Jag har kommit på tankar om att riva vårat timrade fritidshus som vi har idag och bygga upp ett nytt från grunden. Just nu kan vi inte bo där pga att krypgrund är så pass mögelangripen att min sambo och dotter med astma inte klarar av att bo där. Dessutom har badrummet fått en vattenskada så det är mer eller mindre utrivet. Husets höjd från mark är 3dm som högst och för att utföra en sanering så är det huslyft eller rivning av golv som gäller. Dessutom lutar marken in mot huset så att smältvatten samlas under huset.

Att åtgärda badrum, sanering och huslyft uppskattar jag kan kosta runt 300 000kr att få åtgärdat. Huset har satt sig och ser ut som en banan. Elen är felgjord i och med att många tunga förbrukare ligger på samma gruppledning (svårt att göra om utan att dra allt utvändigt) Matning till tvättstugan är 2,5kvmm och där finns bastu, VVB, tvättmaskin etc. Matningen till brunnen ligger precis under gräsmattan. Detta upptäckte vi då vi gjorde en altan och grävde ned plintar.

Med andra ord är det väldigt mycket att göra för att få vårat hus i skick. Och därav har jag funderat på att helt enkelt riva ner och bygga ett nytt där tvättmaskin kan stå i huset.

Det är idag ca 70kvm och när man strosar runt på IKEA och tittar på deras färdiga "lägenheter" så märker man att det går att få till en bra lösning på liten yta. Vårat kök idag är onödigt stort vilket lämnar lite utrymme för badrum och sovrum. Badrummet är ca 2kvm.

Vi har direktel, kamin och LVP och har klarat oss bra trots att väggarna är mer eller mindre oisolerade.

Tittar man på exempelvis Lövånger Bygg så kan man få en byggsats på 70-80kvm för runt 120000. Då med väggblock och tak. För ca 30 000 kan man köpa till isoleringspaket där väggar är 145mm. Vet att det är lite men idag har vi inte ens det. Taket blir 240 men detta borde gå att utöka själv till runt 450mm. Man kan köpa byggsatsen utan fönster och dörrar och använda dem 3-glas fönster vi har och eventuellt köpa till fler för att hålla nere kostnader. Ekgolvet i vardagsrummet är nytt och delar av detta borde gå att återanvända för att inreda ett rum eller så.

Utifrån vad jag läst mig till så är det möjligt att göra en bra krypgrund idag med plintar och markdränering. Billigare än platta.

Kan säkert samordna med någon elektriker då jag jobbat som det i bra många år tidigare, om att utföra rör och dosor själv så denne bara kan koppla in allt sedan för att spara pengar. VVS går också att ordna själv. Det man får anlita för är yt- och tätskikt för badrum.

Visst vet jag att det är oerhört mycket jobb och slit. Men jag vet ingen annan lösning då jag inte känner för att spendera massa pengar på att ordna till delar av ett hus som inte är i bra skick. Vi kan inte bo där hur länge som helst då dottern blir större så lär hon behöva ett större rum. Läget är fint och väldigt vackert på sommaren då vi bor ett stenkast från en sjö med egen båtplats.

Då är frågan om allt detta är möjligt för 4-500 000kr. Om det skulle vara det, så skulle totala kostnaden. Dvs det vi gav för vårat hus idag samt det nya vara lägre än vad hus säljs för i samma område vilket är positivt om man någon dag vill sälja så behöver man inte oroa sig om att inte få tillbaka pengarna.

Vad tror ni?
 
Redigerat:
Din beskrivning av ert timmerhus leder till en tanke: Bränn upp det! Ibland är det så att det aldrig kan bli bra att fräscha upp det befintliga. Det är ett svårt beslut att fatta, nästan omöjligt på distans. Men man måste också inse att skillnaden mellan Norrbotten och Skåne är stor. En annan erfarenhet är att det kan vara svårt att skala upp en liten stuga på ca 30 kvm till det dubbla. Ett fritidshus som bara värms upp till normal temperatur under korta perioder behöver inte ha 300 mm isolering i väggarna och 500 mm i taket.
 
Jag tror du landar på minst en miljon för ett nybygge. Bara ny grund 2-300 000. Själva stombyggsatsen är nog en ganska liten del av totalkostnaden. Kostar att riva det gamla huset också. Du får ta in några offerter på en totalentreprenad för att få en uppfattning om vad det blir om du inte gör något själv. Sedan kan du räkna av de moment du kan göra själv och se vart du landar.
 
Om det är en riktig traditionell timra torde den gå att sanera så att slutresultatet blir astmavänligare än ett nybygge. Det behöver inte ens bli dyrt..... men det är en helvetes massa arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.