En liten fråga då vi aldrig köpt tomt. Vi har hittat en tomt vi är intresserade av. Man har redan sprängt lite och förberett för vatten och avlopp m.m. Tomten kostar 600 000 enligt annonsen.. Men när vi pratat lite med mäklaren och fått lite beräkningar på bygge så kostar tomten 600 000 + 200 000 (på redan utfört markarbete). Är detta normalt? Jag menar det är ju svårt att köpa tomten utan det redan utförda markarbetet, så borde man inte annonsera den för 800 000 ? Då det eventuellt blir ett husbygge förmedlat via samma mäklare undrar jag bara lite om det känns seriöst eller helt normalt?
 
Redigerat:
Nej. Ja, i vissa fall. Tyvärr.
 
P puttep_ skrev:
Då det eventuellt blir ett husbygge förmedlat via samma mäklare undrar jag bara lite om det känns seriöst eller helt normalt?
Välkommen till Bygga Hus-forumet!

Men varför skall mäklaren förmedla husköpet/-bygget?
Ni köper väl direkt från ett byggföretag eller "husfabrik"?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Välkommen till Bygga Hus-forumet!

Men varför skall mäklaren förmedla husköpet/-bygget?
Ni köper väl direkt från ett byggföretag eller "husfabrik"?
Ja, mäklare, eller exploatör är det väl kanske ett mer korrekt namn.. sammarbetar med några byggare/husfabrik, om man köpte via dom så fick man 50k billigare, eller rättare sagt det blev inte 50 000 dyrare. Om man inte byggde hus med dom utan bara köpte tomt kostar den 650 000, vilket då blir 850 000 ( med det redan gjorda markarbetet)
Antar dom får några % av byggfirman..
 
Det ringer varningsklockor........... om de inte kan stå fast vid utannonserat pris på tomten tvivlar jag på att de står fast vid lovat pris på huset.
 
S
Normalt säljs tomter med eller utan VA , kanske dom vill ha betalt extra för VA som är anslutning till kommunalt + in på tomten
 
Rätt ut det och tackat nej till tomten.. men det var för redan utlagt arbete dom gjort för sprängning för att göra bergshällen till en byggbar tomt... va o el o mer kom senare..
 
Brukar alltid står vad som ingår i tomten, en ren tomt
Är dyr, tillkommer många dyra kostnader innan ens grävmaskinen kommit, men så är det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.