Hej!
Till våren planerar vi att byta ut vårt uterumstak från kanalplast till ett isolerat papptak. Jag kommer att återanvända den befintliga stommen, och alltså endast ta bort plasten och ersätta med råspont och papp, för att sedan isolera på insidan. Eventuellt kommer bjälkarna att byggas på på höjden för att få in mer isolering. Dilemmat är att taket ansluter mot tegelvägg på tre sidor, och jag undrar hur jag ska göra med ventilationen mellan isolering och råspont? Lutningen på taket är låg, runt 10 grader, och målet är att isolera hela rummet för att kunna hålla en temperatur på runt 15 grader vintertid.

Har läst allt jag kan komma över om tak mot vägg, men har inte kunnat hitta någon lösning på detta. Ska jag låta det ventilera enbart i takfoten, eller ska jag strunta i luftspalten helt? Eller finns det någon annan genial lösning?
 
En variant är att du använder ett takmaterial som kan läggas på läkt. Då har du möjlighet att använda dig av en diffusionsöppen underlagspapp. Har du en sådan, kan du strunta i luftspalt. Problemet är den låga taklutningen som begränsar dina valmöjligheter. Plannja Trend är en plåt som man lägger i moduler och som liknar bandtäckning. Den kan läggas ner till 8 graders taklutning. Om du kan tänka dig att öka taklutningen till 14 grader finns många fler takprodukter att välja bland.
 
J justusandersson skrev:
En variant är att du använder ett takmaterial som kan läggas på läkt. Då har du möjlighet att använda dig av en diffusionsöppen underlagspapp. Har du en sådan, kan du strunta i luftspalt. Problemet är den låga taklutningen som begränsar dina valmöjligheter. Plannja Trend är en plåt som man lägger i moduler och som liknar bandtäckning. Den kan läggas ner till 8 graders taklutning. Om du kan tänka dig att öka taklutningen till 14 grader finns många fler takprodukter att välja bland.
Ja att öka taklutningen är inga problem, så det är helt klart en lösning! Hade helst velat köra på papp, men får helt enkelt anpassa mig efter situationen. Tack för svar!
 
Ett enkelt och diskret men hållbart takalternativ vid 14 grader och uppåt är fibercementskivor. Kolla på t.ex. Cembrits hemsida. Mörkgrå sådana kan bli snyggt ihop med tegelfasader.
 
  • Gilla
FruFalke
  • Laddar…
Med diffusionsöppen duk behövs inga luftspalter och tryckutjämnare. Klart intressant.
 
J justusandersson skrev:
Med diffusionsöppen duk behövs inga luftspalter och tryckutjämnare. Klart intressant.
Ja, fast allra helst vill vi ha takpapp, och då kan vi inte köra diffusionsöppet :)
 
Varför vill ni ha takpapp?
 
En relativt billig och enkel lösning. Och matchar grannens liknande tillbyggnad. Deras verkar ha någon liknande lösning. De har dock lite dålig koll på hur det är löst då de inte gjort det själva.
 
Hur stor mängd isolering hade ni tänkt ha i taket?
 
J justusandersson skrev:
Hur stor mängd isolering hade ni tänkt ha i taket?
Just nu är där plats till ca 20 cm, men tänkte bygga på uppåt för att få plats med lite extra, kanske 10 cm till.
 
Matchar verkligen ytterväggarnas U-värde denna isoleringsmängd?
 
J justusandersson skrev:
Matchar verkligen ytterväggarnas U-värde denna isoleringsmängd?
Kommer att göra det i framtiden :)
Kommer att bli ny vägg och nya skjutdörrar. Och håller på att kolla på hur vi bäst ska lösa isolering i golvet.

Tanken är att det ska bli helt vinterbonat.
 
Skälet till att jag frågar är att med begränsad isoleringsmängd och högst 15° på vintern kan takkonstruktionen göras enklare. Men skall uterummet förvandlas till ett rum med inomhusklimat, ska det ju göras rätt. Då kanske de där luftningsrören behövs. När ni lägger på råspont på taket, är det viktigt att den får torka ut ordentligt innan ni bygger för.
 
J justusandersson skrev:
Skälet till att jag frågar är att med begränsad isoleringsmängd och högst 15° på vintern kan takkonstruktionen göras enklare. Men skall uterummet förvandlas till ett rum med inomhusklimat, ska det ju göras rätt. Då kanske de där luftningsrören behövs. När ni lägger på råspont på taket, är det viktigt att den får torka ut ordentligt innan ni bygger för.
Skönt att höra att jag är på rätt spår :)
Ja, vi kommer att lägga spont och papp först, och isolera något senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.