Vår isolerade vindstrappa har med tiden blivit allt svårare att stänga, och går nu inte längre alls igen (kolla videon). Den visar tydliga tecken på läckage av inomhusluft (svart damm eller mögel). Luckan har förskjutits från gångjärnsänden mot låset (se märkena i karmträet från låsets reglar). Om jag sätter en kofot i låsänden kan jag knuffa tillbaka luckan mot gångjärnen en knapp cm, och jag tror det var luckans placering från början. Det krävs dock bra med kraft, kanske 5-10 kg, och man känner hur fjädrarna håller emot. Anordningen tycks alltså vara konstruerad så att fjädrarnas hela tryck riktas mot gångjärnen, och med tiden kanske det är något som gett vika?

Mysteriet är att jag inte kan se vad det är som gett med sig. Beslagens infästningar flyttar sig inte nämnvärt, så glappet måste uppstått någonstans där jag inte ser samtidigt som jag rycker i luckan.

Min lucka kan inte vara den enda med detta problem, är det någon som känner igen det?



Om filmen ej syns här ovan finns en kopia på YouTube:
 
S
Har en likadan själv 15 år gammal inga problem
För att se vad som kan ta emot och utröna vad som gett sig , får du vara uppe på vinden och någon stänger luckan
Ligger luckan centrerad i hålet när du ska stänga det måste du se efter , om inte så har något gett sig , fästen i luckan eller ramen , gavlarna på hålet är bara fäste för låset och fjädrarna
själva metalldelarna har nog inte gett sig .
Som jag ser på min så för att luckan ska kunna förflytta sig i längdriktningen så ska det ha gett sig lite i några fästen , det måste då vara på båda sidor , annars skulle luckan sitta snett i hålet
 
Ta bilder på gångjärnen på kortänden och lederna vid hörnen på långsidorna (mot gångjärnen).

Det verkar som om hela luckan har förskjutits i längdriktningen mot låssidan.

Har ni släppt ner luckan ”fritt” när ni öppnat den eller har ni hållit mot luckan hela vägen?
 
Är det just nu det har hänt? Det är inte så att du har jättemycke snö på taket...
 
Tack för synpunkterna!
  • (Demmpa) Du tänker att om luckan smäller i ändläget så skadas den? Det finns familjemedlemmar som släpper luckan, men fjädrarna är så starka att luckan stannar mjukt innan den når helt öppet läge.
  • (Kurtovan) Problemet fanns i också i somras, så det kan inte ha med snön att göra.
  • (Skutten11) Kul att höra att grejerna funkar! Vet du vad det är för tillverkare? (Jag minns bara att vi köpte vår på antingen Bauhaus eller Hornbach)
Återstår att ta lite foton på vinden när luckan (nästan) är stängd. Återkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.