Hej,

Har sökt med ljus och lykta efter en tråd som belyser detta ämne, men inte funnit något.

i augusti i fjol så köpte vi vårt hus anno 1890.
Sedan inflytt så har vi haft hundra fokus på insidan men börjar nu bli skapligt klara.
På tomten har jag ett 20kvm trähus som av tidigare ägarna användes som förråd och snickarbod.
Jag har dock haft som ambition att göra om det till gästhus.

Idag så satte jag planerna i verket och började riva.
Då huset är väldigt gammalt (Tidigare ägarna trodde ca 1930-40) och väldigt lite har gjorts på insidan så tänkte jag att jag skulle ta ner inneväggarna, se över isolering (om det fanns någon dvs) och sedan isolera om och bygga upp pånytt.

Så när jag fått ner panelen så är väggen isolerad med tidningspapper och med vindpapp mot ytterpanelen.
Pappen var var tydligt påverkad av fukt med stora ringar.
När jag tog bort pappen så ser jag inga mögelangrepp men däremot vad jag tror är rötskador samt att jag ser frost(!) på en planka nere tid golvet.

Detta misstänker jag inte är superbra?

Och hur ska jag gå vidare?
Misstänker att jag inte kan isolera som det är just nu.

super tacksam för hjälp.

MVH/Peder
 
S
Foto och lägg upp på lite olika delar så kommer det nog info
 
Ja, man behöver veta hur konstruktionen mm ser ut för att kunna säga ngt.

Frost (rimfrost) på en bräda betyder att den är fuktig och kall.

Asfapappen innanför ytterpanelen är vindskydd. Den är inte, (och ska inte vara), vattentät. Så vid ihärdigt slagregn & blåst så kan väggen fuktas ner. Det är normalt ingen större fara då väggen senare kommer att torka upp. Asfaboard ger ett bättre skydd mot detta fenomen, även om det i skarvarna kan fukta igenom. Därför ska den skarvas över regel.
 
Hej,

En något pixlig bild men kan fungera som en vägledning hur det ser ut.

Vet om ursäkt för kaoset i förgrunden.

Men gällande rimfrosten, är detta något jag bör göra något åt eller är det endast en konsekvens av kallt väder och typen av konstruktion?
 
  • Delvis exponerad vägg med isolering och rimfrost på mörka plankor, rörigt byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det uppvärmt? Ventilerat?
 
T Tosse skrev:
Är det uppvärmt? Ventilerat?
Jag har som sagt inte bott i huset så länge och under min tid så har det inte varit uppvärmt.
Ventilerat är det på något sätt. men kan inte precisera hur. Har helt enkelt varit nere där alldeles för lite.

Men har väl på sikt inte tänkt ha det uppvärmt mer än när vi har besök och sedermera behov av gästhus.
 
Min tanke var om det var kondens på insidan av panelen. Men om det inte är uppvärmt nu borde inte det vara problemet. Funtrosorna man ser på din bild verkar vara centrerade kring de två vertikala reglarna? Kan det läcka in där? Rinner det vatten längs fasaden på utsida eller är den skyddad av takfot/hängränna?
 
T Tosse skrev:
Min tanke var om det var kondens på insidan av panelen. Men om det inte är uppvärmt nu borde inte det vara problemet. Funtrosorna man ser på din bild verkar vara centrerade kring de två vertikala reglarna? Kan det läcka in där? Rinner det vatten längs fasaden på utsida eller är den skyddad av takfot/hängränna?
Jag var inne på det och var runt och tittade på fasaden och kan inte säga att jag såg något nämnvärt. Hängrännorna ser bra och och inte någon större väta på fasaden. däremot så stod det en stenplatta lutade på ett ställe. men på det stället var det inte mer eller mindre fuktigt än någon annan stans, varken inne eller ute.
 
Hur ser det ut innanför ytterpanelen? Finns luftspalt uppreglat? Förmodligen dålig kombo av kallställningen , dålig ventilation, dålig isolering och felkonstruktion om luftspalt saknas.
 
Skulle våga påstå att det endast är luftspalt.
Enda isoleringen som var är tidningspapper, och det var inte precis överflöd. Vad gällande uppregling så kan man tyda det lite smått på bilden, det är egentligen endast två hyvlade brädor som ligger horisontellt.
 
Jag hänger inte riktigt med, vad sitter utanför tidningspapper?
 
En papp. Har varit lite otydlig ser jag ovan.
Uppbyggnad inifrån och ut är:panel, papp, tidningspapper,papp, ytterpanel.
 
Under ytterpanelen ska det vara reglat för luftspalt så att ev fukt kan torka ut. Det verkar som du inte har den.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Under ytterpanelen ska det vara reglat för luftspalt så att ev fukt kan torka ut. Det verkar som du inte har den.
Det har du nog rätt i.
Så till följdfrågan baserat på ovan info.

Jag tänkte riva ner allt in till ytterpanelen, regla upp pånytt och därefter sätta vindpapp, isolera, plyfa och gips.

Är detta ok eller något annat jag ska tänka på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.