Hej!
Har haft målat betonggolv i mitt lilla garage som nu skall få en ansiktslyftning i form av ett klinkergolv.
Plattan är isolerad och har ingjuten golvvärme, och är ett garage "i huset". Runt golvbrunnen så är det slipat med betongslip ca 1,5m i diameter och nu har jag ett antal frågor i samband med klinkern...


1) Skall jag fortsätta att betongslipa hela golvet för att få ett bra fall runt brunn ända ut till väggarna, eller skall man spackla? Det är ett mkt litet garage så egentligen skulle man kunna bredspackla utmed väggarna ned mot det redan befintliga fallet runt brunnen. Eller skall man flytspackla hela golvet? (helst inte...). Har lite bakfall utmed väggarna så egentligen är det endast där jag skulle behöva bredspackla...


2) Utmed ena väggen så är väggen reglad med träreglar, så frågan är vilken form av tätning man skall använda mellan golv och vägg i händelse av att det blir mkt vatten på golvet... Klinkerfog släpper ju igenom vatten/fukt...

3) Räcker det med att göra rent samt prima det befintliga golvet, eller måste all tidigare färg slipas bort först? (den sitter bra)

Har tänkt att sätta 20x20 plattor med en halvplatta upp på väggen...

Tack på förhand!
 
  • Målat och slitet betonggolv i garage med golvbrunn och skor vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målat betonggolv i garage med golvbrunn och slipade områden kring brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målat betonggolv i garage med golvbrunn och slipad yta runtom, redo för klinkerläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående väggarna så i mitt garage köpte jag fibercementskivor på Beijers och sen kapade jag ner dem till 12cm remsor och skruvade dem längst ner för att sen köra tätning mot golvet.

Skruvade fibercementskivor i 12 cm remsor längst ner på en garagevägg med tätning mot golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.