris på 0.29kr.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Volatylö,

det verkar som du har EON som monopol-elnätsägare. De har redan höjt sina priser med ca 30 % de senaste 3 åren, och hotar ju med att ytterligare höja sin priser. Den som ovan säger sig ha 135 kr/mån (=1620 kr/år) i abonnemangsavgift för 63 A, har troligen ett kommunalt elnätsbolag, som saknar intresse att straffa sina kommuninnevånare med dyra priser.
 
Jag räknade enligt denna modellen;
http://bengtsvillablogg.info/2013/12/12/natavgifterna-okar/

Men ja, det blir kanske inte riktigt 75% - men justerat för nästa års nätavgiftshöjning så slutar vi nog där. Om jag justerar ett par år framåt till och antar samma procentuella nätavgiftshöjning så ser det ännu värre ut, när jag betalar 10k per år i fasta avgifter vet jag inte riktigt om jag kommer uppskatta solcellerna direkt.

Visst, jag förstår er poäng - jag sparar fortfarnde på elen utöver dessa spekulativa 10k per år, men jag anser att nätavgiften förtar hela incitamentet med att skaffa solceller givet de argument jag framfört.

En reflektion bara, jag vill gärna ha solceller men jag tycker det här agerar en stor broms både för mig och för andra, och jag finner det lite märkligt.

Vol
 
  • Gilla
Silver Flowers och 1 till
  • Laddar…
V Volatyle skrev:
Jag räknade enligt denna modellen;
[länk]

Men ja, det blir kanske inte riktigt 75% - men justerat för nästa års nätavgiftshöjning så slutar vi nog där. Om jag justerar ett par år framåt till och antar samma procentuella nätavgiftshöjning så ser det ännu värre ut, när jag betalar 10k per år i fasta avgifter vet jag inte riktigt om jag kommer uppskatta solcellerna direkt.

Visst, jag förstår er poäng - jag sparar fortfarnde på elen utöver dessa spekulativa 10k per år, men jag anser att nätavgiften förtar hela incitamentet med att skaffa solceller givet de argument jag framfört.

En reflektion bara, jag vill gärna ha solceller men jag tycker det här agerar en stor broms både för mig och för andra, och jag finner det lite märkligt.

Vol
I den artikeln står det att "blir nätavgiften 73%" dvs rörliga + fasta. Uppenbart så minskar ju den rörliga om du köper mindre el pga av solceller.
 
A Arnodt skrev:
Man får idag mars 2018 ca 0,60 kr/kWh såld solström
Var år du det någonstans?

En solcellsanläggning ger bäst ekonomisk resultat dom timmar då du kan använda solel till egen förbrukning. Men årstider och dagtider gör att det inte matchar alla gånger. I andra hand får du in pengar från försäljning av överskottsel.
Jag har installerat 5.4 kW sommaren 2016 och sedan dess fått in omkring 5000 kr från försäljning. Inte inräknat ännu skattelättnaden för 2017. Och så fick jag 34000 investeringsstöd förra veckan!! Det var roligt!
Jag ser det i första hand som en investering (lite gambling) Och så är det kul att följa skörden varje dag.
 
Hej

Vi har relativt nybyggt hus, superisolerat med Nibe 750, 148kvm, vi har 8.7kw solceller, och säljer mer energi än vi köper/år, får av vattenfall 1kr plus spotpris, samt 60öre av staten, så elen betalar även nätavgiften.!

Nibe 750 har effektvakt, alltså den mäter faserna och klipper elpatronenerna om det blir kritiskt, vi har 16A, Aldrig varit nåt problem, ändå har vi garage samt bil på motorvärmare.

Mitt tips, köp grejorna själv, kolla solpaneler från utlandet, sätt upp grejorna själv, har du ej elbehörighet eller nån som har, så lej för detta, gjorde allt jobb själv, samt köpte grejorna till rätt pris, samt fick bidrag, anläggningen betald på 6-7år, jag är otroligt nöjd.! Ändå har vi långt ifrån lika optimalt som du har, vi har öst/väst anläggning, samt lite skugga, har du 7000kwh, beräkna 8kw anläggning ca, och bygg ut senare om tex elbil tillkommer, enklare att bygga ut när allt är klart...
 
  • Gilla
Silver Flowers
  • Laddar…
Enkla Elbolaget betalar nu 0,60 kr/kWh, exkl. moms, för solström. Det finns nog andra elhandelsbolag som betalar samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.