Hej!
Vi går och planerar ett husköp, men har lite funderingar kring planlösningen. Vi behöver ett sovrum till någonstans i utrymmet på bilderna men med tanke på att det finns ett öppet loft över en del av rummet där biljardbordet står så skulle det ju se konstigt ut att slå upp väggar där.
Tar tacksamt emot tips på vart man skulle kunna bygga ett till rum.
 
  • Interiör av ett rymligt rum med biljardbord, grått golv, vita väggar och loft ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild av ett rum med biljardbord, vit öppet loft och ett piano.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Exakt hur man skulle göra beror väl på resten av planlösningen. En variant är att bygga igen mellan våningarna också. Det ser ut att kunna gå där mot fönstret på första bilden.
 
Det var väldiga nivåskillnader på golven!
Kanske det borde läggas in nytt golv också.

Är det ett f.d. garage som gjorts om till hobbyhörna?
 
Vi har funderat på att göra som du skriver tommib, alltså göra det till två våningar. Men lär man riva hela golvet på loftet och sedan börja om eller kan man bygga till bara i den biten som fattas och att man ändå får det stabilt och säkert?

Knockonwood, precis! Det är ett gammalt garage. Och vi är förstås inte överförtjusta i nivåskillnaderna. Är det flytspackel som gäller eller kan man regla och lägga golv på det tro?
 
BirgitS
Man flytspacklar nog inte 10 cm utan då reglar man upp. Men blir det då inte väldigt lågt i tak?
 
tommib
Nej, flytspackel 10 cm blir hysteriskt tungt och dyrt. EPS kan vara ett alternativ men enklast är nog att regla upp.

Jag frågar lite som BirgitS, måste ni ändra det? Blir det inte lågt i tak? Gör det något om det är ett trappsteg ner i rummet?

Apropå att slå igen hålet till övervåningen så är det svårt att svara på utan att öppna upp det bjälklaget och titta. Jag har dock svårt att tro att det skulle vara omöjligt att göra en bra konstruktion där. Det blir förstås massa jobb med ytskikten men det är svårt att komma runt ändå.
 
BirgitS
tommib tommib skrev:
Gör det något om det är ett trappsteg ner i rummet?
Instämmer, det blir ju annorlunda när det kommer upp väggar och det bara blir ett litet trappsteg i samband med tröskeln. Ett garage är ju hyfsat stort och ofta onödigt stort som sovrum. Går det att göra sovrummet bara under delen som har ett tak?
 
Hrmm, ja ni har nog rätt i att det skulle bli lågt i tak om man höjer golvet. Men den här nivåskillnaden känns inte kul, det är ett skapligt högt steg ner.
Vi har inte tänkt göra ett rum av hela det utrymmet utan det vi tänkt är att slå upp en vägg på det befintliga rummet där och sätta den dörren på väggen bredvid som är mot hallen. Och så göra ett nytt, lika stort, rum bredvid det (där vid fönstret).
Skulle vi bygga sovrummet bara under den delen som har tak skulle det bli alldeles för litet.
 
BirgitS
Känns steget obehagligt högt går det ju att stoppa dit ett trappsteg (avsats) på halva höjden. Fast på bilden med pianot ser det ut att vara som ett normalt trappsteg, men kameror kan ljuga.

Tyvärr är det svårt att förstå hur du menar med att sätta upp väggen eftersom jag inte vet vilken öppning/utrymme du menar med "den dörren på väggen bredvid som är mot hallen" osv. Det är nog bra om du kan ladda upp planlösningen dels som det ser ut nu och dels med ett inritat streck för den tänkta väggen.
 
Kan du inte lägga in hela planlösningen, så kanske det är lättare att få kreativa idéer?
 
Jovisst kan man göra det ifs, men jag tycker inte heller att det ser bra ut rent estetiskt med den där nivåskillnaden. Jag skulle säga att höjden är ca 1,5 trappsteg i en vanlig trappa.
Väggen jag menade är den jag rödmarkerat på den här bilden, o dörren skulle alltså sitta på väggen med blommiga tapeter som man skymtar lite av.
Tyvärr har vi ingen planlösning.
Hrmm, blir det konstigt om man skulle ta bort loftet helt med tanke på att det sitter två fönster däruppe? Ett på väggen och ett i taket. Jag tänker om man skulle ta bort det och ha högt i tak där helt enkelt, fast det blir kanske konstigt i ett sovrum. Blir inte klok på denna planlösning!
 
  • Rum med biljardbord, rödmarkerad vägg, blommig tapet och loft med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, köp ett annat hus! Nu lär det ju också vara köparnas marknad :)
Alternativt lägg upp en madrass på biljardbordet. Snooker eller snoozer går väl lika bra :rofl:

PS Ursäkta lördagstrams!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.