Mikael_L
Nu är jag aningen rådvill.
Jag har både funderingar kring kravet på öppen avluftning, men också tillåten längd på ett avstick utan avluftning.

Jag börjar med längd och dimension.
På denna bild syns det hur det kommer bli.
Vid siffran 2 kommer det upp ett lodrätt rör från bottenvåningen, där kommer jag ansluta avloppet ifrån badrummet på ÖV, enligt bilden. Siffran 1 är ungefär där toa kommer vara, ca 1 meter ifrån den lodräta stammen.

Anslutningen till den lodräta stammen blir med en 110mm 90° böj, och uppåt kommer avluftning anslutas.

Toa blir som sagt ca 1 meter ifrån, golvbrunn kommer anslutas med 75rör, ca 2 meter långt, och handfatet till 50mm.anslutningen, ca 1 meter långt.

Kommer avluftningen att klara dessa avstick?
Gråa avloppsrör och rördelar på golvet markerade med siffran 1 och 2, indikerande planerad rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ligger lite lösa rör och rördelar på bilden, som jag kanske borde tagit undan vid fotograferingen, låt inte dessa distrahera, det är bara den sammankopplade sektionen med WC-anslutning och det stående röret vid 2, som rör frågeställningen.
 
Mikael_L
Jag har VVS-branschens teknikhandbok, och fattar jag rätt hur jag ska tolka detta, så borde det inte vara något problem med 1 meter avstick till toa, och 2 meter till golvbrunnen osv.
Utan att jag måste sätta någon avluftning bortanför dessa ställen.
Sida från VVS Företagens Teknikhandbok 2011 som innehåller tabeller över normflöden för olika avloppsenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell från VVS-branschens teknikhandbok med normflöden och dimensioner för avloppsledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Det med golvbrunnen , den kan nog inte ge så mycket vatten så röret blir fullt , då finns det plats för luften att förflytta sig
Toan ; när du spolar så kommer skiten att knuffa luften mot stamman och ut mot luftningen ,
det som skulle kunna hända är att röret från toa till stam blir helt fyllt så det suger ur vattenlåset i toan , men det kommer nog inte att hända , med ett sådant skeende innebär att hela toan är fylld till bredden innan utsläpp sker
 

Bästa svaret

Krilleman
Inga problem alls att göra som du har tänkt dig. Det blir helt enkelt bra. Var enda flerbostadshus ser ju ut sådär om man ska dra en parallell till det verkliga livet. Ståendes stam och avloppsgroda för varje lägenhet på varje våning. Köket går ibland på samma stam som badrummet, ibland egen stam.

Så kör på @Mikael_L!

Även fast du inte ville ha någon kommentar då rördelarna så kan jag inte riktigt hålla mig då det kliar i rörmokartarmen! Undvik 50mm om du kan. Kör på 75mm till både golvbrunn och tvättställ. Vid tvättställ så är det ju fördel att få upp det avloppet i vägg, där kan du förminska till 50mm när du kommer upp på ståendes ledning! (y)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Tack.
Jodå, jag kunde nog tänka mig någon liten protest mot 50mm ifrån dig. :D
Och visst hade jag själv lite av dessa funderingar.
Jag tror nog ändå att det får bli 50mm, det rör sig om typ 1 meter och ordentligt bra fall mesta biten (nu hjälper inte fall mot att rensa smala ledningar, kanske möjligen att förhindra att avlagringar och stopp bildas).
Mycket beroende på att det nu faktiskt är dessa rördelar jag har till förfogande. Om jag snart får lite flow så kanske detta kommer på plats idag.
Men även för den lite besvärliga golvregeln precis bredvid som jag måste passera.

Tvättställsavloppet kommer jag dra upp i vägg, avsluta med en sådan här som går ut genom väggen.
 
Mikael_L
Kan ju nämna att jag har en avloppsrensare till min högtryckstvätt som jag vet ganska lätt tar sig genom 50mm böjar, åtminstone 45° som det blir som max här.
 
Mikael_L
Krilleman
Dom går dessutom att få tillverkade i fabrik. Helsvetsade, bara montera och dra upp stammen till nästa våning.

Knappens prefab var stora, Dahl har köpt hela företaget och säljer avloppgrodor under deras eget namn numera.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Men kanon, jag är tacksam över svaret, det var förvisso precis som jag fick ut det enligt VVS-handboken, men blir det fel så blir det till att riva ett nybyggt badrum, så better be safe than sorry.

Nu nästa fråga, gäller avluftningen.
Nu är det så att jag köpt en sådan där ventil, som jag tidigare tänkte sätta på högst i den lodräta stammen (2 i första bilden).
Nu blev det ju så att jag först bara tryckte dit ett 110-lock, tänkte byta till ventilen sen.

Och så blev det aldrig några problem, utan vi har använt avloppen på entreplan i flera år nu, helt utan någon som helst avluftning och inte heller några problem.

Men nu när jag gör i ordning badrum på övre plan så tänkte jag sätta denna ventil där över 2 i bilden, inne i den varma kattvinden, med en liten bit 75-rör först.


OCH, så läser jag att man måste ha minst en öppen luftning i ett hus ...
Och jag ville slippa ännu en genomföring genom taket.
Sida ur VVS-handbok visar diagram över avluftningsalternativ för avlopp med textförklaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför försöka fixa ett problem som inte finns och riskera skapa ett som typiskt ofta ger? Du har ju redan testat erfarenhetsmässigt utan mangel och nu med ventil blir det ju bara bättre.

Som jag ser det verkar du ha ett system med kort grov rördragning och samlat så inga sträckor finns där vätskan kan bilda "kolv" i rören och därför kräva luftinsläpp. Ingen egen lokal brunn heller där ev drag över tak hjälper processerna heller. Tror Krillemans VVS-gud knappast blir vred här.

Eller ska du sälja och är rädd för juridiken när inte bokstavstron i dessa veritabla naturlagar följts? :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
Det finns s,k puffventiler som går att sätta på röret på vinden , men det är många åsikter om det , en del säger inte det blir fukt på vinden andra säger det är så lite gör inget
Men som GK 100 säger varför inte prova och se hur det går , du kommer inte att behöva riva något senare , det är med fulla rör som problemet uppstår och här verkar det som att skit och luft går förbi varandra . i 110 rör så ska det till många m3 på en gång för att få dom fulla
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja helt klart kan jag prova här med bara den automatiska luftningsventilen.
Detta blir nämligen ingen jätteoperation, al'a riva badrum för byta till öppen luftning, om det skulle bli framtida problem.

Vad det gäller ev övertryck i systemet så delar vi ju avloppsstam i gatan med flera tiotals grannhus, borde väl vara några stycken åtminstone som har öppen luftning som förhindrar att det blir övertryck.
Vi delar ju liksom alla, på samma luft i avloppssystemet. :)
 
S
Ja det gör ni men det är hos dig det kan mankemera inte i stammarna i gatan och in till grannen , har dom öppet så luktar det skit på taket , och vid ogynsamma förhållande så luktar det skit på deras altan med
Prova det kostar inget extra i framtiden
 
Mikael_L
En liten hög med avloppsgrodor.

Ja precis, jag har lärt mig ett nytt ord. (y) :cool:
Hög med svarta avloppsrör benämnda som "avloppsgrodor" i en byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Inte ett rörmokaröga är torrt @Mikael_L!

Men jag tror dock att dessa är på "kasthögen" om man bara tolkar lagringsförfarandet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.