Grillen Grillen skrev:
Verkar vara keystone om man kolla under "tillbehör"
Jag personligen körde på Kjells nätverksuttag. Vist dom är egentligen gjorda för jordad nätverkskabel egentligen (men var stabila och i fästningen var helt i metall så dom håller bättre än andra som var helt i plast). Antar kabeln du köpte på Biltema är en för fast installation? Då bör den fungera som vilken annan.

Skala inte dom tunna koppar kablarna, det är meningen att kontakten skalar kabeln när du pressar i den (skalar du den så kan det bli dålig kontakt och oxid).

Kör du med två nätverkskablar per uttag (annars för du bara 100mbit)?
 
Grillen Grillen skrev:
Man måste ju skala ytterhöljet. Men det går ju med en kniv också om man vill. Däremot brukar bra skalare underlätta.
Ja det lät bättre :) annars brukar kablarna ha en tunn tråd man kan dra i för att skala kabeln.
 
B Broken arrow skrev:
Vad ska du skala på en nätverkskabel? Du ska ju bara pressa i dom tunna trådarna i kontakten (oavsett om du kör med kontakter som behöver speciellt press verktyg eller inte).
Som Grillen skrev här ovanför, höljet måste ju skalas
 
B Broken arrow skrev:
Kör du med två nätverkskablar per uttag (annars för du bara 100mbit)?
Måste jag verkligen det? Får ut mina 250mbit med endast en kabel till uttaget som jag har nu.
 
Kabeln klarar minst 1gb/s, det är nätverkskortet i datorn som sätter begränsningarna över 1gb/s.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Dra gärna 2 kablar ändå till varje ställe, dels för att det är lika bra när du ändå håller på, och dels för att vissa leverantörer skiljer på IPTV och ren internetaccess.
Men det har inget med hastigheten att göra.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Dra gärna 2 kablar ändå till varje ställe, dels för att det är lika bra när du ändå håller på, och dels för att vissa leverantörer skiljer på IPTV och ren internetaccess.
Men det har inget med hastigheten att göra.
Kommer köra ett dubbeluttag minst per rum iaf så jag kan ha flera enheter utan problem, t ex en dator/mediaenhet och tv i varje rum om jag vill.
"Datorrummet" kommer förmodligen få minst 2 dubbeluttag då det kommer vara en del enheter där framöver.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Måste jag verkligen det? Får ut mina 250mbit med endast en kabel till uttaget som jag har nu.
Nej, var lite klantig i formuleringen. Du behöver en kabel per uttag. Har du två uttag blir det två kablar. Rekomnderar 20mm rör och för fyra kablar i samma rör är 25mm rör bättre (dock är dosor svårare hitta i den storleken).

Blir mycket kabel för nätverket, vist 100mbit räcker ju långt (när du får dela paren för två uttag).
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Mängden kabel är inget som stör då allt kommer gå inne i väggarna.
Räknar med att jag behöver ha minst en 20 portars switch och ev mer i framtiden då jag kommer göra iordning fler rum nere i källaren. Men 15-20 portar kommer gå åt i början iaf med 2 uttag / rum minst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.