Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och att enkel våtrumsskiva på stålregel är bättre än "säker vatten" - vägg ...
På vilket sätt ?
 
T Polos skrev:
På vilket sätt ?
Står ju i nyheten?

Säker vatten får en tvåa, stålregel en trea ..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Står ju i nyheten?

Säker vatten får en tvåa, stålregel en trea ..
Ja men på vilket sätt vore den bättre ?
 
T Polos skrev:
Ja men på vilket sätt vore den bättre ?
Haha . Fråga inte mig... Jag hade aldrig valt målat tätskikt på en sladdrig stålregel, framför folie på säker vatten - väggen .. Den blir ju sjukt stabil med tätt reglade 70 mm reglar och limmad 15 mm plywood...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den blir ju sjukt stabil med tätt reglade 70 mm reglar och limmad 15 mm plywood...
Jag ser det så här:
En plastmatta med ca en mm tjocklek, utan skarvar (bortsett från den enda i diagonalt motsatt hörn mot duschen) är hållbar, beständig och lätt inspekterbar.
Jämfört med ett rollat tätskikt eller folie, som sedan täcks av kakel och klinker.
Du kan aldrig se om folien får glipor, och särskilt i skarven mellan vägg och golv kan jag tänka mig att det är lätt hänt att det blir otätt. Ingen märker det på tio år, när det börjar lukta mögel i undervåningen eller intilliggande rum.

Valet är väldigt lätt för mig.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag ser det så här:
En plastmatta med ca en mm tjocklek, utan skarvar (bortsett från den enda i diagonalt motsatt hörn mot duschen) är hållbar, beständig och lätt inspekterbar.
Jämfört med ett rollat tätskikt eller folie, som sedan täcks av kakel och klinker.
Du kan aldrig se om folien får glipor, och särskilt i skarven mellan vägg och golv kan jag tänka mig att det är lätt hänt att det blir otätt. Ingen märker det på tio år, när det börjar lukta mögel i undervåningen eller intilliggande rum.

Valet är väldigt lätt för mig.
Tja är matta ett alternativ så håller jag helt klart med...

Men tätskikten limmas ju med samma sak som man målade tätskikt enbart med förut... Och sitter det dubbla lager tätskikt, plus limmet som täcker i hörnen . Jag kan inte säga att jag känner mig speciellt orolig ..
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Folk är så jävla skitnödiga när det handlar om tätskikt.
Har byggt hundratals lösvirkes hus och bostadsrätter med vanlig gips och tätskikt efter reglerna som finns.
Inga problem alls i några badrum där man har gjort rätt.
Där det har varit vatten läckage har det varit slarv som ligger bakom eller matrialfel.
 
Inte så konstigt folk är skitnödiga då det ofta är en väldigt dyr renovering. Och en skada sällan accepteras som försäkringsskada och följdskadorna kan kosta det dubbla att åtgärda. Att då dessutom möta en hantverkare med en sådan i ställning g skulle få i alla fall mig att genast se mig om efter en annan. Du kan säkert dina saker. Men att håna och försöka vifta bort min rädsla med att jag är "skit nödig" :poop: ;)
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.