Hej!

Vi ska bygga ett kök och installera ett flaggfönster som kommer hamna en bit nedanför bänkskivan. Hur ska man tänka angående kallras och ev. uppvärmning under detta fönster? Idag finns inget element alls, varit altandörr tidigare.
Vi kommer ha köksskåp längst med hela väggen under fönstret, inga öppningar med andra ord.
Är det ett stort problem att skippa element? Finns det minimala element som kan funka?
Hur har ni löst detta, ni som har köksbänken en bit upp på fönstret?
Flaggfönstret kommer bli enkelglas, lösa innerbågar osv. Äldre hus.

Tack på förhand!

MVH
 
Finns lösningar för att förhindra kallras, vilket jag f.ö själv har. Vid nästa renovering ska radiator placeras under fönstret, bakom skåpstommen.

En lösning är att montera radiator bakom ett grundare bänkskåp och ett ventgaller i mellanrummet mellan fönstret och bänkskivan i bakkant.
Man kan även köra med den gamla hederliga varianten att skippa bänkskåp under fönstret. Där kan kökspallen gömmas undan (y)
 
Krilleman
Mina föräldrar har en konvektor från kickspace i sparktröskeln. Morsan är nöjd när hon kan värma fötterna i köket!

Dom har stort fönster över diskbänken. Fungerar faktiskt riktigt bra!

http://www.sanova.se/produkt/kok/kickspace

Köksinredning med konvektor från kickspace monterad i sparktröskeln under skåpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Den där prylen såg sjukt smidig ut! "Snor" det tipset till den dagen jag skall renovera mitt kök, tack @Krilleman
 
Jag har en bekant som har en kickspace-konvektor i köket. Den låter väldigt högt, så man får stänga av den när man ska ha samkväm där inne.
 
Krilleman
Byt lager i själva fläkthjulet!

Päronens hörs knappt, fast lagren är bytta en gång! ;)
 
M
Har också fönster under bänkskivan och hos oss blir det ganska mycket kondens. Nästa försök för att lösa det kommer bli att försöka montera typ 18mm rör under bänken och borra hål för luften mot fönstret.

Har inte plats att sätta någon radiator där.
 
M
Kan dock tänka mig att kickspace gör gott då den får luften att fara runt, men vi har en fläkt vid vedspisen som blåser 150m3/h och den löser inte problemet vid fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.