P Pagno skrev:
:thinking: klurigt men bra quiz/ P-A
Kul! Ambitionen var att göra det riktigt svårt, men utan bilder för att identifiera trä (som är väldigt tveksamt på bild tycker jag).
 
R Rönnis skrev:
Det här var ju bara beviset att man egentligen inte vet så mycket som man kanske inbillar sig ibland. Nu blir det till att gå hem och ställa sig i skämshörnet. Kallar man sig själv fritidssnickare borde man klara över 50% i alla fall...

Nästa steg blir att köpa en fräs och lära sig hur det fungerar. På denna frågan blev jag helt ställd

/T
Jag är väldigt impad över att 2% har alla rätt! Trodde det skulle vara mkt svårare!
 
Ola C Ola C skrev:
Pajasquiz:mad:...6/10 men slarva bort en. Helt oduglig, nån som vill köpa en komplett uppsättning maskiner för möbelsnickeri?

Limtryck o slipmaskiner med konstiga beteckningar o gud vet allt. Alla vet ju att @Daniel_N överspänner tvingarna 1000% så skulle såklart svarat det.
Bättre än du lyckades på vvs-quizen i alla fall:)

1000%+ 8 varv är kanske rätt svar?

Frågan om omfånget illustrerar dock att skillnaden lägsta/högsta tryck är mkt stor
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag är väldigt impad över att 2% har alla rätt! Trodde det skulle vara mkt svårare!
Där räknas nog in de som gjort det två gånger;)

Sakna gissa träslaget frågor, har blivit grym på dom senaste veckorna.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vill fortfarande ha svar på hårdheten mellan Lönn och Bok. Jag vidhåller att Bok är hårdare och att det alltså är FEL i facit! :rofl:
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
5/10 tycker jag är rätt bra för att inte hålla på med några finsnickerier. Än.
 
Frågan nr 7 retar mig fortfarande, har nu suttit ett tag och försökt förstå hur det går till.

Om man har kopierring 14 mm och notstål 10 mm så blir mellanmallen 2 mm större än mall nr 1.

Kopierring 40 mm med notstål 16 ger en distans på 12 mm, så minus föregående körning som gav 2 mm extra borde alltså den tredje mallen bli 10 mm större. Får inte ihop hur det skulle funka.

Någon vänlig själ som kan vilseleda en förvirrad person?
 
M
1/10 borde ha låtit en apa fylla i, då hade det åtminstone blivit 3,3 rätt!

Någon som kan rekommendera en bok eller webbsida som förklarar fräsning för en total nybörjare. Jag har en billig överhandsfräs men har ingen egentlig aning om vad jag kan göra med den.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Lönn vs bok!

Nu arbetar jag med enbart lövträ, det är vida känt att den mellansvenska lönnen är något hårdare än den mellansvenska eken.
Den metod som används än idag för att mäta hårdhet i träslag är uppkommen av Brinell under tidigt 1900-tal.
Sedan förekommer skillnader, det finns ek som är hårdare än mjukare lönn, men över lag, i alla fall i Sverige, är lönn hårdare.

Mvh P-A
 
4/10. Kommenterar inte det :(
 
P Pagno skrev:
Lönn vs bok!

Nu arbetar jag med enbart lövträ, det är vida känt att den mellansvenska lönnen är något hårdare än den mellansvenska eken.
Den metod som används än idag för att mäta hårdhet i träslag är uppkommen av Brinell under tidigt 1900-tal.
Sedan förekommer skillnader, det finns ek som är hårdare än mjukare lönn, men över lag, i alla fall i Sverige, är lönn hårdare.

Mvh P-A
Vet inte om du skrivit fel överallt. Men det var bok och inte ek vi pratade om.
 
Eftersom så många har alla rätt har @Daniel_N klurat ut en utslagsfråga. Den går i samma stil som den högst relevanta slipa i faner frågan men aningen svårare.

Daniel kör furu i vertikalfräsen, av modell Griggio cstxz567854.65. Bitarna är 4230,22mm långa och dimension 40,42*54,32. I fräsen sitter kutter 456743K från woodcontrol, omslipad 3ggr. Fräsen snurrar med 12122rpm och Daniel står 792,34mm från maskinen. Efter 10,41 sekunder fastnar Daniel med skägget i matarverket.

Hur länge sen va det han klippte skägget?


Närmast svar av de som haft alla rätt vinner 1 forumpoäng!

(Ja jag är fortfarande sjukt bitter efter mitt dåliga resultat:rolleyes:)
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
End End skrev:
Frågan nr 7 retar mig fortfarande, har nu suttit ett tag och försökt förstå hur det går till.

Om man har kopierring 14 mm och notstål 10 mm så blir mellanmallen 2 mm större än mall nr 1.

Kopierring 40 mm med notstål 16 ger en distans på 12 mm, så minus föregående körning som gav 2 mm extra borde alltså den tredje mallen bli 10 mm större. Får inte ihop hur det skulle funka.

Någon vänlig själ som kan vilseleda en förvirrad person?
Jag ritade upp det för att klura ut svaret, kanske till nån hjälp. K är kopierhylsdiameter och D är frässtålsdiameter. Bit 3 ska passa bit 1.

Edit. Kan förenklas till K1+D1=K2-D2

Handritad skiss av en teknisk ritning med dimensioner och en ekvation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Eftersom så många har alla rätt har @Daniel_N klurat ut en utslagsfråga. Den går i samma stil som den högst relevanta slipa i faner frågan men aningen svårare.

Daniel kör furu i vertikalfräsen, av modell Griggio cstxz567854.65. Bitarna är 4230,22mm långa och dimension 40,42*54,32. I fräsen sitter kutter 456743K från woodcontrol, omslipad 3ggr. Fräsen snurrar med 12122rpm och Daniel står 792,34mm från maskinen. Efter 10,41 sekunder fastnar Daniel med skägget i matarverket.

Hur länge sen va det han klippte skägget?


Närmast svar av de som haft alla rätt vinner 1 forumpoäng!

(Ja jag är fortfarande sjukt bitter efter mitt dåliga resultat:rolleyes:)
Eftersom Daniel har scheppach-krans så gissar jag på 25 månader och 5 dagar vid 12122 rpm.
 
Ola C Ola C skrev:
Eftersom så många har alla rätt har @Daniel_N klurat ut en utslagsfråga. Den går i samma stil som den högst relevanta slipa i faner frågan men aningen svårare.

Daniel kör furu i vertikalfräsen, av modell Griggio cstxz567854.65. Bitarna är 4230,22mm långa och dimension 40,42*54,32. I fräsen sitter kutter 456743K från woodcontrol, omslipad 3ggr. Fräsen snurrar med 12122rpm och Daniel står 792,34mm från maskinen. Efter 10,41 sekunder fastnar Daniel med skägget i matarverket.

Hur länge sen va det han klippte skägget?


Närmast svar av de som haft alla rätt vinner 1 forumpoäng!

(Ja jag är fortfarande sjukt bitter efter mitt dåliga resultat:rolleyes:)
792,34millimeter är 79234000skäggsekunder. Det är med andra ord drygt 2,5år sedan han rakade sig.
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.