Hej!

Vi har ett äldre 20-talshus utanför Vetlanda. Vi är väldigt förtjusta i huset och lägger all vår kraft och resurser på att renovera det och återskapa dess själ. Vi väljer i möjligaste mån samma lösningar som valdes när huset byggdes, även om vi ibland måste kompromissa såklart. Men vi väljer till exempel uttag och brytare i bakelit, fönster med enkla bågar med gammalt återvunnet tunt glas och lösa innerbågar, lintätning istället för moderna tätlister mellan båge och karm etc. Vi inser att det tekniskt sett ibland innebär en sämre lösning, men det är en uppoffring vi gärna gör för att få rätt känsla i vårt drömhus.

Vi har lärt oss mycket på resans gång, och är nu helt ok på att sätta spännpapp och måla med linoljefärg etc. Men till det mesta andra (snickeri, el, vvs, ventilation, plåtarbeten etc) behöver vi hjälp. Tyvärr har vi haft väldigt dåliga erfarenheter av de flesta hantverkare vi ha tagit in. Trots att vi har tagit in hantverkarna på löpande räkning, noga förtydligat att vi inser att det kostar mer när kraven på utförandet är högre än standard så har vi ännu inte hittat hantverkare som med en passionerad glöd i ögonen vill ta sig an vårt hus och utföra ett hantverk med det där lilla extra i alla detaljer. Vi har inte valt de billigaste hantverkarna och vi har varit tydliga med vilken nivå vi är ute efter. Med få undantag så har vi dock blivit besvikna och dåligt utfört arbete (främst estetiskt med elektriker som tex borrat sönder lister, spräckt bakelituttag, porslinsdosor, klamrat kulo fult etc) har bemötts med "det går inte att göra bättre" eller "kunderna vill aldrig betala för att vi lägger extra tid på att få sådant perfekt". Vi vill betala och vi vill få det perfekt.

Men vi undrar - var hittar man då hantverkare som vill arbeta mot de högt ställda kraven? Tar tacksamt emot alla tips! Vi behöver elektriker, ventilationstekniker, byggnadsvårdare, rörmokare i nuläget (vi har redan en jätteduktig plåtslagare).

Tack på förhand!
MVH
 
Om du anger vilken kommun så kanske man kan rekommendera någon.
 
Vetlanda står det ju i första meningen
 
Fy fan, läste allt men är tydligen ordblind. Tyvärr känner jag inga elektriker i det området.
 
K
Kolla med Tekniska byrån, dom utför inga installationer själva då dom är mer inriktade på konsulttjänster. Men dom har säkert koll på lokala aktörer som skulle passa in på det du söker.
 
Inga alltså...?
Helt hopplöst.
 
Jag är nöjd med Lobsiens elteknik och många talat gott om Ekenäs rör. Men mitt hus är en väldigt ordinär 70-tals villa
 
C cjnilsson skrev:
Jag är nöjd med Lobsiens elteknik och många talat gott om Ekenäs rör. Men mitt hus är en väldigt ordinär 70-tals villa
Tack för tipset!
Vi är tyvärr inte nöjda med Lobsien och Ekenäs Rör har bara gjort en mkt. liten grej hos oss, så kan inte riktigt bedöma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.